Flextec? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flextec?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flextec?

Flextec?
    Har aldrig hört talas om de så jag tänkte höra..

Ni flugfiske rävar borde ju veta hur kvaliten osv spöna har !

tacksam för svar !
    har nämligen ett sådant på gång.
    www.nonamefishing.blogg.se

Vet ingen som har fiskat med dessa spön eller ens provkastat dem. Däremot så har jag kollat runt lite och de riktpriser som anges på deras hemsida är troligen lite "lätt" överdrivna.

Har inte lyckats hitta någon affär i hela Europa som säljer detta spö utan enbart på E-bay och övriga auktioner på nätet. På dessa auktioner går spöna för 400-800kr.

Det är säkert inget fel på spöna men eftersom det verkar bli svårt att prova ett utan att köpa det så riskerar det att bli en dyr affär. Personligen så vill jag alltid prova de spön jag skall köpa.

Kommentera

Köpte två st flextec crx 10 fotare klass 5-6 för att använda till mitt put and take fiske.

Provade dessa två spö i Flugströmmen i harasjömåla häromdagen och de funkar bra.

Jag fick lite dåligt skjut i spöt men det rättade till sig när jag vinklade upp toppöglan något. visst är tio fot lite tungt att fiska med en hel dag men långt kastar man :-)

Jag anser att spöna duger alldeles utmärkt till put and take.

Rimligt pris 699kr st

Kommentera

Jag har aldrig flugiskat tidigare men tänkte börja i år.
        Så min fråga är om detta är spön för en nybörjare eller skall jag köpa något annat?

//T

Kommentera

Jag skulle rekomendera att köpa från butik. Vad jag har sett så finns bara flextex på treadera och linande.
          Dels för garantier men i butik, om den är bra, så bör du kunna få teata lite. få goda råd och lite demonstration. Som nybörjare skulle jag rekomendera en lite långsammare aktion, det blir lite lättare att kasta men det innebär inte att det är ett sämre spö. Att köpa spö oprovat är itne att rekomendera, det är mycket möjligt att det inte alls passar din kommande stil, även om du kan lära dig att kasta med det.
          Vad gällande längd så är 9 fot lagom, du kastar inte längre med en 10fotare däremot så blir den brtydligt yngre att kasta.

/Jörgen
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag har en Flextec 88 CRX... 3 meter 6/7. Ganska svårt att kasta med den. Jag är nybörjare så det kan bero på det. Jag misstänker dock att det är den dåliga linan som jag fick med

Annars tycker jag dom håller hög kvalité!
            Ser professionella ut också...!

Kommentera

Flextec? har nog aldrig hört något om detta märket. På frågan om det är bra spön för nybörjare skulle jag nog säga att det är svårt att svara på om man inte provkastat dem och det har jag inte. Följande kan ju vara värt att betänka då man skall köpa sitt första flugpö...

Normalt sätt är ju det allra bästa sättet att köpa spön på genom att testa dem, detta kan ju vara lite knepigt om man är helt ny på flugfiskeriet då man inte riktigt vet vad man skall förvänta sig, då är det nog en god idé att satsa på en redan känd kombination av spö / lina. Här bör en handlare kunna hjälpa till. Den finns dessutom massor av bra tips om detta på diverse andra platse som t.ex FS och edge.
              Att kasta med spön och linor som inte matchar varandra är en tämligen trist upplevelse, det är sådeles ganska bra att veta om det spö man köper är över/under klassat. En bra handlare bör veta detta.

Ett knep kan vara att köpa ett begagnat spö från en lite mer etablerad tillverkare då det är lättare att få en beskrivning av spöets aktion och klassning Även här finns massor av info på diverse forum. Du kan då få ett väldigt bra spö för en förhållandevis billig peng.
              ... everything else is baitfish.

Kommentera

Det blev ett Bäcksländan 5/6 för mig...

Kommentera

Visst är Flextec utmärkta spö till fantastiska priser, det finns sida i sverige som säljer dom.

MP-FISHING

Kommentera

Är sån här "smygreklam" tillåtet? Ser iaf ganska oproffsigt ut :p

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    411 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    288 visningar