flugor till öring och regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugor till öring och regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

de ska jag.

Kommentera

jag läste på sjöns hemsida att de hade tagit en båge på red tag. och då undrar jag hur den ska fiskas!
      och om den ska fiskas torrt som nymf eller våtfluga!

Kommentera

Hej igen!

Red tag är nog vanligast som torrfluga. Men fiskas också som våtfluga. Men kan också fiskas som någon slags nymf.
        Skillnaden mellan den våta Red tag och Black & Peacock spider är ju inte så stor. Spidern, har ingen stjärt och har svart, långt hackle istället för brunt.

Och spider flugorna, är giftiga Regnbågs och Öring flugor emellanåt. Så den "våta" Red Tag, fiskad på det sättet, borde funka utmärkt den med.

Skillnaden när man binder den "våta" versionen är bara att man tvingar hacklet att peka litet bakåt med hjälp av bind tråden.

Som våtfluga / "nymf" I stilla vatten, fiskas den som de flesta andra mindre nymfer med "tändsticks långa" knyckar 3 -5 st per serie med någon sekunds paus emellan.

Torrisen, fiskas genom att du flyttar den försiktigt några cm i taget, med kanske 15 sekunders paus eller länge emellan
        Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-14, 20:24.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tidigt på morgonen efter en frostnatt har du regnbågarna inne vid land. De letar frusna insekter som faller ur buskar och träd likaså smyger de runt under lövsamlingar på vattenytan. Lägg ut flugan nära såna ställen det kan löna sig.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

ok.(Jock scott) då tror jag att jag har både våtflugan/nyfen och torrflugan. det är ju bra att kunna fiska båda (BeBest) ok bra att veta nu det har börjat bli kalla nätter. tack för båda tipsen

Kommentera

ska till sjön på lördag så på lördag kväll eller söndag kommer nog rapporten

Kommentera

Ska bli spännande att höra.

Kommentera

japp

Kommentera

så nu kommer rapporten om fiskedagen (eller ) inte ett hugg tyvärr men det var kul ändå. börjar med att åka ut till sjön kl 11 med farsan, köper fiskekort och sedan startade fisket. bjag började med att knyta på en svart wolly bugger med guldhuvud. men efter ca 40 minuter utan fisk så avtar regnet och jag knyter på en myra men det lockar inte heller fiskarna till hugg. då sätter jag på ett guld ribbat haröra, men när klockan är ca 14:15 åker jag in till far min som räk-metade och drack te och värmer mig i den 4 gradiga kylan. sedan bestämmer vi oss för att ro drag en liten stund och de gjorde vi i ca 35-40 minuter tills jag såg et jättaplask, så vi rodde vi dit och jag satte på en gul wolly bugger som jag sedan bytte till till en montana. efter det blev klockan plotsligt 4 och vi konstaterade att det hade blivit 1-0 till regnbågarna så vi packade ihop grejorna och tog bilen hem men tack för alla tips och om flugor och flugbindning och allt
                    Senast ändrad av FishArN; 2009-10-17, 19:30.

Kommentera

Hej!

Trist att bågen vann med 1-0. Men det blir nog du som "går i mål" så småningom!

Tyckte du gjorde vettiga flug val med tanke på omständigheterna. Kan ha varit så, eftersom det verkade vakade dåligt? Att du hade behövt "komma ner" ordentligt (sjunk lina) i de djupare partierna av sjön. Bågen, kanske mest stod och tryckte nära bottnen?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      160 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      0 svar
                      95 visningar
                      0 gillar