Flugrulle med "smart" broms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugrulle med "smart" broms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugrulle med "smart" broms

Finns det några flugrullar där bromsen kan slira samtidigt som man vevar?

Tänkte att det kan vara irriterande om man får på en stor fisk och så måste man släppa veven blixtsnabbt så fort fisken gör ett ryck.

DEt finns såna rullar men jag har ingen som helst kläm på den marknaden, så vad som gäller idag vet jag inte. De rullarna är inte så billiga men säkert värda sina tusingar.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av cs_gve Visa inlägg
      Finns det några flugrullar där bromsen kan slira samtidigt som man vevar?

Tänkte att det kan vara irriterande om man får på en stor fisk och så måste man släppa veven blixtsnabbt så fort fisken gör ett ryck.
      Tror du inte själva tjusningen går om intet om det är för tekniskt? Själv fiskar jag med en klassisk flugrulle när jag fiskar fluga, en Vision XLA, inget särskilt men ändå.
      Fabrikör Stava rules...

Kommentera

finns flera anti-reverse rullar på marknaden. de kostar dock en del, och förtar lite av känslan vid "skandinaviskt" fiske(är ju kul att drilla med en fast spole). men det finns en del utlandsfisken jag antar att man helst hoppar över om man inte har anti-reverse.. tror de flesta stora rulltillverkarna har det i sortimentet sen senaste åren.

Kommentera

aha, de finns i alla fall. Jag skulle nog gilla att ha en sådan rulle så länge det går att ta bort knarret om man vill. Irriterande när det låter när man drar ut och vevar in linan.
          Men jag vill nog inte betala mer än en tusing för en rulle så det blir nog ingen sådan. Jag var mest nyfiken ifall det fanns.
          Själv så har jag en DAM som är kring 20 år gammal, den är fin Men jag skulle ju faktiskt behöva en annan rulle till mitt andra spö :/

Kommentera

Danielsson har kommit med en ny rulle Danielsson Control. Jag vet inte mer om den än vad jag läst men den känns vara i min smak.
            Rullen tycks ha något som påminner om ABU:s Syncro-broms. Veva framåt och det är så mycket broms du ställt som max. När fisken panikrusar så för man veven bakåt och reducerar bromtrycket å fisken inte känner linan så mycket. När så firren vänder är det bara att veva så mycket man kan ända till fisken känner nästa panikattack, då för man veven bakåt igen osv.

Med lite tur kanske ”expresstågen” stannar i poolen om fiskaren förstår att använda den finessen.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
            8 svar
            542 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
            3 svar
            575 visningar
            0 gillar