Nybörjarfrågor flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

He he? Vad skrev jag då om du läser noga?

Kommentera

Fördelen men shooting head är att du kan gå upp en/ett par klasser på klumpen. Det gör att du kan ladda spöt maximalt med mindre lina ute. Det ger långa kastlängder men eftersom man kapar bort taperingen bak på klumpen och även kortar den fram så förlorar man mycket kontroll och presentation. Så det är bra när man vill ha långa kastlängder men inte behöver fin presentation (ex gäddfiske eller rent streamerfiske efter regnbåge). Men det är ingen bra kombo med torrfluga eller när man vill presentera en nymf försiktigt.

Kommentera

Jo jag förstår nog fördelen med en klump och skjutlina. Har man en mjuk tapering så borde det rimligen ge en mjukare presentation men det senare är väl inte primärt med en shootingklump även om det kan laboreras med klumplängd och val av tapering. Begriper dock inte Niklars inlägg på mitt föregående....

Kommentera

Använd en DT- lina för finessfiske och en WF för "enklare" fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Använd en DT- lina för finessfiske och en WF för "enklare" fiske.
            Finns knappt dt linor att få tag idag, men däremot en uppsjö med wf. Finns wf linor som är anpassade till presentationsfiske, längre framtapering och ofta längre klump också.

Kommentera

Det finns fina DT att få tag på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar

Hehe, jag läser och läser. Tolkar det nog fortfarande fel, tolkar det som du skiljer på fiske med shooting head och fiske med shooting line men nog jag som tolkar det fel. Sorry.
                Jamen hur svårt kan det vara? Började som TS med shooting line, alltså en skjutlina och framför den en shooting head eller klump som de också kallas. Sen kommer det en tafs och avslutas med en fluga.....Svårt hur? Försöker du göra dig rolig på ngt sätt?
                Senast ändrad av anteman; 2022-04-16, 11:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Jo, det finns men de är få. Av över 300 enhands fluglinor på fishline är en handfull dt. De är helt klart påväg bort, men vem vet de kanske blir populära igen. Men jag skulle helt klart rekommendera en anpassad wf lina till presentationfisket.

Kommentera

anteman nä, försöker inte göra mig lustig. Misstolka ditt första inlägg bara.

Kommentera

Om jag bara behöver få ut 10-15 meter lina föredrar jag DT.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      604 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      106 visningar
                      0 gillar