Vilken lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken lina?

Jag ska upp till Kiruna och fiska nu till sommaren och behöver köpa på mig en lina till.. När man är inne och läser så känns det som att en så kallad "klumplina" som är att föredra iom att det kommer att blåsa en hel del.. Har någon något bra förslag på vad jag ska köpa?

Det här spöet kommer jag att använda:

BROMANoDELL Fly rods.
    Special Series 9’ #5-6

Stället jag ska till heter Rustujavri och är det någon som har några bra tips på flugor till "öring, harr och röding" så får ni gärna tipsa om det också

standard WF lina duger fint.
    G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Gå in till en välsorterad fiskeaffär å be att få testa lite linor till ditt spö så skall du nog få en favorit De brukar ha mängder av demorullar,linor som man kan fort testa ut , beroende då var butiken ligger !!

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
        Gå in till en välsorterad fiskeaffär å be att få testa lite linor till ditt spö så skall du nog få en favorit De brukar ha mängder av demorullar,linor som man kan fort testa ut , beroende då var butiken ligger !!
        På Lapplandsfjällen finns det då gått med plats
        sigpic

Kommentera

Sk. klumplinor är kanon när det blåser eller när man behöver kasta lite långt(vilket förvisso är sällan). Problemet är presentationerna. Eftersom klumplinan har en mera koncentrerad vikt "fram" i klumpen har den en tendens att vilja dyka hårdare i vattenytan. Det är en teknik grej att lära sig fiska med klump. Jag har själv fiskat med klump i flera år och skulle inte vilja vara utan nu. Personligen tycker jag bäst om att ha en traditionell skjutlina bakom. Av vanlig fluglinemodell alltså. Ingen flatbeem eller liknande. Man förlorar lite i kastlängd men tjänar massor i presentation.
          Det är svårt att råda någon man inte vet hur den fiskar. Erfarenhet osv.
          Är du osäker följ rådet från The Loomis man.

Kommentera

Vad gäller flugor till din resa kan du bara söka på google eller sesam så hittar du massor. Sök på sandåslandet och rostojaure (rustujavri)
            Kolla efter böcker/reportage av och med Gunnar Westrin. Han kan det där som sin egen bakficka.

Kommentera

Ursprungligen postat av flyfisher30 Visa inlägg
              Sk. klumplinor är kanon när det blåser eller när man behöver kasta lite långt(vilket förvisso är sällan). Problemet är presentationerna. Eftersom klumplinan har en mera koncentrerad vikt "fram" i klumpen har den en tendens att vilja dyka hårdare i vattenytan. Det är en teknik grej att lära sig fiska med klump. Jag har själv fiskat med klump i flera år och skulle inte vilja vara utan nu. Personligen tycker jag bäst om att ha en traditionell skjutlina bakom. Av vanlig fluglinemodell alltså. Ingen flatbeem eller liknande. Man förlorar lite i kastlängd men tjänar massor i presentation.
              Det är svårt att råda någon man inte vet hur den fiskar. Erfarenhet osv.
              Är du osäker följ rådet från The Loomis man.
              flyfisher30 träffade bra i sitt svar.

För övrigt är, som redan nämnt, WF en fördel dit du ska. Inte på grund av kastlängd, utan vind. Räkna med att det blåser då de flesta fiskeplatser ligger oskyddat för blåst.
              [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Tack för all hjälp... Tog ett tag innan jag hittade tillbaka till tråden igen

Är det någon som har fiskat i Rustujavri?

Kommentera

Jag var i Råsto 2001

Harrfisket var enastående, både mängden och storleken. Jag snittade nog på närmare 7 hg under den veckan jag var där, med en topp på prick kilot. Även Öring och Röding tog jag men de är då ngt svårare att få på kroken vilket jag tycker är positivt när man blir mätt på att fånga så mkt Harr efter 4-5 dagar. En av kvällarna, vid midnatt, fick jag upp 8 st på 10 kast, säger ju en del om fisket. Men vi kanske prickade väldigt rätt tidsmässigt också. När det gäller flugval för Harren så upplevde jag att de tog på det mesta jag presenterade. Öringen och Rödingen är betydligt mer selektiva beroende på vad som kläcker just för tilfället.

Lycka till och hoppas du får en rikigt nice vecka där uppe i Sandåslandet!

mvh
                  Flyboy

Kommentera

Ja det finns ju goda förutsättningar till bra fiske.. Jag har ansökt om den kvoterade sträckan som ligger strax nedanför campen, tänk om det går igenom! Bara att hålla tummarna

Någon annan som har varit där?

Flyboy:

Fiskade ni mycket precis vid campen eller var ni ute på någon längre vandring?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    607 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    129 visningar
                    0 gillar