Förslag på enhands flugspö/lina #7:ish för roll/underhands/spey-kast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på enhands flugspö/lina #7:ish för roll/underhands/spey-kast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förslag på enhands flugspö/lina #7:ish för roll/underhands/spey-kast

Fiskar oftast i ganska svårfiskad miljö och har kört med gamla #6-7grafitspön Kunnan och Daiwa från 88-92 ngt men har aldrig varit riktigt nöjd med dem, tycker de är lite för veka. Kör mkt roll och det som kallas underhands/spey-kast (uttryck taget från 2hands-fiske verkar det som).

Tänker mig ett hyfsat långt #7-spö med mediumsnabb aktion, men är lite osäker på om man borde testa ett styvare med snabb aktion då jag föredrar hårdare spön. Har dock inte testat mkt av dagens spön så är väldigt osäker på just "aktion"-graderingen.

Lina då? Man vill ju ha tyngden i D-loopen för att kunna ladda spöt, så ngn passande klumplina?

Det finns så många märken och modeller och alla har vi våra egna stilar och kasttekniker så det som passar för mig kanske inte passar dig. Jag har bland annat två spön från hardy. Det ena är ett zephrus #6 och det andra #9. Med #6 kastar jag linor mellan #5-7 då mitt spö utan problem bär en #7 lina. Med #9 spö har jag bara testat att kasta #8 och #9 linor samt en DT från SA #5 :-)

Det går inte att jämföra med spön från förra århundradet :-)

Kommentera

Tjena.
      Ta kontakt med killarna på Wittlocks, det finns ett grymt utbud i butiken och kunskapen fr irl fiske är stor.
      Mats ägaren är inne torsdag- lördag eller Nisse Hult suverän kompetens och erfarenhet hos båda. De kan säkert ge dig den info du behöver för o hitta rätt.
      Peter b

Kommentera

Jag använder Rio intouch trout spey och är väldig nöjd. Kolla på Edgeflyfishing forumet om det inte finns ett begagnad spö till salu.

Kommentera

Är det streamer på storöring/havsöring du fiskar? I så fall är 9,6 -10 fot klass #7 perfekt. Jag kör själv guideline chrome 9,9 #6 just nu själv, den är bygd för underhandskast med lite djupare aktion. tycker den räcker gott men klass 7 är absolut lite mer tryck i. Har även en uls 10 hybrid i klass 7 samt även en chrome 11,9 #7 (tvåhandsklassad) om man vill köra tyngre spetsar/flugor mer distans.

För bra underhandskast vill man gärna ha en kort klump med vikten bak. Gillar guideline bullet men finns flera andra. De nya linorna med utbytbara spetsar är himla trevliga om man vill kunna styra djupet enkelt, finns som klump eller wf av flera fabrikat. guidline ULS eller opst exempelvis.

Kommentera

Tack alla för förslagen! Skall beta av dem och hålla ett öga på secondhand-forums.

Kommentera

Ännu ett litet tips då...

Om man går med i föreningen "Det perfekta kastet" (Jag tror det fortfarande är gratis) så kan man beställa ett spö med lina och rulle (som fortfarande står som restnoterat men jag tror det finns i lager) som Tellis har knåpat ihop. Inte alls kattskit det där och för en femhundring är det jäkligt förbannat jättebra :-)

Startsida - Det Perfekta Kastet

Webshopen om man har svårt att hitta den via websidan. Materialbeställning Föreningen Det Perfekta Kastet (jotform.com)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
              3 svar
              231 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              504 visningar
              0 gillar