guideline eller strömsländan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

guideline eller strömsländan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• guideline eller strömsländan

Hej

Har tänkt börja fiska fluga och fastnat för två spöset undrar om ni kan hjälpa mig
    Har tänkt mig ett klass 6 eller 7 spö tror jag.Tänkt ha det som ett allround spö både i havet och som put and take.Kan inte riktigt bestämma mig för vilket set jag skall ta eller ni kanske har andra spöset att rekomendera

Set 1.GUIDELINE EXPLORER 4-delade ....1595 sek

Set 2.STRÖMSLÄNDAN XP 3-delade.........1795 sek

Mvh Glenn

såg just ett till men lite dyrare

VISION ATTACK KIT 2595 sek
    Senast ändrad av gtrf; 2008-02-13, 23:08.

finns många fler trevliga spön att välja. Vet inte vilket av dessa som passar dig bäst, och skulle nog rekommendera att du provkastar dessa. Oavsett skulle jag ta ett i klass 6.

Klass 6 kan vara för klent för kusten om det blåser mycket, men ja, blåser det mycket är inte klass 7 mkt att hänga i granen heller... Till p&t fisket kommer klass 7 vara alldeles för kraftigt och förstöra mycket av det roliga, samt säkerligen leda till fler tafsbrott och fler tappade fiskar.

Kommentera

Min magkänsla säger Vision då jag än inte funnit något Vision spö som jag inte kommit överrens med. Inte bäst på marknade, men helt klart varit väldigt behagliga och prisvärda(jag gillar snabba spön)

Sjösländan har ju många anhängare, men vet inget om deras aktion.

Kommentera

Jo, sånt där är väldigt individuellt. Olika från person till person. Det bästa är ju att provkasta så man finner harmoni mellan fiskare, lina o spö....

Hade jag valt av dessa hade det blivit guideline explorer. Mkt trevligt spö som jag själv använt en hel del då min flickvän har ett sådant men som sagt testa dig gärna fram.

Kommentera

har ett strömsländan xp klass 3-4 som är mkt trevligt och lättkastat. snabb aktion och lätt att styra med. rekommenderas! =)
          sigpic

Kommentera

spö

Jag har andvänt strömsländan 5/6 , skitbra spö som jag fortfarande andvänder. Lättkastat och man kan enkelt skjuta lina.
            Det andra har jag inte prövat men är säkert jättebra, det är gott o ha ett fyrdelat spö. Då är det lätt att resa och bära omkring på tuben.
            Men strömsländan är som sagt jävligt go, fixar man inte att kasta med det spöt så har man inte alla pommes på tallriken direkt.

Kommentera

ok då blir det att åka till snäjk och prova lite spön men det lutar nog åt ett strömsländan...jaja vi får se tack för alla svar

Kommentera

Haha.... Den här frågan var kul !
                Jag har flugat i 36 år ! jag har också lärt en väldig massa folk att kasta..mm.mm..
                Som 11åring började jag med ett ABU set (ett jäv... tungt glasfiber spö Hahaha..)
                OK : jag har ägt Loomis av alla de slag, Sage-spön säkert ett tio-tal + massor av andra tillverkare
                Lägg till också alla spön som jag bara provat av folk !
                Jag hade en lång period i mitt liv där jag ansåg att dyrast var bäst
                En dag för mååånga år sedan : ) kommer inte ihåg när det var, men, hade köpt en ny fisketidning i den fanns en annons om ett "Nyutvecklat" flugspö som hette Strömsländan.
                de såldes som ett kompl set ganska billigt ? jag tänkte att det kunde min son få att lära sig flugfiska på, så ett sett beställdes, när jag sedan stod på gräsmattan hemma samma dag som det kom och provade det så började jag fundera på vad f:n detta var för spö ? Haha... det kastade ju av sig självt det var ett bland dom bästa spöna jag provat, och då med den medskickade "orginal-linan"
                Ok ett set till beställdes (åt mig själv)
                Summan av det blev att i dag ! äger ja ett Strömsländan, ett Fjällsländan och ett Bäcksländan !

(Och jag är INTE någon återfösäljare av fiske grejor ;-) )
                Tjo, Vad välja : Trolling eller Flugfiske i da ? OK , jag kör trolling med flugspöna .............................

Kommentera

Hej och hå!
                  Helt ny på detta forum.
                  Det Orsa skriver gör mig glad! (Faktiskt så glad att jag gick med i forumet) Har fiskat hela livet, men är helt grön på flugfiske. Bestämde mig dock för ett tag sen att prova gäddflugfiske, och blev så klart fast direkt.
                  I och med att jag har halva min släkt i Pajalatrakten, och tillgång till fiiiina harr och öringvatten tyckte jag att det kunde vara läge för även en lättare utrustning. Igår åkte jag till fiskeaffärn och blev rekommenderad ett Strömsländan XP #4/5, och köpte detta efter ett par provkast. Det verkar ruskigt förlåtande, även för min kassa teknik.
                  Kul att grejerna verkar uppskattas även av andra! Skönt att inte köpt skit, menar jag. Jag blir alltid lite skeptisk när prylar säljes som kit.

Nåja... I Slutet av månaden blir det guidning på öring, då får man väl testa grejerna ordentligt!

/Martin
                  Om det du slickar på smakar apa, så är det antagligen apa du slickar på.

http://www.fakirer.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Orsa Visa inlägg
                    Haha.... Den här frågan var kul !
                    Jag har flugat i 36 år ! jag har också lärt en väldig massa folk att kasta..mm.mm..
                    Som 11åring började jag med ett ABU set (ett jäv... tungt glasfiber spö Hahaha..)
                    OK : jag har ägt Loomis av alla de slag, Sage-spön säkert ett tio-tal + massor av andra tillverkare
                    Lägg till också alla spön som jag bara provat av folk !
                    Jag hade en lång period i mitt liv där jag ansåg att dyrast var bäst
                    En dag för mååånga år sedan : ) kommer inte ihåg när det var, men, hade köpt en ny fisketidning i den fanns en annons om ett "Nyutvecklat" flugspö som hette Strömsländan.
                    de såldes som ett kompl set ganska billigt ? jag tänkte att det kunde min son få att lära sig flugfiska på, så ett sett beställdes, när jag sedan stod på gräsmattan hemma samma dag som det kom och provade det så började jag fundera på vad f:n detta var för spö ? Haha... det kastade ju av sig självt det var ett bland dom bästa spöna jag provat, och då med den medskickade "orginal-linan"
                    Ok ett set till beställdes (åt mig själv)
                    Summan av det blev att i dag ! äger ja ett Strömsländan, ett Fjällsländan och ett Bäcksländan !

(Och jag är INTE någon återfösäljare av fiske grejor ;-) )
                    Kul att erfarenhet!
                    Jag äger idag ett Guideline Alpha och ett Sameo Classic med som 1:a lina en SA GPX (andra linor jag har på spole är Courtlands 555 och Loop Multi....). GPX'n är helt klart överlägsen på Sameo-spöt. Den var ett jättelyft när jag fick den!!
                    Men trots det vill man om det går utveckals och uppgradera...
                    och har kikat lite bl.a på Winston LT spön. De är ju betydligt dyrare än de spö jag har idag. Kommer man märka någon skillnad?
                    Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    269 visningar