Knutar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knutar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knutar

Jag tänkte förbereda inför säsongstart och har följande funderingar:
    Förra året använde jag sk. nålknut som binder ihop kastlinan och tafsen. När den delen som är närmast flugan blev sliten så bytte jag till en ny (som jag har på spole.

Jag har en sk "flätad tafs öring 7,6/2,25m intermediate. Hur använde jag den?

Jag kommer i största sannorliken fiska med torrfluga eller typ montana, så då är det olämpligt att använda DENNA tafsen?
    Hur funkar det med en sån ögla som är på tafsen?
    Jag har även hört att det är bra med nån typ av ögla som man trär på och skjuter över nån typ av plasthylsa, hur ser det ut och hur fungerar det?

Ursprungligen postat av ceddan9 Visa inlägg
    Jag tänkte förbereda inför säsongstart och har följande funderingar:
    Förra året använde jag sk. nålknut som binder ihop kastlinan och tafsen. När den delen som är närmast flugan blev sliten så bytte jag till en ny (som jag har på spole.

Jag har en sk "flätad tafs öring 7,6/2,25m intermediate. Hur använde jag den?

Jag kommer i största sannorliken fiska med torrfluga eller typ montana, så då är det olämpligt att använda DENNA tafsen?
    Hur funkar det med en sån ögla som är på tafsen?
    Jag har även hört att det är bra med nån typ av ögla som man trär på och skjuter över nån typ av plasthylsa, hur ser det ut och hur fungerar det?
    Tja Ceddan!

intermediate Är halvsjunk, så ingen höjdare för torrt! Taperade nylontafsar är kanon för flyt! Kör man våtflugor kan intermediate-tafsen vara bra.
    Öglor som man knyter på toppen av fluglinorna är tåliga, men desvärre mindre kul att dra igenom spöringarna. Kan komma förbi och visa hur det ser ut med dom färdiga öglorna nån dag. Dom tål så in i helvete.

//J

Kommentera

Skippa den flätade tafsen, den suger vatten och blir onödigt tung.
      Sy en öggla i änden på fluglinan och trä tafsen i. Beskrivning har jag gjort en i en tidigare tråd om knutar.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
      2 svar
      181 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Jansson00  
      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
      1 svar
      299 visningar
      0 gillar