Prisvärd rulle 5-7 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärd rulle 5-7

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Prisvärd rulle 5-7

Har precis fått hem ett gammalt daiwa cf98 9" 5-7, som skulle behöva en kompis.....
    Har kollat lite på daiwa wilderness, mest pga priset.....
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Finns ju hur mycke rullar som helst i den klassningen för vettiga pengar. Allt från knappa tvåhundringen upp till 5-600kr. Och allihopa lär göra jobbet dom e tänkta för. Sen kan ju priset vandra iväg hur mycke man vill beroende på va man anser vara prisvärt :p
    Finsn ju tex massa kinarullar på blocket i cnc fräst alu som ser riktigt shyssta ut. Provat en kina rulle och den fick stanna i rullväskan med en sjunklina på. Va absolut inget o klaga på kvalitetsmässigt.

Kommentera

Vad är egentligen skillnaden på en flugrulle för 250kr och en för 2500kr?
      Vad har rullarna för funktioner och vad motiverar priserna?
      Jag har ingen flugrulle men som jag förstått det så är rullen i princip bara till för att hålla linan.

Kommentera

Jämnare/mjukare broms, mindre toleranser...... t.ex

Kommentera

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
          Vad är egentligen skillnaden på en flugrulle för 250kr och en för 2500kr?
          Vad har rullarna för funktioner och vad motiverar priserna?
          Jag har ingen flugrulle men som jag förstått det så är rullen i princip bara till för att hålla linan.
          Byggkvalitét, support bla. Jag har ägt allt möjligt skit (Prylbög, definitivt..) allt från "Kinarullar" till "lyxrullar" från Hardy och Lamson. Vissa rullar från "väst" är inte annat än rebranded "Kinarullar" om man tittar ordentligt så.. Men det finns skillnader, vilket material som används i bromsskivorna, kvalitéten på tätning av bromsmekanism, hållbarhet på coatingen osv.

Jag har landat på att bara äga Danielssonrullar just pga av den anledningen, de har blivit i mina väskor för att de bara fungerar. Jag fiskar nästan uteslutande saltvatten (eller bräckt) så mina rullar får ju utså lite mera skit. Men de bara går och går, år efter år. Spelar ingen roll om det är en barracuda på Kanarieöarna eller en båge i hemmasjön..

Men som sagt "bara hålla linan" det ångrar du nog den dag du har ditt livs fisk och skiten skär för att bromsen blev för varm och knep ihop..

Men det är som allt annat, man kan ta sig från A till B med en moppe.. Men har du möjlighet att åka bil så är den extra säkerheten värt någon krona extra enligt mig..

Kommentera

Spö och lina är viktigast. Rullen ska bara samla lina så man skulle kunns ha en toarulle där
            Visst, lax och HÖ behöver du broms. Men inte på våra andra fiskar
            Fluga efter Gädda. Ja, då behöver du lite broms.
            Rullen är oftast en Status grej bland flugfiskare (inte alla, men många)

Väldigt sällan jag använt bromsen och jag har Aldrig ägt en flugrulle över 1000:- då jag tycker det är ovärt att slänga pengar på. Spö och lina däremot har jag slängt mycket pengar på

Pssstt.
            Fisken ser inte och skiter i om du har en Flashig rulle
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

2 st riktigt prisvärda rullar: Vision Valu Och Vision Deep. De gör jobbet som det ska göras och har trevliga prislappar dessutom.

Citat Classe69: Pssstt.
              Fisken ser inte och skiter i om du har en Flashig rulle .

Så sant, så sant!

Under minst 10 år i början av min karriär som flugfiskare, så fiskade jag med Leeda Rimfly rullar. Billigaste rullen och med endast klick / överslags broms. Bromsa fisk, fick man göra old style med handflatan mot spol kanten. Men de var byggda som en tanks och fick en del stryk under livs tiden men funkade ändå.

När man fiskar Harr, Regnbåge, Röding och stationär Öring, så behövs inga monster rullar. I dessa fall fungerar ju rullen mest som en transportör av linan. Har rullen bara rätt lin kapacitet, att spolen roterar jämt och fint och inte glappar? + att bromsen är pålitlig. Så är den ett vettigt val.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2018-04-03, 09:38.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har Vision Deep på mina två spön.
                Funkar bra till regnbågen.

Kommentera

Dom e tänkta till havsöring i första hand

Kommentera

Jag har en Vision Deep och är väldigt nöjd med min 5/6 rulle. Inför denna säsongen har jag skaffat mig en Danielsson och är minst sagt sugen på att testa denna omtalade rulle

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    393 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    249 visningar