Vision Big Mama - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vision Big Mama

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vision Big Mama

tjena!
    Har tänkt köpa ny lina till gäddflugfisket. Jag har ett Sameo classic spö klass 8 och undrar vad ja ska ha för klass på fluglinan? ska jag ha 8 eller 9?
    Tacksam för svar!
    www.amofishing.blogspot.com

jag hade nog mailat flugor.se och frågat.

Kommentera

Har testat Visions big mamma Camo intermediate och körde då med klas 10 på mitt klass 8 GL RS spö ! Klarar ditt spö av en 10a skulle jag köra med den, annars 9an !

Kommentera

Klassningen på linan är ju ointressant. Det är ju vikten på linan som avgör. Och använder du klumpar så kanske du får gå upp en eller ett par klasser beroende på hur kort klump du vill ha.
        Annars finns det ingen mening med det. Du kommer bara att få ett spö som dör/ger sig vid längre kast.
        Alltså klass8 spö=klass8 lina. Som utgångsläge iaf.
        Sen att det finns tillverkare som klassar upp både spön och linor för att dom ska kännas som kastkanoner genemot spön i samma klass, det är en annan sak.
        Blir så trött av att läsa alla som generellt rekomenderar för tunga linor, som kanske inte passar alla.

Kommentera

kan bara instämma fredr1k. sameo ska vara rätt klassade enl AFTM men om big mama är det vet jag inte.

Jag kör sälv med en big mama #10 på mitt #8 harvest spö. linan var en vinst så därför blev det så. Jag bad ett profs prova kombinationen och han sa att det funkar. Dock tycker jag själv att linan dippar lite ibland så en #9 hade varit bättre på mitt spö.

Kommentera

Tjena! Jag kör oxå med ett sameo klass 8 spö efter gädda och havsöring,ett helt suveränt spö med ett underbart klipp i som tar linan dit man vill i de flesta väder.Jag har varit i dina funderingar när det gäller lina för det är en djungel,speciellt gäddflugfiske är svårt att hitta en bra fungerande lina som kan bära och vända över de stora och oftas tunga flugor man använder vid gäddflugfiske,jag körde först med egentillverkade skjutklumpar i klass 10 å det funkade sådär,men om det ska funka bra så måste man ha en lina med en kraftigt tilltagen tapering så den orka bära och vända.Jag har nu gått över till en hel wf lina som funkar helt kanon,Jag kör med guidelines nya pikeseries som är tillverkad på en direct contact kärna som gör att du känner de fina huggen å kan kroka bättre,linan har en aggresiv tapering och finns som flyttlina samt sjunk 1/sjunk 3 som kan behövas när fisken står lite djupare,linan är disignad av finske gäddflugfiske experten Markus Männistö,en lina som funkar helt underbart å skjuter iväg som ett spjut och har inga problem att vända stora tunga flugor.Jag kör med den linan i klass 9 till mitt sameo klass 8,det spöt har en extrem ryggrad och är underklassat så det bär med lätthet en 9a.Lycka till å hoppas jag kunde hjälpa dig på traven,mvh Rickard

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
            2 svar
            158 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jansson00  
            Arbetar...
            X