Hjälp att hitta rätt i lindjunglen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att hitta rätt i lindjunglen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp att hitta rätt i lindjunglen!

Hej!

Ska köpa en ny lina inom en snar framtid men har lyckats att trassla in mig i alla olika märken och varianter, de jag främst klurar på är Vision Attack, Sameo viper och en lina från Shakespare. Eller om ni känner till någon annan som är bra för dessa priser det ska vara en WF flyt lina till ett LOOP #7 spö och nybörjare som jag är vill jag ha en lättkastad lina.

undrar också på vilket sätt klumplängden påverkar kastandet?

Någon med tips och ideér?
    Senast ändrad av speedy; 2009-04-06, 09:35.

Det är nästan omöjligt att svara på rakt av. Då många tillverkare inte följer aftm-vikterna längre.
    Du måste helt enkelt prova fram en lina som passar till spöt. Är du nybörjare så be nåd med vana hjälpa dig fram så att du kan känna när spåöt laddar bra.
    Sameo ska tydligen hålla på klassnongen, frågan är ju om ditt spö gör det...

/Jörgen
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

mm har ju förståt att det ska vara lite lurigt, grejen är ju att man vill inte köpa på sig tre linor då det blir ganska dyrt samt att hitta någon som kan säga när det är en bra lina hehe...Men jag får väl helt enkelt börja med den billigaste och arbeta mig uppåt.

Någon som har testat någon av linorna och kan ge ett uttalande om vad ni fick för intryck.?

Kommentera

Ursprungligen postat av speedy Visa inlägg
        Hej!

Ska köpa en ny lina inom en snar framtid men har lyckats att trassla in mig i alla olika märken och varianter, de jag främst klurar på är Vision Attack, Sameo viper och en lina från Shakespare. Eller om ni känner till någon annan som är bra för dessa priser det ska vara en WF flyt lina till ett LOOP #7 spö och nybörjare som jag är vill jag ha en lättkastad lina.

undrar också på vilket sätt klumplängden påverkar kastandet?

Någon med tips och ideér?

Längre klump= mer svårkastat, men längre kast. Kortare klump= lättkastat, men kortare kast.
        Har du dålig teknik som jag skulle jag sattsa på en kort/normalklump som är jämt taperad.
        Har faktiskt beställt en sameo viper #5 och en Vison attack #7 men ännu inte hunnit prova dem än. Skulle tro att dom är prisvärdiga båda två.

Mvh Gustaf

Kommentera

Ursprungligen postat av Gusen Visa inlägg
          Längre klump= mer svårkastat, men längre kast. Kortare klump= lättkastat, men kortare kast.
          Har du dålig teknik som jag skulle jag sattsa på en kort/normalklump som är jämt taperad.
          Har faktiskt beställt en sameo viper #5 och en Vison attack #7 men ännu inte hunnit prova dem än. Skulle tro att dom är prisvärdiga båda två.

Mvh Gustaf
          Aha så kul, du får väldigt gärna meddela när du har testat båda linorna och kan ge ett litet utlåtande...

Kommentera

Ursprungligen postat av speedy Visa inlägg
            Aha så kul, du får väldigt gärna meddela när du har testat båda linorna och kan ge ett litet utlåtande...
            Har båda dom linorna och jag säger Sameo Viper men då ska sägas att det är efter mitt sätt att fiska och spö (dubbeldrag o Bloke XL50 spö), detta med lina är svårt så mitt tips är att du tar med dig ditt spö till en väl sorterad fiske butik dom brukar ha rullar med olika linor på så att man kan prova, men som nybörjare ska du ha en WF lina med kort klump lättare att börja med sen med tiden ju längre kast man gör då börjar man inse att man tappar i presentationen när man börjar komma 20+m och då kommer man gå mer över till typ SA Expert Distance , Sameo Phyton , ja helt enkelt Longbelly linor för dom längre kasten men samtidigt kommer man förstås ha kvar FW linorna för allt beror lite på vart man fiskar.

Lycka till
            www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
            8 svar
            536 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
            3 svar
            572 visningar
            0 gillar