Jag har en 10,3m Vision Ace klass 10-11 (intermediate med sjunk-2 spets) som jag har problem att använda med 12-fotaren. Tror ni den är mer lämplig på en 15-fotare (klass10-11)?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny 2H-flugutrustning, vad köpa?
Collapse
X
-
Kan gott vara att den kastas lättare med en 15-fotare men den kommer då att vara lite för kort. Speciellt då du underarmskastar, d.v.s. spey-kastar.
Men du kan använda den på platser där det är "trångt" och där du djupvadar.
Till en 15-foting passar linlängder runt 11,5-12,0 m bäst och för långa överarmskast, 12,5-13,5 m med en linklass lägre än dem på 11,5-12,0m.
En 10,3 m lina för ett 12 fots tvåhands kan kapas ner til 9,5-10,0 m längd men bara om du tycker den är för tung att hantera (och för kort till 15-fot). Sen måste du fästa en nå loop i bakänden för att kunna koppla den till skjutlinan.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Ett bra och billigt spö som jag själv kör med är flextec,köpte mitt 13fots 8/9 nytt direkt från england för en tusenlapp inklusive frakt.(Inköpt från ebay)Har en nerklippt guideline powertaper-klump 10/11 på 34gram och det skjuter på bra,är oxå nybörjare på 2h även att jag bor bara 200m från Mörrumsån och har gratis årskort
Men efter 4ggr så funkade spey-kastningen riktigt bra.Skitfiske
Kommentera
-
Smart o billigt sätt o göra reklam för din webshop du dragit igång,svara i gamla trådar för att synas så mycket som möjligtUrsprungligen postat av mp-fishing.se Visa inläggtesta flextecs 13"
MP-FISHING.SE
Slungan
Kommentera
-
Vilket ni alla kännar på för vart hittar man spö med livstids garanti som är MYCKET bra å riktigttttt BilligaUrsprungligen postat av tk Visa inläggSmart o billigt sätt o göra reklam för din webshop du dragit igång,svara i gamla trådar för att synas så mycket som möjligt
Kommentera
Kommentera