Nytt spö till torrfluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt spö till torrfluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt spö till torrfluga

Hej!
    Det är så att jag är på jakt efter ett nytt spö till mitt torrflugefiske men även lite nymffiske kommer att bedrivas. Jag har fiskat ett antal år nu med Vision Atom #5 och känner att jag vill utveckla lite.
    Jag har spanat in Vision Tane och Guideline LPXe new edition, har någon koll på dessa spön? Sen när det gäller klassen på spöt är jag sugen på #4 då det enbart ska användas till torrfluga och nymf, eller bör man gå på #5? Det kommer inte fiskas några streamers med spöt för det kommer ett #7 att användas till. Det kommer bara fiskas i strömmande vatten och det största vattnet som jag kommer att fiska i är i ammarnäs.
    Hoppas ni har lite tips och idéer hur jag ska tänka.

Hej!

Som jag ser det hela, så är något spö som har mer åt topp aktion hållet än halv aktion ned i klingan inte är ett bra sådant spö. En anledning är att sådana spön och en mycket tunn tafs inte fungerar bra ihop eftersom denna typ av spön tar upp stötar och knyckar från större fisk sämre än de mjukare spöna. De topp aktion orienterade är ju oftast styvare hela vägen längs klingan med undantag för topp delen.

En annan anledning är att de flesta torrfluga och nymf fiskarna föredrar litet långsammare spön med en Longbelly eller en DT lina.

Kika på spön som har allt ifrån halv - 2/3 och till hel aktion ända ned i handtaget. Du bör ta dig till en fysisk butik och test svinga pinnar med dessa aktioner innan du bestämmer dig.

Här har du i alla fall 2 st tips:

Senast ändrad av Jock Scott; 2017-05-06, 10:19.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Glömde lägga till att ett #5 är mer all around än ett #4 set. Och är inte fullt så vind känslig heller. Dock, så är ju klass 4 en mycket trevlig Harr utrustning ska det tilläggas.

Edit: Om du vill ha litet splitcane look på spöt? Då kan detta kanske vara något för dig också?

Senast ändrad av Jock Scott; 2017-05-06, 10:34.

Kommentera

Tack för svar!
        Jo jag har tänkt att ta mig till en butik o testa några spön och se vad som känns bäst!

Kommentera

vill bara tipsa om detta spöt som finns ute på edge just nu:

Kommentera

Ja, där har du ju ett nymf / torrfluga spö om något.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guah Visa inlägg
              Tack för svar!
              Jo jag har tänkt att ta mig till en butik o testa några spön och se vad som känns bäst!

Varsågod. Glad att jag kunde tipsa dig litet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              147 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Arbetar...
              X