Bästa #5-spöt kring 1000-lappen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa #5-spöt kring 1000-lappen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa #5-spöt kring 1000-lappen?

Hej!

Har just hittat hit. Har haft en LOOP yellowline i ca 10 år innan jag råkade knäcka det i slutet av förra sommaren. Tänkte köpa ett billigt klass 5 spö som jag kan fiska med under denna säsong och investera i nya grejer nästa år (spö, rulle, lina, vadare mm)

Finns det något vettigt alternativ på spö kring 1000-lappen idag. Vill ha medium-snabb aktion. Loop-spöt kändes aldeles för långsamt för mig.

Tack på förhand!

Bäcksländan / Strömsländan-spöna tycker jag du borde kolla.
    Känns som dom har det du söker

Kommentera

Tack ska kolla...

Funderade först på ett Vision Keeper, vet inte om det blir för "budget"

Kommentera

Kan du tänka dig 1400:-? Då har du ett riktigt prisvärt spö här:

Paket med bra spö: http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...t-4-delat.html

Linan,är från RIO.

Redington, är dyr märket Sage dotterföretag.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2017-07-01, 16:18.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja 1400 funkar. Funderar att köpa ny lina med så sträcker mig totalt Max till 2000:-. Vipu har jag gluttat på, och även Nite som fanns till bra pris på nymans. Vad ör skillnaden mellan de spöna och vilken lina funkar bra? Har kikat på Nite linan, vibe 85 men tror den kan bli lite för kort klump..

Kommentera

Nite, är ju en rätt gammal spö serie men är inte alls tokig för det. Frågan är bara om Vision fortfarande har reserv delar till det? Vipu, har runt 3 år på nacken och är ihop med Redingtons billigare spön de bästa budget pinnarna du kan hitta för tillfället.

Aktionen är ungefär den samma hos Nite och Vipu. Dock, är nog Vipu något litet mer rappt, vilket gör att du kan trycka på litet mer i kasten.

Tycker att du antingen ska satsa på en vanlig WF med 10.5 m klump så som en 12 - 14 grams Guideline 4 Cast exempelvis. Eller en longbelly med längre klump för finare presentationer av torrisar och nymfer.
            Vision Vibe 125 t.ex.http://www.fiskebutiken.nu/index.php...8r9aqp9dds1vn2

Kort klump linor är inga bra presentations linor direkt. Utan är gjorda för kort och mellan distans fisket upp till 20 m och för att kunna skjuta fort. En bra lina till stilla vatten fisket med streamers och nymfer.

Longbelly linor behöver litet mer tid på sig att sträcka ut, så här får du ta det en aning lugnare när du kastar. I gengäld, så mjuk landar den bättre och rullar ut tafsen nätt och fint. Aldrig en dålig egenskap det och i synnerhet fint när fisken är litet skygg.

Den lilla nackdelen där finns är att den är litet mer jobbig att kasta i motvind med när det blåser en del.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2017-07-02, 09:42.

Kommentera

Ok, vann just budgivning på Tradera på ett TFO Bkv #5, vad kan man tänka sig för lina för det spöt? Normal 10mrters klump i samma spöklass? Gärna något prisvärt som helst är på rea

Kommentera

Ok. trevliga spön TFO, grattis till det! Här är en lina som sägs vara mycket prisvärd.

Sameo linor, är över lag bra och håller sig till den gamla AFTM klassningen.

Kommentera

Det slutade med en Rio Grand #5 lina. Gillar egentligen taperingen på GPX linan som fanns tidigare.. Har hunnit kasta med spöt lite igår och kan bara intyga många andra om att det är en helt otrolig kastmaskin, kändes väldigt lättkastad med mkt kraft och känsla, kanske inte fullt så bra till de kortare kasten. Men passar min kaststil riktigt bra.

Började med att jag letade spö i 1000-klassen som skulle hålla denna sommar, men iom detta fina spö samt lina så vill jag satsa på en bra rulle till. Finns säkert massor av fina prisvärda rullar, har dock fastnat för Danielsson dryfly eller F3W.

Dryflyen känns snyggare och gillar på något sätt enkelheten med att bara kunna handbromsa, lite orolig för om den lätt tar in smuts och skit i lagrena? Det står att den ska ta ca 70m backing, funderar hur långt det räcker ifall skulle få på en 3-4 kilos öring?

Har ingen erfarenhet direkt av Danielsson men känns som de gör väldigt bra produkter och har bra service.
                  Senast ändrad av Harvey; 2017-07-08, 14:58.

Kommentera

Kul att spö och lina combot funkade bra för dig.

70 m backing + 30 m fluglina borde alla gånger räcka fint till även en riktig Ubåt till Öring. Öringen, är ju sällan några lång rusare som Laxen och bågen är. Utan brukar jogga runt i stora cirklar och böka i botten + hoppa när man väl har krokat den. Normalt, brukar man ju ha ca 45 m = 50 yards backing till Harr, Regnbåge, Röding och Öring fisket.

Och jag har hitentills inte fått på en riktigt stor Regnbåge eller Öring som synat ens 45 m backing till slutet av den.

Danielsson, är nog den absolut bästa rullen du kan köpa för en vettig peng. Sköter du bara om den litet? Då kan du ha den på en hylla i ditt rum på pensionärs hemmet sedan.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2017-07-08, 17:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    543 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    576 visningar
                    0 gillar