Rätt flugspö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rätt flugspö!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rätt flugspö!

Nu sitter jag med det "trevliga" problemet att välja ett nytt flugspö.
    Jag fiskar i dag med ett Vision 3zone 9`#5 (#6 lina) och vill nu byta upp mig ett snäpp.
    Dessvärre är utbudet ENORMT. Jag har fiskat fluga i mer än 20 år men inte direkt frenetiskt så jag är ingen stjärna. Det fattas alltid 1 meter i kastlängd och lite precision.

Jag vet att val av spö är ytterst personligt och att linan är viktig men man kan ju inte gärna gå ut för att testa 30 olika spön i butik och just därför ställer jag först frågan här för att få ner antalet spö till 5-8 st av olika fabrikat.

Jag har funderat på att gå upp på #6 eller öka spölängd men oroar mig lite för att förlora i känsla...

Ska det vara ett snabbt spö eller ett lite mjukare...osv.

kan någon föreslå ett spö för runt 3000:- som är prisvärt med grymma kastegenskaper och fin känsla så skulle jag vara stort tacksam.
    Jag tar också tacksamt emot alla era personliga omdömen om spönas egenskaper.

Tack på förhand / / Eber

Guideline LPXe, då har du en kastkanon!

Kommentera

instämmer LPXe är ett ruggigt spö att kasta med. Ibland kan jag uppleva det som lite "pinnigt" men som sagt, det är gott at kasta med.
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

Många gillar Guideline med all rätt och det spöet ska jag garanterat testa.

Hur är Loop Yellowline? Det har ju hängt med ganska länge..

Kommentera

Mer "känsla" mindre kastmaskin...
          ... everything else is baitfish.

Kommentera

Du har ju satt en budget vilket är en bra början.
            Du kommer inte att öka din precision eller kastlängd med ett nytt spö, för det krävs mer träning och ev en ny lina, underskatta inte linan, den är viktigast i hela utrustningen.
            Nästa steg är att bestämma vilken typ av aktion du vill ha, snabbt, långsamt eller medium.
            En 10fotare blir bara tyngre att kasta med, inte heller det hjälper dig att komma längre så håll dig till 9 fot, då menar jag ganska mycket mer fysisk vikt i spöt.
            Om du ska gå upp i klass beror ju på vad du fisker med för flugor, det skiljer inte speciellt mycket på 5 och sex i kastvikt.
            Nästa alaternativ om du bestämt dig för din budget, begagnat, flugfisare vårdar sina spön ömt och andrahandspriserna är inget vidare, kanonspö beggat kontra nytt.
            Lycka till.

/Jörgen
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av eber Visa inlägg
              Många gillar Guideline med all rätt och det spöet ska jag garanterat testa.

Hur är Loop Yellowline? Det har ju hängt med ganska länge..
              Yellowline är kanonspön men personligen skulle jag aldrig kunna köpa ett spö med den färgen...

/Jörgen
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Yellowline har väl mediumaktion.
                Jag inbillar mig att det är lite mer förlåtande när det kommer till den egna tekniken samtidigt som det ändå håller hyffsade kastlängder om tekniken och rätt lina finns där.

Jag vill nog ha ett lättfiskat spö eftersom jag aldrig hinner bli någon expert.

Finns det något Visionspö som är prisvärt som kan konkurrera med ovan nämnda som jag bör beakta?

Kommentera

Testa nya Vision Cult, gottigt spö....lite lugnare ( typ Yelleowline ) och fan så snyggt.
                  Ett förlåtande spö som har resurser och i din prisklass, runt 3200:- tror jag.

Kommentera

Har bara gott att säga om Yellowline.
                    Faktiskt det skönaste spö jag fiskat med. Kör med en 8,8´ # 5.
                    Kanske inte lika långa kast som med några av mina andra spön men känslan uppväger detta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    181 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    298 visningar
                    0 gillar