Flugspö upplevs för mjuk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugspö upplevs för mjuk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugspö upplevs för mjuk

Hejsan alla fiskvänner!

Jag började med flugfiske förra året och köpte då ett lite enklare 5 delat spö av märket Kinetic Oak 9’ #5/6 5sec.
    Efter att ha läst på olika forum angående delade flugspön så upplevs dem lite för mjuka och jag inte annat än att hålla med om den saken, fast jag inte fiskat med flugspö speciellt länge.
    Smaken är väl precis baken, delat, men jag tycker att det spöet jag har är för mjuk.
    Men hur som helst har jag nu tänkt köpa ett nytt spö av märket Spool 12, vilket ska vara ett väldigt bra flugspö till ett rimligt pris.
    Det finns tre alternativ att välja på, nämligen:
    9’ 5# 2 delat
    9’ 6# 2 delat
    9’ 7# 2 delat

Frågan jag ställer mig då är hur stor skillnad är det från 5-7?
    Är det någon skillnad alls, i så fall vad?

Det finns även en på:
    8’ 4# 3 delat.
    Och frågan är då om det är någon fördel att ha kortare flugspö?

Paketet jag tänker köpa är ett combi paket, man får med allt man behöver för ca 2000 kronor.
    Flugspö SSD3 modell
    Okuma SLV -rulle
    Guideline Force -lina *Backing
    Taperad tafs
    Pool 12 flugask
    Spö med corduratub

Till våren blir det nya tag och jag vill gärna ha ett spö som jag tycker om utan att det ska kosta för mycket.

Tacksam för alla svar som kan göra mig till en bättre flugfiskare.
    Senast ändrad av Nordkap; 2007-11-24, 16:22. Anledning: lägger in en länk

jag tycker att loop black line II är helt ok, är dem för dyra?
    G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ursprungligen postat av The Loomis Man Visa inlägg
      jag tycker att loop black line II är helt ok, är dem för dyra?
      Kollade lite på google och det ser ut som om det bara finns 3 eller 4 delade spön.
      Och de som finns är över 10'.
      Vet inte om det är så bra spö för en nybörjare (jag räknar mig fortfarande som en sådan).
      Har läst boken "flugkastar skolan" med Björkegren och vad jag förstår så borde man ligga runt 8'-9' som nybörjare.
      Det är i och för sig hans personliga val av längd men ändå en rekommendation.
      Men boken är från 1983 och det har väl hänt mycket sedan dess i flugspö världen, antar jag.
      Priserna på loop blackline II är väl helt ok, finns priser på samma nivå, dvs runt 2000 kronor.
      Senast ändrad av Nordkap; 2007-11-24, 17:34. Anledning: redigering av text

Kommentera

vad är det för fisk du ska fiska med flugspöt?? det är ju väldigt olika! ska du fiska typ harr med små flugor så räcker ju ett klass 4/5 medans om du ska fiska gädda med stora flugor kanske behöver ett klass 7/8..klass 6 rekomenderas av många som ett bra allround spö och det kan jag hålla med på,,loop blackline 2 är inte ett specielt snabbt spö men det är skönt att kasta med,riktigt snabba spön är typ Guideline lpxe-rs, men i stuma snabba spön försvinner mycket känsla,visst finns det spön som både har snabb action och har lysande känsla men då får du ju punga upp med en 5000-6000kr

Kommentera

Det är nog helt riktigt att du upplever ett multidelat spö som vekt/långsamt. Det har att göra med att varje extra holk som lagts till konstruktionen adderar vikt till spöt. Vikt gör spön långsammare och har man inte rätt känsla för högre vikt så blir det som oftest att kastare (i det här fallet: novisen) arbetar för fort med kaströrelserna.

Som nybörjare är dessa multiholkspön totalt värdelösa då nästan ingen klarar att kasta med den typ av aktion (som gamla cane-spön)

Som nybörjare bör man välja spön som är 3-delade. Det är den typ av spön som nybörjaren kastar bäst med och det har att göra med spöts rörelsemönster. Det flexar inte i holk-regionerna, och det arbetar utan speciellt mycke vibrationer när man kastar. Är dessutom mer förlåtande än 2-delade spön.

Jag rekommenderar ett 3-delat 9-9,5 fots spö i linklass 6 om du skall fiska öring. Linklass 5 om det är mest harr du skall fiska efter. Då kan t.o.m. en spölängd på 8,5 fot vara optimalt då det faktiskt är lättare att kasta med än med 9-9,5 fotare.

Som The Loomis Man säger så är Loop-spön bra spön för det fisket så det är bara plånboken din som bestämmer kvalitets-klassen, hehehe.

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag kommer nog att fiska mest öring och röding, men en och annan Harr blir det väl också förstås.
            Då kommer jag rikta in mig på 3-delat 9-9,5 fots spö i linklass 6.
            Synd att man inte har möjlighet att testa olika spölängder, linklass mm innan man köper ett spö, så man vet vilken utrustning som passar.
            Men det är klart, för en nybörjare som inte kastar speciellt bra så är det väl svårt att veta vad som fungerar optimalt.
            Det kommer väl med åren, antar jag.

