Tips på lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på lina

Hej
    Jag har inte fiskat fluga på cirkus 25 år så är väl att betrakta som en total nybörjare. Har nu kommit över lite begprylar och behöver stöd vad gäller linval innan jag kan börja lära mig den här konstformen på nytt.
    Det jag har är ett Loop Green Line 9,3 #4 och rullen är Sameo Perigrine 4-6. Fisket lär väl bli både sjö och mindre strömmande vatten efter öring harr men troligtvis en del regnbåge.

Tack
    Mats
    Senast ändrad av MatsOE; 2017-03-13, 13:41.

Satsa på en sjunk och en flytlina om fisken är tjurig och slällt sig på botten
    Själv har jag kört mycket med Loop och Vision linor
    Men smaken är nog som baken där
    Loop spö kan man ju vanligvis gå upp en klass utan problem
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag skulle nog satsat på flytlina till bägge spöna. Senare kan du komplettera med sjunkande tafsar eller en sjunklina. Kanske en lina med kort klump till loopen, lättare att ladda spöt med kort lina och snabbt byta kastavstånd vid strömfiske. Kanske en lina med lång klump (sk long belly) till sameo, lättare att håll mer lina i luften vid längre distans som vid sjöfiske efter regnbåge. Sen håller jag inte med om att loop allmänt är underklassade. Däremot är många linor överklassade. Har du inte möjlighet att provkasta olika linor innan köp så börja hellre med lina i rätt klass tycker jag.

Kommentera

Nästan Alla Loop spö är underklassade
        Har haft 4-5 st Loop spö och samtliga har jag kunnat köra en klass högre på linan
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Håller med Classe69 om Loop spönas underklassning. Blir nog enklast för dig att köpa Loop linor tror jag? Annars kan det bli rena djungel vandringen att hitta en lina som passar viktmässigt eftersom många spö och lintillverkare inte alls håller sig till den gamla AFTM klassningen längre.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-13, 18:38.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för hjälpen alla.
            Med Loop kan man alltså hålla sig till samma klassning dvs 4, eller...?

Kommentera

Jo, det borde bli bra. Så tillvida att spöt inte är dubbel klassat dvs? Typ #4/5. Då ska du nog välja en #5 lina i stället.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              154 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Arbetar...
              X