Vadare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vadare

För att kompletera min fråga om flytring - Vilka vadare rekomenderar ni?

De skall användas i kallt vatten, och med flytring - Har ett par gräsliga gamla gummivadare nu som måste uppgraderas

Och på samma ämne, vad använder ni för stavar? Köpt något eller letat rätt på en stadig pinne?

Ska du fiska flytring och ofta i lite kallare vatten är neopren helt outstanding.
    Mycket billigare och du slipper klä dig en massa under andasvadarna som med alla långkallingar och dylika underställ inte kommer att andas iaf.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Köp inte en vadarstav! De hopfällbara som är o.k kostar minst 700:- En del hopfällbara, kan hoppa ur "leden(erna)" om du råkar fastna mellan stenar med staven. De billiga kan böja sig i godset om du tar i litet. Inte allt för ovanligt att det elastiska repet innuti en del hopfällbra stavar kan smälla av efter någon säsongs användande. Det vill du DEFINITIVT inte vara med om ute i vattnet!

Gör din egen istället.

Gå till en rör firma och köp 14-16mm. rundstav i rostfritt. Ska räcka dig till armhålan.

Sedan, köp ett BMX cyckel handtag eller dyl. och en bit starkt nylon rep ( Finns hos båt tillbehörs firmor alt. Järnhandel)....Tillräckligt långt för att kunna lindas runt staven (under handtaget) minst 5 varv och låsas med typ "nål knuten" + göra en stor ögla. Dvs. att du har nog med rep, för att lätt kunna trä linan över huvudet och ena armen och fortfarande bekvämt kunna använda staven. Gå till en maskincentral, eller slangservice och köp en bit slang som passar precis på staven som sko / "slammer skydd", ev limma med silikon i botten änden på staven som plugg.

Sådana dopp skor som man kan köpa till käppar och kryckor på rehab butiker är inte riktigt bra att använda..
      Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-16, 09:18.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

så, om jag inte gillar att frysa - neoprene? eller funkar andas i december i östersjön med rätt underställ?

Kommentera

Neoprene fördelar: Varma, mindre vatten motstånd. Krångliga att ta på och av sig.
          Nackdelar: Fet kondens, och jäkligt varma under den varma årstiden.

Andasvadare: Fördelar: Mindre kondens, andas förståss, Lättare att komma i och ur. Litet lättare än Neoprene

Nackdelar: Fladdriga. (Man bör trots något "ökat "fladder" välja en större storlek än normalt för att få plats med varma kläder). Tämligen svåra att laga. Iof, neoprene vadare är inte heller speciellt lätta att laga.

Ha en livrem med dig som du drar åt hårt efter att du pressat ur så mycket luft du kan ur andasvadarna. Kan förhindra att du hamnar mer eller mindre upp och ner om olyckan är framme. En vass kniv fastsatt i hängslet, är också en bra säkerhets åtgärd. Jag tror du fattar vad man ska använda den till?
          Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-26, 13:22.

Kommentera

Bra tipps med kniven!

Har ett par gamla snowbee gummi-vadare som galet nog är täta trots vad de uttstått i källaren - Men jag lär förfrysa vissa ädlare delar om jag sticker ut i flytring med dem nu :P

Kommentera

Men någon av er med erfarenhet av vinter fiske, går det att klä sig bra nog att andasvadarna funkar?

Kommentera

Appropå det: http://www.fiskesnack.com/forum/show...222#post492222

Vilken flyväst bör man använda?

Kommentera

Ursprungligen postat av JensB Visa inlägg
                  Bra tipps med kniven!

Har ett par gamla snowbee gummi-vadare som galet nog är täta trots vad de uttstått i källaren - Men jag lär förfrysa vissa ädlare delar om jag sticker ut i flytring med dem nu :P
                  Gummi vadare (Om du har latex vadare?), är helt o.k om du bara får ner tillräckligt med varma kläder in dem?

Jag har fiskat HÖ i dito bara någon dag efter nyårs afton (Dalälven) utan andra problem än viss kondens.

Tänk bara på att talka (talk, finns troligen fortfarande på Apoteket i form av barn puder antar jag?) in dem noga när de hängt klart på tork efter ett fiske. Annars, spricker de eller så blir gummit skört med tiden.

Edit. Helly Hansen byxor med den "ludna sidan" utåt eller tjockare fleece byxor som yttersta lager, är en bra ide för att klä sig varmt när man vadar / paddlar i kallt vatten.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-26, 13:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                  8 svar
                  543 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                  3 svar
                  576 visningar
                  0 gillar