Är det ngt att ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det ngt att ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det ngt att ha?

Ron Thompson Adventure
    Flugspö av IM7 grafit.
    Bästa korkkvaliteten.
    9 fot 5/6.
    Airframe LA rulle
    2 st extraspolar.
    3 st fluglinor, flyt, sjunk och intermediate.
    Cordura spötub

995kr

Någon som har eller provfiskat?

har du fiskat fluga innan? jag började med ett ron tompson spö men ville ha bättre ganska snabbt. sen brukar linor i dom prisklasserna inte vara dom roligaste men det duger och lära sig med.

Kommentera

Jo, jag flugfiskar, men bara två-tre ggr/år och min utrustning jag har nu är 13år gammal... Butiken påstår att ordinarie pris för paketet skulle vara 2995kr, så min tanke var att jag kanske sprang på ett fynd...

Kommentera

Har aldrig sett det där settet till det priset de säger, fullpris alltså, normalt sett brukar det ligga mellan 700 och 1000 pengar. Har ett annat spö av RT och jag är inte särskilt nöjd med det, känns ungefär som att stå och slå med ett kvastskaft, fast Adventure kanske har bättre aktion än mitt Arezzo. Kolla om du inte kan få provkasta det innan köp, säger de nej kan du leta på nåt annat ställe, tycker att provkastning före köp är en självklarhet (efter misstaget med Arezzo). Annars finns det en uppsjö prisvärda set för ett antal hundralappar till, Scierra, Vision, Loop, Fenwick, Strömsländan/Bäcksländan, etc, etc., bara att välja, priserna ligger runt 1500 - 2000 beroende på vilket du väljer. Själv köpte jag Fenwicks Eagle-set i klass #5 förra året och är mycket nöjd med det.

Edit: Satt och tittade lite på webben och ser att du kan hitta mycket bra priser på en del av ovan nämnda set i England, om du testar på hemmaplan och handlar på nätet kan du spara lite pengar. Se bara till att kolla fraktpris innan så du inte får en otrevlig överraskning.
        Senast ändrad av ps; 2006-05-23, 22:01.

Kommentera

Jag köpte det setet först.
          Fiskade med det ett par gånger..tröttnade ganska snabbt...

Linan blev som spagetti,spöt var styvt och tungt, rullen var kass....

Bytte upp mig till Vision saker..snacka om skillnad!

Dag som natt..
          Nu är det faktiskt kul att fluga!!!!
          tyvärr måste jag säga att min personliga åsikt är att satsa på kvalitetsgrejor, dvs inte RT när det gäller fluga....

Vison roxxs

Kommentera

ron tompson gör inga bra flugspön.
            köp Scierra, Vision, Loop, Fenwick dom har helt ok set för ca1500kr,
            kolla efter demodagar hos handlare då brukar dom ha bra priser och så får du känna och prova olika spön, prova dock inget du inte har råd med

Kommentera

Jag köpte också det där settet som en nybörjar utrustning. Bra att lära sig med tänkte jag. Satan.. tror jag hade kunnat tälja mig ett bättre spö och fläta mitt kroppshår till en bättre lina. Polarna som testat den har bara skrattat.
              Så om du känner dig tvingad att testa flugfiske men hälst skulle vilja slippa. Köp det. Du kommer hata allt vad flugor heter! I DO!

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter Preske
                Ron Thompson Adventure
                Flugspö av IM7 grafit.
                Bästa korkkvaliteten.
                9 fot 5/6.
                Airframe LA rulle
                2 st extraspolar.
                3 st fluglinor, flyt, sjunk och intermediate.
                Cordura spötub

995kr

Någon som har eller provfiskat?
                Tycker att det låter billigt!
                Fiskar man bara några gånger om året så duger det nog.
                Klass 5-6 låter ganska lagom för den som inte tänker använda mer än 1 spö.
                Spöet kan jag inget om så det får du väl tro vad dom andra säger men rullen är inte alls så dålig och med 2 extraspolar så är det faktiskt så att allt det andra får du på köpet. Okuma Airframe är en hyfsad rulle, lätt och med en mycket bra broms. Den känns bättre än ProLevel som är ungefär i samma prisklass. Man får inte blanda inte ihop Airframe med Airstream som är en enklare rulle. Man kan säga att Airframe är grafitversionen av Integrity.
                Linorna kanske inte är bästa kvalitet men det går att hitta hyfsade linor för ca 100-lappen så dom behöver inte vara kass för att dom är billiga.
                Det är nog bara flytlinan som du behöver byta ut om den har för mycket rullminne.
                Jag skulle nog ta med mig någon med lite erfarenhet av flugfiske och provkasta eller åteminstone "känna" på spöet.
                C&R ???
                Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Köp inte det där setet. Som många andra säger, för en femhundring till får du betydligt bättre grejor. Satsa på ett hyfsat spö och en hyfsad lina, rullen spelar mindre roll när det gäller en 5/6a.

Betänk också att både sjunk och intermediatelinan knappast är linor du ofta kommer att använda och därmed inte behöver köpa, iaf inte till en början.

Kommentera

Fan gubbar tänk på att det inte är spöt som fiskar åt er har du bra teknik kan du fiska hur bra som helst med ett RT spö eller vilket spö som helst, sen att man kan fiska bättre eller att andra spön är bättre är jag fullt medveten om, men det har myckett tekniken att göra också

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    147 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X