Behöver hjälp ang utrustningen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp ang utrustningen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp ang utrustningen

Hejsan, jag har haft min flugutrustning i min ägo ett par år nu, dock så har det inte blivit så mycket flugfiske då jag inte tycker jag är tillräckligt bra och har hyffsat dåligt tålamod när jag ser mina kompisar dra fisk efter fisk på spinnspö så oftast slutar det med att jag också tar fram spinngrejorna.

Jag har ett TravelPool 12 9' Line 6/7 spö och en Fenwick Eagle Large Artor 78 rulle.

Vad jag har för lina minns jag inte riktigt, det är någon vit skit iaf.
    Jag tycker linan "krullar" ihop sig väldigt mycket på marken och inte lägger sig i ett rakt sträck i vattnet.

När jag t.ex. tittar på andra flugfiskare så har dem oftast linan snyggt och prydligt på marken nedanför utan att den krullar ihop sig och deras lina lägger sig fint över vattnet.

Är det fel på min teknik?
    Är det nått fel på min lina?

Isåfall, kan jag göra någonting åt själva linan eller måste jag köpa ny samt har ni någon bra lina att rekomdendera till mig som ändå vet hur man kastar rätt ok fast vill ha en så lättkastad lina som möjligt?

är ute efter Havsöring / Abborre...
    #Fiskesnack @ Quakenet

Det låter som dinn lina har fått "minne". Det bästa är att köpa ny, du kanske kan rädda den du har genom att sträcka ut den och smörja in den med linvax.

För att undvika att linan ska få minne är det bra att vinterförvara linan på en spole med större diameter. tex en gammal bilfälg.

//Abelsson
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Tjena!

kul att du inte gett upp flugfisket än.. jag vet vad du menar, jag är själv ensam flugfiskare i min bekantskapskrets.. du får tänka att du är bättre än dom .. att dom bara är blykastare och vad du håller på med är fiskets motsvarighet till formel 1

nåja, nu till linan.. låter man linan ligga på rullen en längre tid kommer den att bete sig som en telefonsladd när u väl använder den.. på vintern och när du vet att du inte skall fiska på ett bra tag.. hänger du av linan i stora cirklar någonstans.. inför eller efter varje fiskeur sträcker du ut linan ordentligt.. ta tag i linan och sträck en meter i taget typ sedan behandlar du linan med tex linespeed, ett medel som rengör, fyller i ojämnheter och skyddar linan mot uv-strålning samt ger linan bättre glid genom spö öglorna.. låter kanske jobbigt men det är bara kul och man kastar längre.. följer du det här kommer du också har rak snygg och prydlig lina
      Det finns lättare sätt att fånga fisk - men det är inget för mig..

Kommentera

Om du vill rädda linan du har nu skall du bege dig till en ström och lägga ut hela linan i ett parti med starkt flöde .. låt den ligga i så länge som möjligt.. sträck och bahandla sedan linan enligt ovan.. det kan mycket väl fungera..
        Det finns lättare sätt att fånga fisk - men det är inget för mig..

Kommentera

Tack för tipsen jag har fått ang hur jag ska förvara linan osv.

Jag har bestämt mig för att köpa en ny lina då min kanske inte är den bästa för just mig.

Har ni något förslag på en mycket bra lina samt lättkastad sådan?

Priset har ingen större betydelse...
          #Fiskesnack @ Quakenet

Kommentera

om du söker en väldigt lättkastad lina så är Loop Optistrem en sådan... dock är det inte en lina för speciellt långa överhandskast....
            G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Nu är linan sträckt för kung av fosterland och den verkar faktiskt helt ok!

Jag satte en liten ögla / krok på ena sidan av väggen och på andra sidan gjorde jag lika dant, sedan spände jag linan hårt som fasiken så nästan krokarna som satt fast i väggen gav vika.

Satte fast den för 2 dagar sedan.. spände den ytterligare igår och idag behandlade jag linan med någon typ av fett som jag tydligen hade hemma för behandling av linor.

Får hoppas linan klarar sig fram tills att jag sticker till usa i september då jag hade tänkt handla lite nya grejor där...

Har ni fler tips angående vilken lina som ni tror skulle passa mig bäst så får ni gärna skriva ut namn på linan och gärna ge lite info omkring linan ifall ni kan.
              #Fiskesnack @ Quakenet

Kommentera

När du åker till USA skall du verkligen passa på. Köp dig ett fint Sagespö med tillhörande Scientific Anglers WF lina samt en Waterworks rulle. Passa även på att köpa Simmskläder. i USA är fiskeprylar billigt och du kommer inte att ångra dina köp, med bättre prylar kommer du uppskatta flugspösvingandet mycket mer.

Ursprungligen postat av Grillen
                Nu är linan sträckt för kung av fosterland och den verkar faktiskt helt ok!

Jag satte en liten ögla / krok på ena sidan av väggen och på andra sidan gjorde jag lika dant, sedan spände jag linan hårt som fasiken så nästan krokarna som satt fast i väggen gav vika.

Satte fast den för 2 dagar sedan.. spände den ytterligare igår och idag behandlade jag linan med någon typ av fett som jag tydligen hade hemma för behandling av linor.

Får hoppas linan klarar sig fram tills att jag sticker till usa i september då jag hade tänkt handla lite nya grejor där...

Har ni fler tips angående vilken lina som ni tror skulle passa mig bäst så får ni gärna skriva ut namn på linan och gärna ge lite info omkring linan ifall ni kan.
                G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ursprungligen postat av The Loomis Man
                  När du åker till USA skall du verkligen passa på. Köp dig ett fint Sagespö med tillhörande Scientific Anglers WF lina samt en Waterworks rulle. Passa även på att köpa Simmskläder. i USA är fiskeprylar billigt och du kommer inte att ångra dina köp, med bättre prylar kommer du uppskatta flugspösvingandet mycket mer.

Vad går dessa grejor på i sverige ungefär?

Syftar på spöt, lina & rulle då dvs, bra att vet hur mycket pengar man behöver ha med sig på ett ungefär
                  #Fiskesnack @ Quakenet

Kommentera

ja du... det beror givetvis på vilket sagespö du vill ha..! Även dem billigare serierna duger gott och jag tycker dem lätt spöar asienpinnar i samma svenska prisklass... så som loop, lts, guideline, vision och scierra..

Vad sägs om ett Sage VT2 9´ #5 -4delat (VT2-590-4) ett utmärkt spö som passar fint till regnbåge, öring, harr och abborre. Det går på strax över 4000:- i sverige (finns även i klass 6).

Spöt är fyrdelat så du kan ta det i resväskan. Du kan nog få ett pris om 2800:- sek för ett sådant spö, om du tycker det är lite dyrt finns både Sage FLi och Launch som är billigare, men jag påpekar det igen. Jävligt mycket trevliga och roligare att kasta/fiska med en dem flästa asienpinnar.

Rullar kan du få en fin lamson eller waterworks från $225, eller så väntar du helt enkelt tills du kommer hem och köper en rulle från svenska Danielsson. En FW, LW eller Orginal.

Lina kan du satsa på en basic från SA eller Rio.

fler ólika amerikanska webbbutiker som jag har använt:

Life is Better with a Rod in Hand

Fly Fishing Shop in Welches, Oregon, USA, Fly fishing guides on the deschutes, Sandy, and Clackamas Rivers Fly fishing equipment, Saltwater Fly fishing, freshwater, sport, fly tying and fishing vacations, guides, sport fishing, steelhead, trout, and bass
                    G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    173 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    282 visningar
                    0 gillar