Havsöringsgrejer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsgrejer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringsgrejer

Well, så har begett mig in i flugfiskandet - Har idag ett 5-6 spö med rulle + torrlina, vilket funkar bra för put and take etc (även om så här i efterhand en 4:a hade känts inressantare) - Men är sugen på att ge mig ut i flytring och prova lite havsöringsfiske - främst på östkusten, men kanske någon gång på västkusten med.

Vad bör jag sattsa på för klass på grejer, kan någon rekommendera något bra? Prisklass type 2-3000 för spö rulle lina, kan betala mer om det verkligen är värt det.

Bor inte så långt från älvkarleby, så om grejerna går att kombineras in där är en bonus (men absolut inte ett måste)

Du kan läsa lite i den här tråden:
    http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=53031
    gå till post # 9 så ser du vad jag har svarat andra tidigare
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Klass på flugspön för havsöringsfiske varierar en del var i landet du fiskar och även vilken tid/väder du fiskar i. Många här på västkusten runt GBG fiskar mestadels med 6 spön mycket pga att det är mera sport med en utrustning som matchar fiskens storlek. Men ibland måste man gå upp en eller två linklasser om man ska kunna kasta någorlunda behagligt i busväder. Eller ned en klass vid finfiske.
      Fiskar du på sydkusten eller södra ostkusten så är nog en 7 eller 8 mer passande till öringen där.
      Norra delen av ostkusten har jag aldrig fiskat havsöring vid, så jag vet inte så mycket om hur förutsättningarna är där.

Linklassen styrs också av vilken storlek och form på flugor du ska fiska med. Om du behöver använda stora yviga flugor så är det mer behagligt med spön i en högre linklass och är det mindre och tunnare flugor som krävs funkar det bättre med en lägre linklass.

När det gäller prylar så finns det mycket bra spön och rullar på marknaden idag till hyggliga priser. Ett spö i mellanklassen är ett bra val. De ligger runt 2500-3500 kr. Men för de pengarna får du vanligtvis ett spö av mycket bra kvalitet och som håller stången mot den tuffa saltvattenmiljön som havsöringsfisket sker i.
      Linlängd och aktion styrs mycket av din kaststil och färdighet. Svårt att ge något bra svar på det. Det bästa är att testa spön vid en fiskeaffär och bilda sig en egen uppfattning i praktiken.
      Lägg de mesta pengarna på spö och lina. Rullen är inte lika viktig. Det räcker med en enkel pryl med en ordinär broms.

Det finns olika typer av linor som funkar till fisket efter havsöring men jag tycker att de som är konstruerade som skjutlina till en kortare och tyngre klump är de mest effektiva. Det gäller som alla övriga fiskeformer att ha prylarna i vattnet för att fånga fisk, och det är svårt för öringen att nappa på flugan om du har den i luften hela tiden. Därför är det bättre med en lina som kastar normala längder och som laddar snabbt när du söker öringen längs långa grunda kuststräckor än linor som är konstruerade för långa kast och är mer energi och tids-slösande att få i vattnet.
      Den typen av linor finns i många tillverkares utbud. När du sen blir lite varm i kläderna kan du också karva dina egna skjutklumpar så de passar olika ändamål och fiskesituationer/platser.

För att sammanfatta min mening så finns det inga generella svar på vad som funkar bäst när kommer till havsöringsfisket för hela Sverige. Men jag tycker att du alltid ska sträva att fiska med så lätta grejer( Och AFTM-klasser) du kan efter de förutsättningar som råder vid fiskeplatsen. Det gör fisket mycket roligare, sporten mera sport och känns mer balanserat och behagligt i längden.
      Lycka till med jakten efter de prickiga silvertorpederna!!
      sigpic

Kommentera

Hej!

Ska bara tillägga, att i Älvkarleby, om du ska fiska vår fisket? Då kommer du att behöva en ganska snabbsjunkande lina för att komma ner. Jag tycker att detta spö och denna rulle verkar vara ett bra combo:

Klass 8 spöt då.

Rulle: Greys GRX Reel #9/11

Linor som är bra och billiga, kan du köpa hos Dan Tackel:

WF9 är nog ett bra val. 1st flyt och 1st fast sink. + 200 yards 30 pund backing.

Totalt 2927:- med 1st flyt och 1st fast sink lina + 250 yards 30 pund backing
        Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-24, 00:39.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar !! Skall läsa på lite, kanske åka ut och prova lite med min 5-6:a vid kusten också bara för att känna på det.

Kommentera

Är 9.6' tillräckligt långt spö för en ej ännu så skicklig kastare i flytring?

Kommentera

9 fot räcker. Lär dig kasta bra så du inte slår i vattnet när du kastar, det är dock inte nån större skillnad mot när du står utvadad och kastar.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

En fördel en litet längre spö har, är att det är lättare att switch och roll kasta med ett sådant spö. Likaså menda linan i strömmande vatten.

0.6 fot = 20cm ca. så de extra cm gör inte spöt klumpigare än en 9 fotare hur som helst. Hade varit litet mer skillnad om spöt jag länkade till hade varit 10.6 eller 11 fot.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-24, 12:12.

Kommentera

Tack Jock!

Du tror definitivt på en 8:a över en 7:a som "första" spö för havsöring (ostkust+älvkarleby+gottland)?

Kommentera

Ja, av följande skäl:

1. Tyngre lina = lättare att kasta i hård vind. Du kan kasta större och tyngre flugor med en 8:a eller 8/9:a

2. På våren i strömmande vatten, måste du kunna komma ned ordentlgt till fisken. Vår flod = stridare ström än normalt. Viket gör att ju lättare lina, ju mer tenderar linan till att tryckas upp mot ytan. Därför, är en snabb sjunkande lina att rekommendera också. Välj inte en "Deep Water Express" eller klass III sjunk dock. Då kan du få litet problem när du fiskar på kusten och på grundare vatten.

3. Ju stabbigare spö. Ju lättare är det att fighta stor fisk. T.om en 3kg HÖ i Älvkarleby t.ex. som ställer sig på tvären i strömmen är en ganska tung motståndare på en enhands pinne.

Och då är du jäkligt glad för den extra ryggraden i en 8:a.

Tips för Älvkarleby: Fiska av "kanalen" mellan ön och fastlandet nedanför kraftverket noga. Både från land sidan och från ön. Det står oftast öringar där. Också de första 200m nedanför ön. Från land sidan vill säga, kan vara giftiga.

Varsågod
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-24, 13:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    181 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    299 visningar
                    0 gillar