Snabbare spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snabbare spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snabbare spö.

hej!
    Jag är ute efter ett lite snabbare flugspö, jag har nu ett vision attack spö och ett lecie spö som båda är medium fast.
    Jag funderar på att skaffa ett Vision gt fourfour som är fast, eller gt four catapult som är extra fast, eller är dem för snabba tror ni? Någon som testat?
    www.amofishing.blogspot.com

Varför ett så snabbt spö? Det blir ju bara svårare att kasta. Tappar mycket känsla och spöna blir som kvastskaft.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Amopike Visa inlägg
      hej!
      Jag är ute efter ett lite snabbare flugspö, jag har nu ett vision attack spö och ett lecie spö som båda är medium fast.
      Jag funderar på att skaffa ett Vision gt fourfour som är fast, eller gt four catapult som är extra fast, eller är dem för snabba tror ni? Någon som testat?

Ett tips är att inte lita allt för mycket på vad spötillverkarna kallar fast/medium fast eller vad det nu månde vara... detta varierar mycket! Se till att få provkasta spöet (med en passande lina) och se om det passar din "kast stil" och det fiske du tänkt att ägna dig åt. Har personligen inte riktigt fattat det här med varför spön skall vara så "snabba" (vad som nu i ärlighetens namn menas med det) de spön som brukar annses snabba tycker jag mest känns "pinniga", men det är ju min personliga åsikt som gäller för mig.
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

Scierra HM3 och Guide Line LPXe RS är två riktigt schyssta spön som är hyffsat snabba båda två. Nåt av dem och en Guide Line bullet är riktigt bra kombinationer båda två!
        TEAM FILC HUNTERS

Kommentera

Snabba eller långsamma spön? Tja, det beror på själva filosofien bak spökonstruktionen. Första tidens flugspön var extremt långsamma. Men som ni vet har utvekligen vad gäller spön bara rasat framöver och en hel del av den utveckligen får vi tacka Castingen för. Flugfiskarna upptäckte att castingfolket kastade långt, ja jäkligt lång. Det måste utnyttjas, hmmmm?

Dem båda grupperingarna har utveklat spön för bästa egenskaper så som presission och längd........och för fiske inte minst.
          Ett snabbt spö är ett spö med något större diameter och lite styvare aktion. Det medför en tightare linbåge som får linan till att "flyga" eller rulla längre än ett motsvarande långsamt spö. Ett långsamt spö har smalare diameter och tjockare väggar (tyngre) och har inte dem samma egenskaperna som dem snabbare. Spökonstruktionen till det långsammare spöt klarar inte att skapa lika smala linbågar som det snabbare. Men det kan ha andra fördelar som t.ex att kasta tyngre flugor på ett mer avslappat och mindre riskabelt sätt än dem snabba. Det kan oxå ha positiva fördelar/egenskaper för dem som inte klarar att mästra dem snabba spöna som produceras i dag. Men den som kan det har helt klart en stor fördel här: kastar längre med mindre energi, fiskar av på ett större område, fiskar med flera specialkast, fiskar med bättre presission, fiskar med lättare grejor etc......

Det här var en grov generalisering. Det finns numera varianter i hela spektret från snabba till extremt långsamma (som Boron) om vi håller oss till konstfiber.

Smak och behag styr mycket av av våra inköp och det hela styrs av vad vi kan av kastteknik och mästring av olike typer av aktioner på spön. Ett lite långsamt spö med kort aktion är väll den bästa kombinationen så långt. Men det har ju oxå med spölängd att göra: spölängd i förhållande till vilket fiske vi skall bedriva (lax, 16 fot, bäcköring, 7 fot o.s.v.) Spön för olika typer av fiske produceras med bakgrund av minst fyra kastfilosofier til samma spölängd, så det gäller att finna den rätta konstruktören/producenten som passar ens egen kastfilosofi.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Har själv gått från snabba spön till mjukare.
            Det finns fina mjuka spön som väger lite och har bra med kraftreserver för längre kast.
            Tycker helt klart att känslan väger tyngre än kast längder.
            Man kan även ladda ett mjukare spö utan att det bottnar.
            Men allt är en smaksak.

Kommentera

Är man bara ute för att kasta långt så är det nog bättre att byta lina. En WF är svårare att kasta långt med än en longbelly, vilket i och för sig är en variant på WF. Alternativt träna att kasta bättre.
              MEN vill du ha ett snabbare spö så ska vi ju inte tråka ut dig med en massa snack om varför du inte ska ha ett snabbt spö. Testade nya sage TCX häromdagen, det är snabbt, och pinnigt och lätt att kasta långt med longbelly med mycket lina ute, men trevligt att kasta med, njaee, inget jag vill ha.
              En annan sak med ett snabbt spö, det finns inget utrymme för några misstag, kasten måste sitta exakt för att kunna kasta med ett snbbt spö, ett mjukare är förlåtande i kasten.
              Senast ändrad av Guideline; 2008-09-28, 10:30.

Kommentera

okej tack så mkt för alla svaren Jag gör så att jag kör på ett tag till med mina spön då.
                www.amofishing.blogspot.com

Kommentera

Vad var anledningen till att du ville ha ett snabbare spö???

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                  7 svar
                  413 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                  8 svar
                  292 visningar