enda anledningen till att välja en högre linklass på spöt är att kunna kasta och hantera dem stora flugorna, inget annat.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flugspö för Gäddfiske
Collapse
X
-
Holler med 100% enda oraken man vill ha spon over klass 8 ar att underlatta kastet av stora flugor och att kunna kasta i vind. Det finns ju soklart spon i klass 8 med ingen "backbone" som en GL2 jag hadde. Men lite battre spo som Gt Four, Crosscurent och min egen favorit Heli-ply har nog vad det behovs. Om ett flug spo ar "fast" menar man att det kanns "fast" i kastet vet inte hur smo gaddor man ska fo for att fo ett klass 8 kannas "fast" med en fiskUrsprungligen postat av The Loomis ManSicket skitsnack!
Fiskar sjalv oftast med en klass 10 extra fast endo shit kul med fisken. Det ultimala Gadd flug spot som finns for stunden ar sakert Heli-ply 7,7 klass 9 "backcountry special eller liknande".
Ps. Du vill ha ett snabbt spo om du tar klass 8
Kommentera
-
Just det med flug spo har du nog ingen contakt till gaddan i samma klass med en med kast utrustnig (med spunnen lina). Kanns som man har super ultra strech line po rullen.Ursprungligen postat av natitoVet du om Glommis Cross Current CFR 9.9 #8 är ett bra spö till gäddflugfiske?
Jag har hört att det är ett snabbt spö... men är det styvt som en påk?.... är det bra känsla i det när man drillar fisk?
Kommentera
-
har inte testat 9,9:an men väl 9´ #8 och det är skitrevligt att drilla fisk på, även snipor. Har nog med liftingpower. Men akta dig för förstora krokar/flugor (går ju att göra stora lättkastade flugor med mindre krokar)! Tycker dessutom att 9,9´ är för långt för mitt gäddfiske (båt och vadning i skärgård/kustmiljö). en 9´ eller 9,5´ är perfekt.Ursprungligen postat av natitoVet du om Glommis Cross Current CFR 9.9 #8 är ett bra spö till gäddflugfiske?
Jag har hört att det är ett snabbt spö... men är det styvt som en påk?.... är det bra känsla i det när man drillar fisk?G.Loomis - Fear No Fish
Kommentera
-
Ni som kan styra era gäddor hur ni vill men en #8 borde komma hit till gäddorna i norrland
Jag kör med ett guideline Rs #8 9fot och ett guideline #10 8.2 fot !!
Jag älskar RS spöet, grymt lätt och en kastkanon. Funderar på att köpa #9 Rs då det endast väger 2g mer än åttan och kan bryta gurkorna lite bättre
ps: spöade polarn mange igår som körde Jerk med 6-2 ! Gäddorna var riktigt seega och använde mig av Guidelines DDC connect sjunksystem med sjunkspets 4/5.
Kunde då låta fluga sakta tas hem över botten på 4-5 meters djup, vilket var avgörande
mvh !
Kommentera
-
Horu prova ett Scott Heli-Ply eller S3S i klass 8 ha non ta i endan av linan och satt press po med dessa spon for du riktikgt bra lyft kraft med. Sjalv kor jag ockso en Gt four dock saltvater modellen 9f #10 fast, rekomenderar. O sjalv kor ja inget annat en sjunk linor annat behovs det inte en 1 eller 2 sjunk och en 4 sjunk, av linorna so Big Mama ar helt "ok" men om du vill ha en grym kanon so ska du kopa 3M Striped Bass i 4 sjunk enda linan jag testat som inte trasslat alls! 4 sjunk for intermediaten har inte spunnen mono core som preventerar trassel.Ursprungligen postat av pasi75Ni som kan styra era gäddor hur ni vill men en #8 borde komma hit till gäddorna i norrland
Jag kör med ett guideline Rs #8 9fot och ett guideline #10 8.2 fot !!
Jag älskar RS spöet, grymt lätt och en kastkanon. Funderar på att köpa #9 Rs då det endast väger 2g mer än åttan och kan bryta gurkorna lite bättre
ps: spöade polarn mange igår som körde Jerk med 6-2 ! Gäddorna var riktigt seega och använde mig av Guidelines DDC connect sjunksystem med sjunkspets 4/5.
Kunde då låta fluga sakta tas hem över botten på 4-5 meters djup, vilket var avgörande
mvh !
Kommentera
-
Ok. Som ovan och relativt nybörjare har jag säkert fel. Men sätt dig och jämför ditt klass 8 spö med en normal "gäddpåk" på 10´ typ upp till 60g. Kom sen igen o säg att kampen inte blir mer utdragen på ett flugspö i klass 8? Missförstå mig inte nu, jag försöker inte verka dryg eller så, jag är själv relativt ny på gäddfluga, det är bara vad folk sagt till mig som fått större fisk på klass8 och min egen slutsats av att sitta o klämma på mina spinngrejjer för gädda jmfr med mitt 3zone SW klass8 spö.Ursprungligen postat av The Loomis Manenda anledningen till att välja en högre linklass på spöt är att kunna kasta och hantera dem stora flugorna, inget annat.
Kommentera
Kommentera