Flugfiske/saltvatten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske/saltvatten.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske/saltvatten.

Har hållit på med flugfiske i drygt 20års tid utan att prova i saltvatten.
    Verkar som om det kommer bli en fiskeresa till Hitra nu i påsk.
    Och jag bara måste prova flugspöt där uppe.
    Någon som har några bra tips på flugor för Sej , Torsk etc?
    Funkar ex en Guideline Trikast lina bra i saltvatten utan att den blir förstörd..
    Vad ställer saltvattens flugfiske för krav på utrustningen mer än rengörning och fettning?

Kommer nog att bli en tripp till västkusten och fiska lite havsöring oxså.

Det var rackarns vad folk var villiga på och dela med sig av sina erfarenheter..

Kommentera

Hej Ola

Har inte så stor pejling på Hitra men när det gäller utrustning för havsfisket kan jag tipsa om följande:

Kör med en plastrulle. Min första kontakt med havet i väster var då jag använde en Loop Traditional. Alla lager rostade sönder och det kostade 600:- att byta till nya.
      Rullen måste alltså vara av plast eller syrafast+aluminium, gärna en typ flugrulle för "tarpoon"//havsfiske.

Flugspöt måste/bör vara ett s.k. "Saltwater" modell, men det går i värsta fall med ett vanligt men stålet/nickelsilvret i spöringarna korroderar nått jä....t i så fall.

När det gäller flugliner så hadde jag plockat fram de gamla utslitna grejorna och fiskat med dem. Tyngre sjunksnören+sjunktip har funkat bäst för mig här på Vestlandet (Hardangerfjorden), men ställer lite krav på utrustningen. Funkar också bra att köra "harling" med flugspö i havet, blir mer som trolling då, hehe

För havsöringen funkar en glasklar intermediate mycket bra, allternativt en långsamt sjunk.

Men som sagt, rullen är viktigast och det är ingen dum ide att spola av hela utrustningen med sötvatten direkt när du kommer i land efter fisket.

När det gäller flugval för torskfiskar typ sej, bleka m.m. så är silverfärgade flash-flugor mycket bra typ tuber på 5-15 cm i längd. Mycket flash i hårvingen. Egentligen så är det nästan samma typ flugor som för gäddflugfiske, kanske i lite ljusare färger, Men gardera dig med lite större "räkflugor" i tillägg till de fisklikare flugorna (i grått/silver svart, kanske också i rött eller orange). Men ta med bindgrejorna så "sitter du inte i sjön" om det visar sig att du inte har den riktigt rätta flugan med, hehehe

Annars när det gäller flugfiske efter havsöring så gäller guldskallenymfer, tångräkor och små silverfärgade fiskimitationer (i varianter med blå, brun, grön eller svart rygg). Kanske också några varianter av Zonkers (i grått/rött/silver/brunt) eller Mathuka flugor. Bägge de här flugorna binds på långskaftade streamer-krok.

Kanske en början?

edit: vilket datum påsken är i år vet jag inte men den brukar vara runt i månadskiftet mars-april och då kan det vara kallt. Havet har inte värmts upp speciellt mycket och flytoverall är ett must. Neoprenhandskar etc. rekommenderas. Gardera med tyngre spinnutrusting.

mvh
      Senast ändrad av Flodström; 2008-01-08, 09:30.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack för superb information Flodström , det var precis dom här frågorna jag ville ha svar på.
        Tänkte köra med en.

Har köpt 2st till mycket bra pris , alternativt så tänkte jag använda Loop grafit rullen (gamla modellen).
        Tänkte faktist köra sinktip till den ena rullen och vanlig flyt på den andra.
        Har ett Strömsländan med vanliga snake ringar jag tänkte prova ,
        fast om ringarna tar sryk så får man väl titta efter något annat spö istället..

Påsk infaller med långfredag den 21/3 i år..
        Senast ändrad av Fx-Monsoon; 2008-01-08, 14:52.

Kommentera

Hoppas verkligen att du inte tänker fiska torsk och sej med en rulle klass 5/6....

Kommentera

Det funkar nog ett tag hehe , allvarligt så kommer nog det mesta av fisketiden vara trolling och jiggning..
            Flugfisket kommer troligtvis att bedrivas från land på ön där vi kommer bo men vi får väl se , har ju aldrig
            hållit på med den här typen av fiske i större utsträckning..
            Talade med en person för ett tag sedan och han sa att småfiskar upp till 5kg gick utmärkt på klass6 utrustning.
            Har inte som målsättning att ta större flugsej än Keskitalo då jag inte har utrustning till det , utan flugfisket
            kommer bli mer som en kul grej som bara måste testas när jag är där..

Kommentera

Ok, trodde det var en satsning på större fisk...

Kommentera

Kollade på dina bilder i ditt fotoalbum JohnaP , faan va sugen på big.game jag blev igen...
                Många fina fiskar där.

Kommentera

Makrill på fluga är en höjdare men nog fel årstid
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fx-Monsoon Visa inlägg
                    Kollade på dina bilder i ditt fotoalbum JohnaP , faan va sugen på big.game jag blev igen...
                    Många fina fiskar där.
                    Ja, det är som en drog...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    177 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    295 visningar
                    0 gillar