Tips flugspö modell mindre, strömmande vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips flugspö modell mindre, strömmande vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips flugspö modell mindre, strömmande vatten

Hej!

Tänkte damma av flugfisket igen efter ett längre uppehåll och skulle uppskatta lite feedback från någon/några som är mer varma i kläderna.

Var: Huvudsakligen Tabergsån i Jönköping. Mindre öring och harr. Litet rinnande vatten. Mycket vegetation så inte lätt att kasta men även skyddat från vind.
    Pris: Är inte ute efter deluxe, snarare budget. Så billigt som möjligt men ändå få fiskeglädje och inte massa krångel.

Tar tacksamt mot tips på specifika spön, eller mer allmän om längd, aktion och klass på spöt. Har redan fått åsikt från en kollega att 9 fot är för långt och att jag max ska ha #5. Har ett gammalt klass 6-7 från mitten av 90-talet men misstänker att det är för grovt.

Tack på förhand!
    Olof

Tabergsån! Då kommer vi ses. Jag rekommenderar ett spö från sameo om man inte vill lägga en förmögenhet. Bättre budgetspön hittar man inte. Själv kommer jag köpa deras lilla specialare till just sådana vatten.

Men annars så är nog en vanlig 7,6fot #3 populär till det.

Kommentera

Känner inte till ån själv men tycker du inte ska gå varken under #4 eller 7,6 fot. Lättare klass blir en förtyngd nymf lätt riktigt slängig. Kortare spö blir väldigt kort och rollkast blir inte roligt. Ett tips kan vara att kolla på ett glasfiberspö, de laddar enklare på grund av högre egenvikt.

Inte speciellt imponerad av sameo, var dock ett tag sen jag kände på de spöna. Skulle hellre valt guidline eller vision. ex: https://fishline.se/guideline-stoked...YaArkkEALw_wcB

Kommentera

Fiskat till och från i ån samt biflöden från Månsarp till Jönköping sedan barnsben. Sällan med fluga i modern tid men jag viftade en hel del där under 90-tal samt tidigt 2000-tal.

Tänk noga igenom längden på spöt är mitt främsta tips.
        Jag antar att du rekat dina sträckor så du har hyfsad koll på förutsättningarna, om inte, gör det.
        Gå på generella rekommendationer kan vara lurigt då åns bottenmaterial, djup, bredd, ström samt omgivande vegetation skiljer sig rejält mellan olika områden.

Fiskade själv där med ett gammalt glasfiberspö på 8 1/2 fot, skulle jag fiska samma platser idag hade jag definitivt gått ner i längd men det handlar naturligtvis om vad man kan kasta hjälpligt med, både avseende egen teknik samt områdets förutsättningar.

Kommentera

hur liten är ån?
          kan det funka med ett Tenkara-spö??? (dock helt ointressant ide om man inte råkar gilla minimalism utan mer vill ha flugspökänsla)

annars kanske som nån var inne på, glasfiber eller splitcane för att få ett spö som laddar på ett bra vis!?!?

mvh/peter
          https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
            Känner inte till ån själv men tycker du inte ska gå varken under #4 eller 7,6 fot. Lättare klass blir en förtyngd nymf lätt riktigt slängig. Kortare spö blir väldigt kort och rollkast blir inte roligt. Ett tips kan vara att kolla på ett glasfiberspö, de laddar enklare på grund av högre egenvikt.

Inte speciellt imponerad av sameo, var dock ett tag sen jag kände på de spöna. Skulle hellre valt guidline eller vision. ex: https://fishline.se/guideline-stoked...YaArkkEALw_wcB
            Vid rollkast föredrar jag ett betydligt lägre spö. Hade tidigare en 10fot #4 som var grym till det. Dock till mindre vatten och korta kast, kör jag en kortklumps lina och gör nästan som ett spinnkast och skjuter. Ett kort rappt spö är kanon till det. Sen att det är otroligt smidigt att smyga omkring med ett 6-7fot spö skadar inte heller. Kör nu på ett 7fot loop evotec #5 till det fisket men 6fot sameo lockar väldigt mycket.
            Men just till små vatten som tabergsån med mycket vegetation och överhäng. Och dessutom är ån väldigt smal på många ställen, så jag hade inte valt ett spö över 8fot.
            men givetvis handlar allt om teknik.

Kommentera

Har fiskat mycket med 6 fots flugspön. Tyckte det var skoj förut men inget jag någonsin kommer göra igen. Tycker de tappar för mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                hur liten är ån?
                Så liten på sina ställen att vissa troligen kallat den bäck, beroende på personliga preferenser.

Kommentera

Tack fiskekamrater för alla fina tips! Har bott precis intill detta vatten ett par år utan att ägna det en seriös fisketanke. Men det ska det bli ändring på! Tenkara låter minimalistiskt och trevligt men vet inte om jag orkar lära mig något nytt (hur simpelt det än verkar). Nu lutar det åt ett spö 7-8fot #5 (6 fot låter så väldigt kort), alternativt att helt enkelt testa min spinnutrustning för abborre och köra med små spinnare. Har sett någon youtubevideo på det fiskesättet och det ser onekligen rätt trevligt ut. Fast egentligen skulle man ju ha UL-grejjer då. Blir lätt en himla massa prylar!

Kommentera

Tittade bilderna på ån, såg fin ut. Kan nämna att att det faktiskt finns fördelar med längre spön även i mindre vattendrag. man får längre räckvidd när man går och doppar. Ser man på bäckmetarna har de ju långa spön ofta. Har själv skaffat ett (9,9) fots 4:a jag ska testa i bäckarna på landet i sommar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    103 visningar
                    0 gillar