Fluglina till laxfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglina till laxfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglina till laxfiske?

Hej, tänkte höra om någon har något förslag på en bra laxlina till mitt 15 fots #10-11 hemmabyggda loop blueline spö?

Har en Intermediate loop lina på nu men jag skulle vilja ha en som sjunker mer nu under vårfisket. Eller är det lika bra med bara sjunktafsar?
    Har funderat på en vision ace spey i sjunk-3 alternativt en vanlig klump av något slag, vad tror ni om det?
    En speylina i sjunk kanske blir för tung att lyfta och kräver för mycket plats bakåt..? Älven där jag fiskar är stor och har kraftigt strömmande vatten. Dock krävs inte så långa kast! Kom gärna med förslag och tips vad jag ska införskaffa!
    Tack /Emil

Hej !
    Fiska en vanlig sjunk trea,esfs eller liknade, för lite varmare vatten flytsjunk 2 kanske,för att sen gå över på en intermidiet eller en flytlina med sjunktafs!

Kan inte ge dig så mkt mer precis info när jag inte vet var du fiskar eller hur förhållanden ser ut!!

Kommentera

Ursprungligen postat av laxarn Visa inlägg
      Hej !
      Fiska en vanlig sjunk trea,esfs eller liknade, för lite varmare vatten flytsjunk 2 kanske,för att sen gå över på en intermidiet eller en flytlina med sjunktafs!

Kan inte ge dig så mkt mer precis info när jag inte vet var du fiskar eller hur förhållanden ser ut!!

Vad menar du med vanlig lina? en klump eller? Tänkte köra med intermediate klumpen jag har senare under sommaren. Blir mestadels fiske i kalix älv kring kamlunge.. Något tips på en bra lina?

Kommentera

självklart klump,nu tidigt en extrasuperfast sink kanske runt 12,5 m,beror på om du fiskar mest underhandskast eller överhand? vision ace twohanded är en bra lina, eller varför inte en looplina !finns väl kapningtabeller till loopspöna!
        kolla länken för vision:http://www.visionflyfishing.com/dh%20sinking.html

ska du fiska nu så tänk på att vattentempen ligger på ca:7-8 grader bara så det gäller att komma ner lite!Självklart har det betydelse hur strömsträckan ser ut,tung djup ström kräver tunga linor och stora flugor,medans turbulent vatten och snabb ström kanske man klarar sig med en flytsjunk 3:a(en flytlina med en kraftig sjunkspets)
        Ut och testa och tänk på att laxen tar ofta hellre en snabb fluga en en som går långsamt!!

skitfiske på dig!!

Kommentera

Tack laxarn Det blir en PT i sjunk 2/s3 nu till att börja med.. Väntar ännu någon vecka innan man blöter linan.. är ju så hemskt högt vatten nu, men det sjunker väl undan tids nog..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
          8 svar
          561 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Classe69  
          Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
          3 svar
          589 visningar
          0 gillar