Ny 2H-flugutrustning, vad köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny 2H-flugutrustning, vad köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny 2H-flugutrustning, vad köpa?

Tjena,
    jag vill köpa nya 2H fluggrejor som inte får kosta skjortan. Jag har just nu ett Vision 3Zone 12,4 fot klass 9-10 med en Okuma rulle (9-10). Skall tilläggas att jag är nybörjare på 2H-fluga och tycker inte jag får till tekniken med detta lite kortare spö. Vad jag förstår ska det vara lättare för nybörjare med ett längre spö, typ 14 eller 15fot. Har någon nåt bra tips på prisvärda grejor? Jag är inte ute efter nå värsting Guideline eller Sage. Någon som vill sälja eller byta 14-15 fots mot 12,4:an kanske?

Vilken längd som är lättast att kasta 2h med vet jag inget om. Beror helt och hållet på den egna kasttekniken och utrustningens avbalansering för det.

Vad som inte funkar för dig nu kommer heller inte att funka med 13, 14 eller 15-fotare.

Men att köpa ny utrustning kan man ju oxå göra av andra orsaker. Men frågan är till vilket fiske du har tänkt att använda grejorna till.

Satsar man bara på en längd/ ett spö så är nog ett 14 fot det mest allround man kan tänka sig. I ditt fall så har du redan ett kort spö för små vattendrag eller liten sommarälv. Naturligt blir då att du anskaffar ett 15 fot för det tyngre (tyngsta) fisket, typ kalla vårälvar eller högvattensflommar.
    Loop har många bra spön att välja mellan men vad din budget är vet jag inget om.

Tips, jobba med de kastproblem du har nu. Annars slipper du dom inte på 15-fotaren heller.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Flodström är inne på helt rätt spår. Grejen är väl den att man inte rekommenderar dyrare spön med snabbare aktion till nybörjare eftersom det inte finns någon anledning att lägga pengar på ett spö som inte förbättrar fisket. Visst, vilket skitspö som helst ska man inte börja med, men man har ingen nytta av ett dyrt spö om man ändå inte utnyttjar spöt på grund av bristande kastteknik.

Flugspöt måste få jobba för att man ska få valuta för sina pengar, det får man inte om det är armarna som jobbar och inte spöt.

Jag var själv en usel tvåhandsfiskare när jag fiskade lax i rinnande vatten under min första säsong som femtonåring. Då hade jag också inställningen att man måste ha ett "nybörjarspö", men idag när jag bara prioriterar flugfiske på kusten så skulle jag ändå vara en mycket bättre kastare om jag skulle kasta tvåhands med ett spö som inte är för nybörjare. Gäller helt enkelt att veta vad som är rätt och det kan inte ett bättre eller sämre spö hjälpa en med.

Så, det finns inga genvägar, behåll du spöt och fortsätt nöta så kommer du ha ett spö du är nöjd med när kasten sitter som de ska.

Det kan inte vara så att du har för tung klump på det korta spöt så du upplever att det är svårare att lyfta linan?
      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ligger mycket i det ni säger, min kastteknik är usel och det kanske inte hjälper med nytt längre spö.
        Jag hade väl tänkt att använda spöt till lax och havsöring i hyffsat stor älv (Ljungan) och jag fiskar mest vår resp. höst/vinter så det är i regel rätt mycket vatten då. Jag kör just nu med en forkortad klump (sjunk 1-2 ACE med sjunk 2 i spetsen) som är klass 10-11 (mitt spö är #9-10). Killen på fiskeaffärren tyckte att jag skulle ha en klass över så att det skulle bli lättare att kasta, men jag får ändå inte till kasten med denna klump. Kör jag däremot med en min flyt-klump (också #10-11 tror jag) får jag till kasten bättre. Känns som min 12,4 fotare är för kort och precis som Majakovskij säger så har jag problem att lyfta upp grejorna ur vattnet. Kan det vara så att jag måste förkorta sjunk1-2 klumpen ännu mer eller kommer den bli för slängig då? Jag tror att den är 10 eller 10,5m nu, vilken längd tror ni att den ska ha för att funka bra med min 12,4 fotare?

Kommentera

Känns som jag ändå skulle vilja ha en 14 eller 15fotare för att kunna köra med ex. sjunk 2-4 eller ännu tyngre grejor på vårflod/mkt vatten. Jag har också ett större 1H spö med butt, klass 9-10 som jag brukar köra havsöring i mindre vatten samt använda som gäddflugspö också. Kanske duger till Ljungan vid mindre vatten iofs.
          Verkar som många kör kombon LPXe + Danielsson, kanske ett LPXe 14fot klass 9-10 (3995kr på nätet), men det känns lite dyrt kanske... o åndra sidan köper jag hellre bra grejor som håller och som man är nöjd med.

