Hejsan alla fiskvänner!
Jag började med flugfiske förra året och köpte då ett lite enklare 5 delat spö av märket Kinetic Oak 9’ #5/6 5sec.
Efter att ha läst på olika forum angående delade flugspön så upplevs dem lite för mjuka och jag inte annat än att hålla med om den saken, fast jag inte fiskat med flugspö speciellt länge.
Smaken är väl precis baken, delat, men jag tycker att det spöet jag har är för mjuk.
Men hur som helst har jag nu tänkt köpa ett nytt spö av märket Spool 12, vilket ska vara ett väldigt bra flugspö till ett rimligt pris.
Det finns tre alternativ att välja på, nämligen:
9’ 5# 2 delat
9’ 6# 2 delat
9’ 7# 2 delat
Frågan jag ställer mig då är hur stor skillnad är det från 5-7?
Är det någon skillnad alls, i så fall vad?
Det finns även en på:
8’ 4# 3 delat.
Och frågan är då om det är någon fördel att ha kortare flugspö?
Paketet jag tänker köpa är ett combi paket, man får med allt man behöver för ca 2000 kronor.
Flugspö SSD3 modell
Okuma SLV -rulle
Guideline Force -lina *Backing
Taperad tafs
Pool 12 flugask
Spö med corduratub
Till våren blir det nya tag och jag vill gärna ha ett spö som jag tycker om utan att det ska kosta för mycket.
Tacksam för alla svar som kan göra mig till en bättre flugfiskare.
Jag började med flugfiske förra året och köpte då ett lite enklare 5 delat spö av märket Kinetic Oak 9’ #5/6 5sec.
Efter att ha läst på olika forum angående delade flugspön så upplevs dem lite för mjuka och jag inte annat än att hålla med om den saken, fast jag inte fiskat med flugspö speciellt länge.
Smaken är väl precis baken, delat, men jag tycker att det spöet jag har är för mjuk.
Men hur som helst har jag nu tänkt köpa ett nytt spö av märket Spool 12, vilket ska vara ett väldigt bra flugspö till ett rimligt pris.
Det finns tre alternativ att välja på, nämligen:
9’ 5# 2 delat
9’ 6# 2 delat
9’ 7# 2 delat
Frågan jag ställer mig då är hur stor skillnad är det från 5-7?
Är det någon skillnad alls, i så fall vad?
Det finns även en på:
8’ 4# 3 delat.
Och frågan är då om det är någon fördel att ha kortare flugspö?
Paketet jag tänker köpa är ett combi paket, man får med allt man behöver för ca 2000 kronor.
Flugspö SSD3 modell
Okuma SLV -rulle
Guideline Force -lina *Backing
Taperad tafs
Pool 12 flugask
Spö med corduratub
Till våren blir det nya tag och jag vill gärna ha ett spö som jag tycker om utan att det ska kosta för mycket.
Tacksam för alla svar som kan göra mig till en bättre flugfiskare.

Kommentera