Fluglina till yellowline #6-7???? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglina till yellowline #6-7????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglina till yellowline #6-7????

Tjenare alla trevliga fiskare =)

Jag har köpt mig ett Loop Yellowline #6-7,och tänkte höra om ni kan rekommendera nån passande lina till ett sånt spö.Jag fiskar inte så mycket på långdistans,men letar efter en lina med inbyggd skjutklump som ger en hyffsat lugn presentation av flugan.

MvH

Ronnie

Riktigt trevligt spö

*SA ultra4(BIOS) en klass över(8) för kortdistans med möjlighet till rollkast och fina mendningar.. och lätt att hålla lina i luften vid behov..

*kortklumplina typ HK presentation(Guideline)
    går snabbt att kasta, fina utlägg med rätt teknik. lätt att underhandskasta, men svår att menda. rätt trista linor om man tycker att det är kul att kasta. vilket jag antar att du gör när du köpt ett yellowline..
    För Spöt är ju inte direkt nån kastkanon om man säger så, men otroligt mysigt att använda. Färgen vänjer man sig nästan med

(tänk på att spöt kommer bete sig VÄLDIGT annorlunda med olika typer av linor, och att du kan fiska allt från gädda till harr och ändå ha skoj och kännas rätt ute med det spöt)

edit: antar att det mestadels är strömmande du kommer fiska?

Kommentera

Tack för svaret

Tackar för svaret

Jo det brukar mest bli fiske i strömmande vatten,bor bara 100 meter från byskeälven.En sån där guideline presentation line lät som en bra ide =).Det är smidigt med en lina som man får till bra underhandskast med,för det brukar vara rätt dåligt med utrymme bakåt där jag brukar fiska.Jag har funderat på att skaffa mig en klass 2 eller 3 flugspö.så man kan börja smygfiska lite,kring bäckmynningar och i smalare delar med strömmande vatten.Efter harr och bäcköringar,vet du nått spö i den klassen som du kan rekomendera? jag har själv aldrig kastat med ett spö i dom klasserna.
      Senast ändrad av cambridge; 2007-01-06, 12:43.

Kommentera

för att få lite precision kvar så är sage xp ett bra alternativ.. ruggig snabbt så det kräver koncentration, men i regel blindkastar man ju inte så mycket med såna pyttespön

väldigt trevligt spö som kan vara ett kul komplement till yellown.. 2 helt olika actioner. kul med variation, och bra träning :P

men provkasta innan om du har möjlighet, är väldigt speciellt och passar inte alla.

edit: väldigt rolig i kombo med presentationlinan.
        Senast ändrad av hmm; 2007-01-07, 23:11.

Kommentera

tjenare tjenare

tackar för tipset=) jag ska ta en titt på det där sage spöt.Jo det kan vara roligt med ett spö som är distinkt,när det gäller sånt slags fiske.Vad kör du med för utrustning?

MvH

Ronnie

Kommentera

Jag tycker Loop Optistream är kanon för korta underhandskast.

Annars en hederlig Loop Distance.
            G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

tjenare=)

tackar för tipset,jo en jag arbetar med hade beställt sig ett nytt streamdance spö.Och han hade även beställt en optistream lina,han säger att dom e fina att kasta med.Så det kan vara värt att ta en titt på en sådan lina.

MvH

Ronnie

Kommentera

optistream är av samma typ som presentation och nog ett lika gott val..

själv går jag av princip aldrig under 3-4 när jag fiskar, men det är lugnt i actionen (st croix ultra) till den har jag en dt lina till närdistansfisket :P 2 klasser tyngre (5) kan pressa hyffsat bra med 0.12 tafs, men där går gränsen.. har ägt en 2/3:a men passade inte in i någon av mina fiskesituationer.. men bodde jag vid ett litet vattendrag kanske jag skulle tänka annorlunda.

till det vanliga fisket kör jag oftast min glx 10' 6:a med en longbelly lina har även en full uppsättning med klumpar till 6:an för streamerfiske, riktigt kanon..

hmm, kan även tillägga att streamdancen är grymt skön.. men lite trist, typ perfect mainstream action.. progressiv action, rätt trist i längden, men presterar grymt med hyffsad teknik.. kommer nog kännas väldigt lustigt att provkasta när du vant dig vid yellown. kräver distinktare stopp i kastet. men kastar både längre och precisare.. men verkligen inte like "mulligt" som yellown xp e pure elegance..

annars har jag lite andra spön också, men byter lina oftare än spö och har många olika typer av linor till olika fisken.

nu kom en kompis så måste sluta.. men meddela resultat, kan vara kul att höra lycka till

Kommentera

Jag kör med guideline tricast #7 till mitt YL 9.3fotare, funkar kanon
                  Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                  2 svar
                  172 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jansson00  
                  Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                  1 svar
                  280 visningar
                  0 gillar