Tips om lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Börjar få lite ordning på det hela kanske, bäst att lägga till... Men en fundering kvar, tafs : finns taperade monofilament och taperade med "coating", vad ska man ha förstår att den med coating finns från flyt till snabb sjunk.
    Om jag kör "klumplina" med sjunk, ska man då även ha tafs med sjunk...
    Någon som fiskar tvåhands som vill dela med sig av vad dom själva kör med. Känns som det finns snudd på oändliga kombinationer
    Mvh Björn

Kommentera

Nej, du kan gott köra med en bit 1.50 m lång 0.30 lina som tafs så länge du fiskar med sjunk klump. Så kallade sjunk tafsar är bortkastade pengar om din klump sjunker tillräckligt fort? När du fiskar med flyt lina eller intermediate klump = Vanlig taperad 12 fot nylon tafs med 0.28 - 0.30 spets.

Dessutom, så håller en sådan 1.50 m kort tafs flugan närmare botten i strömmen.

Tips: Skaffa en uppsättning tippet rings och en spole nylon lina i tafs spetsens grovlek.

Montera tippet ringen vid slutet av mellan delen på tafsen = vid 3 m längd på en 12 fot tafs. Och ha sedan ca. 60 cm spets på tippet ringen.

Då blir det lätt att byta spets och du behöver inte korta ned mellan delen efter hand som om du skarvar på spets med en knut i stället.

Använd en peang att hålla i tippet ringen med.Den är väldigt liten och lätt att tappa annars när du ska knyta den på tafsen.

Knyt tafs delarna till ringen med en vanlig clinch knut.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2018-02-21, 21:29.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

0,30 är tunnt för lax, skulle nog satsa på 0,35-0,45 efter omständigheterna. Som scott sa så räcker en kort heldragen till sjunklinefisket.

Kommentera

I Älvkarleby, är ju Lax fångster rätt sällsynta. Så man klarar sig bra med 0.30 tafs spets där.

Kommentera

Bra tips, tack så mycket! spar ju en del pengar på att skippa dyra "coatade" tafsar ☺️
            Återigen, stort tack för tips och råd, linor är nu beställda.
            Besökte en butik, men utbudet var sådär...så jag beställde från skittfiske.
            Nu är det bara att vänta på premiären för öringen så jag hinner öva upp mig till laxsäsongen. Ska bli kul att prova något annat än spinnfluga.
            Mvh Björn
            Senast ändrad av Smurfan; 2018-02-22, 17:10.

Kommentera

Varsågod för min del.

När det blir dags. Testa med stora och färgglada flugor och även gärna någon småfisk liknande variant.
              Inte fel att ha en svart variant också med något inslag av gult, rött eller orange.
              Den senare vid dåligt väder.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              146 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Arbetar...
              X