Tillverka spö (spöbyggnad flugspö) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka spö (spöbyggnad flugspö)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillverka spö (spöbyggnad flugspö)

Hejsan.
    Jag är intresserad av att bygga mitt eget flugspö. Vilka webshoppar finns det att tillgå?

Finns det några utrustningslistor på allt vad jag behöver för att bygga mitt spö (kling, spöringar osv)?

Böcker? Är det nödvändigt?

OBS: Sett att flera byggt sina egna strömsländan och fjällsländan-spön. Vars får man tag i en sådan klinga?

Tacksam för svar (:

Ursprungligen postat av n0rth3rnlight Visa inlägg
    Finns det några utrustningslistor på allt vad jag behöver för att bygga mitt spö (kling, spöringar osv)? Böcker? Är det nödvändigt? Tacksam för svar (:
    Om du tänkt att börja bygga dina egna flugspön skall du definitivt skaffa dig en enklare bok i ämnet. Då slipper du ställa 101 frågor på forummet. Du får i tillägg oxå en massa förklarande bilder med i en bok. Oftast oxå tips på inköpsställen, både för spödelar och verktyg.

Du behöver:
    1 bok
    verktygsuppsättning vilket oxå innefattar en lackmaskin, d.v.s. en maskin du kan fästa delarna (klingan) så att den roterar under tiden lacken härdar (eller torkar)

material, lim etc

och ett jäklarns pågångsmot, hehehe

Börja med att Googla: "spöbyggnad", "stangbygging" eller "rod building" så får du ett "litet urval"
    Här är ett exempel, klicka på: Rackelhanen

Köp sen ett komplett "kitt" så slipper du fundera på hur du skall få tag på delarna. Enklast så i början av din spöbyggnads-karriär. Sen, övning ger färdighet. Första spöt blir oftast inte speciellt snyggt, hehehe
    Senast ändrad av Flodström; 2008-08-14, 13:31.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Prova med Wittlocks i Halmstad, vi köper det mesta i spöbyggnad därifrån. De har det mesta som du kan tänka dig att köpa.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av n0rth3rnlight Visa inlägg
        Hejsan.
        Jag är intresserad av att bygga mitt eget flugspö. Vilka webshoppar finns det att tillgå?

Finns det några utrustningslistor på allt vad jag behöver för att bygga mitt spö (kling, spöringar osv)?

Böcker? Är det nödvändigt?

OBS: Sett att flera byggt sina egna strömsländan och fjällsländan-spön. Vars får man tag i en sådan klinga?

Tacksam för svar (:
        du jag vet en bok du behöver som jag nys köpte som heter gör dina egna fisk grejer eller nåt sånt den kanske funkar

Kommentera

http://www.fiskesnack.com/forum/show...h%E4r-g%F6r-du.
          den ska snart bli klar.
          Om du inte bor för långt bort hjälper jag dig gärna.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
          2 svar
          146 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jansson00  
          Arbetar...
          X