Jag får tacka för tipsen.

Kommentera

Jag har upplevt det som att klassningen på spöna eller linorna, vilken av dem det nu är, kan vara lite sådär ibland. Kanske kan räck att gå ner en klass på linan för att spöet inte skall svampa så mycket vid kast?

Längden på spöt tycker jag framförallt avgörs av i vilken miljö man skall fiska, kortare spön fiskar med fördel mindre jokkar och biflöden eller båt, medan ett längre spö är juste om man ska vada och fiska lite större vatten.
              När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nordkap Visa inlägg
                Jag kommer nog att fiska mest öring och röding, men en och annan Harr blir det väl också förstås.
                Då kommer jag rikta in mig på 3-delat 9-9,5 fots spö i linklass 6.
                Synd att man inte har möjlighet att testa olika spölängder, linklass mm innan man köper ett spö, så man vet vilken utrustning som passar.
                Men det är klart, för en nybörjare som inte kastar speciellt bra så är det väl svårt att veta vad som fungerar optimalt.
                Det kommer väl med åren, antar jag. Jag får tacka för tipsen.
                Visst ett sådant spö kan användas till många arter fisk. Öring, röding (stor) harr och mycket annat. En 9-fotare är lättare att kasta med, men man har nackdelen i videsnåret med korta spön, där kommer långa spön till sin rätt.

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
                Jag har upplevt det som att klassningen på spöna eller linorna, vilken av dem det nu är, kan vara lite sådär ibland. Kanske kan räck att gå ner en klass på linan för att spöet inte skall svampa så mycket vid kast?

Längden på spöt tycker jag framförallt avgörs av i vilken miljö man skall fiska, kortare spön fiskar med fördel mindre jokkar och biflöden eller båt, medan ett längre spö är juste om man ska vada och fiska lite större vatten.
                Att gå ner en klass på linan kan i.o.f. vara en ide´ (om man har ett ok spö som sagt?) Alternativet om man fiskar med en klumplina är att korta ner den ca 50-75 cm (i tjock-änden) och göra en/montera ny skarv-ögla. Det kan hjälpa då linor kan vara mycket varierande i klumplängd, i klassningståleranser m.m.

Personligen fiskar jag med så långa spön som möjligt då jag vanligtvis inte på förhand vet hur miljöer, stränder, vattendjupp m.m. ser ut då man lägger ut på nya okända fiskeplatser, turer o.s.v.

Tror ett 9-9,5 fots, klass 6-spö är kanon för ditt fiske Nordkap, och får du råd så tror jag inte du blir besviken heller om du väljer ett Loop-spö.

Göran Andersson (spödesigner på Loop) har tillsammans med Sportfiskarna och Norlings producerat en instruktions-video för många år sedan. Försök att få tag på den, den kommer att bli din favorit-video för lång tid framöver, det kan jag lova dig, hehehe.

mvh
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg

De flesta flugspön kan du gå upp en linklass utan problem, men tänk på att det kan bli problem med garantien. Normalt går jag alltid upp en linklass på mina spö, för jag tycker att alla spö är lite underklassade (tror att det är så för garantien skull, vet ej om det stämmer).
                  Mitt råd är att inte köpa för billigt spö nu när du tänkt att byta upp dig, köp hellre ett spö för 2000-2500 kr än att köpa en massa utrustning som ingår i alla dessa billiga paket. Detta att ett flerdelat spö blir mjukare beror på priset och inget annat, köper du ett spö av god klass kan det gott vara flerdelat (bra vid flygresor, kan medtagas på flygplanet som handbagage. Även vid vandring uppe i fjällen är ett flerdelat spö att föredra.) Som pepp-robert säger så är ett längre spö att föredra, då man inte vet hur det ser ut på många nya vatten, även bra vid vadning. Vid fiske efter harr och öring använder jag ett spö i klass 5# och ca 9,5´ långt.
                  Tumlaren
                  trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                    kan medtagas på flygplanet som handbagage.
                    Tumlaren
                    Ett litet tillägg till detta är att inga fiskespön får medtagas på flygplanet efter 9/11 enligt vad de sa till mig när jag skulle flyga söderöver förra hösten då detta klassas som stickvapen
                    Jag ringde sas och fråga och det var vad de sa till mig iaf..

Ha de gott...

BTW.. vore inte det bästa att du åker till en lokal fiskebutik och frågar om du får provkasta lite olika spön och linor så kan du prova dig fram till vad som passar dig bäst. och så har du ju då lite info och kan fundera lite på vad som känns bäst inför våren. Kanske ska kolla begagnat marknaden? där finns ju mkt.. till bra priser.
                    \\Jonas
                    Som det ser ut nu så kommer vädret inte bli bättre i eftermiddag.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X