Kommentera

Jag tycker du ska satsa på en kastkurs. Det är betydligt svårare att lyfta upp en sjunkklump kontra en flyt. Ett problem för dig kan vara att du inte är ordentligt distinkt i upplyftet. Jag är inte någon expert på tvåhand men jag har fått till det hyfsat nu i år.Lyft linan och låt den släppa från ytan, du vet säkert vad jag menar. När linan släppt så båpörjar du kastet och fullföljer hela vägen igenom. Var noga med ankringen. 12,6 fot blev jag rekomenderad att börja med. Kör med ett rst vilket kräver full timing i kastet. Vad ditt problem kan vara är ett för styvt spö. Vet dock inget om ditt...
            Lycka till.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Leolej Visa inlägg
              Känns som jag ändå skulle vilja ha en 14 eller 15fotare för att kunna köra med ex. sjunk 2-4 eller ännu tyngre grejor på vårflod/mkt vatten. Jag har också ett större 1H spö med butt, klass 9-10 som jag brukar köra havsöring i mindre vatten samt använda som gäddflugspö också. Kanske duger till Ljungan vid mindre vatten iofs.
              Verkar som många kör kombon LPXe + Danielsson, kanske ett LPXe 14fot klass 9-10 (3995kr på nätet), men det känns lite dyrt kanske... o åndra sidan köper jag hellre bra grejor som håller och som man är nöjd med.
              Ljungan ja! En av de vakraste sträckor jag vet om är grenforsen. precis som en fin Norsk laxälv. Fiskade där förr i tiden men då var jag ganska okänd med vattendraget och regleringarna förstörde som oftast fisket då vi var där. Minns i alla fall min första svenska lax som jag fick efter 3 stigningar och 2 flugbyten, -då tog den alldeles på suget ut ur "Bordet" på sydsidan. Tror det låg en stor sten där ute på den tiden. Vilken upplevelse. Största havsöring som jag sett fångats var just på Bordet. En nystigen silverblank augustiöring på 9 panner.

Är helt enig med dig här Lennart. Ett 14 fots är väll ett minimum för fisket i Ljungan. Ett 15 fots kanske endå lite mer passande. Just för dem årstider du nämner här. Men ditt 12,5 fots passar utmärkt i Ljungan på lågvatten om sommaren och hösten. Kan bli fina kamper med stor fisk på det spöet och ennu finare fiske, det s.k. finliret med flyt kör du med ditt enhands om sensommaren med lite vatten och små flugor, gärna på natten.

Eftersom du redan har investerat i ett 12,5 fots 2H så rekommenderar jag att du investerar i ett 15 fots för lina 10-11 till fisket i Ljungan (om din budget tillåter det). Det spöt kommer sen väl till pass i andra älvar som t.ex Dalälven i Älvkarle eller varför inte i Byske m.fl. laxälvar i Sverige men oxå i typ Orkla, Gaula, Stjørdal eller Namsen i Norge.

Några förslag: Loop Multi 15 fot ca 4800 kr eller LPXe 15 fot för ca 4550 Kr.

Du bör ha en rulle som rymmer ca 200-250m 30 LB backing och en WF-11 intermediate (men jag rekommenderar inte WF-liner, bara egentillverkade kastklumpar med flytande s.k. runningline/skjutlina).

Sen är jag helt enig med Guideline att du så snabbt som möjligt söker dig till en kastkurs för tvåhandsfisket. Risken annars kan bli att du övar in en teknik som har brister och felaktigheter som sen blir jäkligt svåra att bli av med (då man inser felaktigheterna) bara ett hott tips här.

Good luck och skitt fiske i Ljungan...(ack, vad jag längtar till "Bordet" )
              Senast ändrad av Flodström; 2008-10-17, 20:13.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Jo Ljungan en fin älv att vifta flugspöt vid.
                Jag kommer nog kika efter en ny 15fotare plus gå en till kastkurs då alltså
                Tackar för tipsen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Leolej Visa inlägg
                  Jo Ljungan en fin älv att vifta flugspöt vid.
                  Jag kommer nog kika efter en ny 15fotare plus gå en till kastkurs då alltså
                  Tackar för tipsen!
                  Ta dig ut och träna, kolla ankringen så du sätter den. Till ditt spö som är en 9-10a borde klumpar på 32-34g sitta som gjutet i längden strax under 11m. Tycker du det är vanskligt att lyfta en sjunklina så träna på detta, lyftet ska vara distinkt.
                  Tänk: Tillbaka, Tillbaka, Upp och accelerera med butten. Dvs rolla upp linan först och vinkla därefter i kastriktningen. Det du annars kan göra beroende på vilken hand du vill gå först med är att vinkla upp och lyfta som ett double-spey. Kolla lite olika filmer för tips Henrik Mortensens filmer är bra. Ut och nöt vid den natursköna Ljungan så ska du få se att det ger resultat.
                  Fish On!

Kommentera

en 15 fotare är det mest optimala spö du kan ha i Ljungan då standard linorna för öringen är just sjunklinor. håller med flodström på spövalet om du inte vill lägga pengar på ett spö som har livstidsgaranti. LPXe 15ft kastar jätte fint och lär du dig inte kasta med det så är det bara tekniken det sitter i. 12 fotarn kan du behålla och använda när det sjunker ner under 50kbm. men en sak förstår jag inte... varför överklassade linor på spöna? då kan man ju lika gärna köra samma klass på linan(10-11) fast man kör en 15ft. dessutom fiskemässigt fiskar du effektivare med längre spö på öringen, då du kan hänga flugan bättre. lycka till med kastningen så kanske vi syns ute vid älven! MVH Danne

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    607 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    132 visningar
                    0 gillar