Nybörjarfrågor flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor flugfiske

Jag köpte precis Vision Keeper outfit 9' #5/6 ett helt set
    men några idiotfrågor
    1 längden på spöet är det mest beroende på terräng eller även på storlek på fisk, jag tänker korta spön i svår terräng 6-7 fot och kanske 9-10 fot om man har öppenterräng?
    2 tafsen, är det någon skillnad på flugfiske nylontafs mot vanlig nylonlina, tänker på att man på Utuben säger att man kan förlänga tafsen, men varför ej bara byta ut dem ca 2m om linan är billig(färre knutar)?
    3 Backing, varför ej vanlig nylon?
    4 Har man samma tafs till både sjunk och flytlina?
    5 Funkar detta set till att fiska regnbåge abborre, öring på max 2kg?
    6 Tips på 3 köpesflugor som bör funka i smålänska dammar efter regnbåge
    7 Nån fluga till abborre?

Jag är absolut inte där så jag behöver avancerad info utan bara det simplaste.
    /TACK

Jo även om nån knut är bättre än de som finns till vanligt spinnfiske?
    sorry , hittade den nålade tråden om knutar, TACK!
    Senast ändrad av abe; 2022-04-09, 10:17.

Kommentera

Tjena,

Ingen expert men försöker svara på frågorna nedan. Kan ha missuppfattat ngn fråga.

1. 9ft är typ standard. Längden påverkar olika faktorer så som kastlängd, räckvidd, känsla. För det fiske du beskriver har du lämplig längd.
      2. Inte säker på att jag förstår frågan men du vill ha en tafs som är taperad (blir tunnare och tunnare) Handlar om att taperad tafs gör det lättare att få ut flugan med tafsens längd sträckt. Sen kan du sätta en förlängning (med ännu tunnare lina) längst ut som förbrukas när du får knutar eller när du byter fluga.
      3. Ingen aning. Funkar säkert även om det säkert finns goda skäl till att vanlig fluglinebacking är bättre.
      4. Finns tafsar som flyter/sjunker bättre eller sämre. Finns även förtyngda tafsar. Vill du fiska abborre så skulle jag rekommendera sjunklina och vanlig tafs (helst fluocarbo) i första hand alt flytlina med sjunktafs (om du inte har eller pallar köpa sjunklina).
      5. Yes
      6. Pass
      7. Streamers/fiskimitationer brukar funka bra. Finns olika sätt att skapa vibrationer (trattar, spinnare, svansar) som kan vara en bra idé också.
      Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
      sigpic
      Skitfiske!

Kommentera

På mina tvåhandsspön använder jag nylon som backing och running line, men byter den varje säsong. Nylon åldras av sol ljus och försvagas. På ett enahands spö skulle jag välja backing eftersom den inte behöver bytas varje år.

Kommentera

4. Med en flytlina så vill du ha en taperad tafs för att vända över flugan på önskat sätt. Med en sjunklina vill du ha en kortare tafs och inte samma behov av att vända över så här funkar en rakt bit nylon/FC.

6. Färgglada wolly buggers i färger du tror på, Montana-nymfer. Om du har en lokal fiskebutik så har dom nog några tips på flugor.

Kommentera

Tack för svar
            Tränade hemma igår i blåsten, men kom bara ca 15m
            bara träna på...,,

Kommentera

Fortsätter väl fråga
              Jag läste tips om att majsländan kläcker i början av maj?
              är det olika sländor som kläcks eller finns det en art som heter majslända?

vilka flugor kan vara bra imitationer?
              Småland /strömmande vatten/öring!

Kommentera

Tips angående backningen
                Köp billig flätlina från wish / ali mfl för i princip noll och Inget och använd som backing.
                Finns i många roliga kulörer dessutom

Kommentera

Enklast är att köpa en eller flera färdig flugaskar med olika flugor. Sen är det bara att välja. Vill du köra torrt är det ju bara att spana på ytan vad fisken tar och hitta något som påminner om det.

Senast ändrad av engqvist; 2022-04-11, 09:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                    Fortsätter väl fråga
                    Jag läste tips om att majsländan kläcker i början av maj?
                    är det olika sländor som kläcks eller finns det en art som heter majslända?

vilka flugor kan vara bra imitationer?
                    Småland /strömmande vatten/öring!
                    Inte bekant med just begreppet majsländor själv men verkar vara Ephemera Vulgata och Danica man syftar till. Sjöstrandslända/åstrandslända. Kalas även "Rocken" Våra största dagssländor. Finns specifika mönster för imitera dessa.

Annars verkar du ju fått svar på dina frågor. Jag skulle inte krångla till det. Köp en en riktig backing och riktiga tapperade tafsar. Kostar inte så mycket. 0,23 är bra dimension på köpetafsen, sen kan du skarva på 0,15-0,20 i tafsspets en meter beroende på fluga.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X