Vad för märken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad för märken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad för märken?

Hej!

Har ärvt två flugspön jag inte vet särskilt mycket om. Märkena är för mig okända men någon här kanske vet något om dessa, och kvalité m.m.

Det första är ett 9.6 fot långt spö, klass 8, tre delat. På spöt står som om det vore skrivet dit med hand med en vanlig penna THOMAS & THOMAS. All övrig info, som längden och klassen är även angiven med samma stil.

Det andra spöt känner jag väl till märket på, det är en St.croix klass 6, två delat(hittar inget om längden), men just legend series som detta spö tillhör hittar jag inget om. Spöna har några år på nacken vilket kan vara orsaken till det. Men vet ni något om den här serien så hojta till.

En till fråga föresten, tre rullar ärvde jag också. Två loop och sedan var det en för mig okänd rulle som någon här kanske vet något om. Märket på rullen var Black Shadow.

Tackar för all hjälp!!!

Thomas & Thomas och St. Croix är båda tillverkare som gör spön i världsklass.

Så kvalitet är på toppklass.

Sen priser osv är ju beroende på modeller. Och givetvis skick och ålder när det handlar om ärvda saker.

Kommentera

Hej!

Det var inga dåliga spön och rullar du ärvde!!!

Thomas & Thomas, liksom St. Croix (Legend?) är verkliga topp grejor som kostar många sköna 1000:- lappar.

Loop rullarna, är fina också. Priset ligger på de senare modellerna av Loop rullar, beroende litet på modell på mellan 900:- och 5000:-

Black Shadow, Kan vara en något år gammal Scierra rulle, som ligger någonstas på 1600:- till 1700:- Speciellt framtagen för Bringse'ns flugfiske.

För exakt prisläge på dina spön etc. Föreslår jag att du går in på Edge flugfiske forum. Och gärna tar litet bilder på grejorna som du lägger in på din tråd också. http://edgeforum.com/

Du kan lägga in foton både här och på Edge, genom att skaffa ett gratis Photobucket konto. Sedan ladda upp bilderna och kopiera / klistra in IMG länken på forum tråden.

Hur som helst, den du ärvde var en person med mycket god smak, och som inte snålade inte när det gällde flugfiske redskapen!

Har nästan lusta att brista ut i Nanne Grönvalls gamla dänga "Avundsjuk"
      Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-28, 20:08.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Thomas & Thomas spön går mig veterligen inte att få tag på under 10k nya så dom spöna ska du hålla hårt i!
        Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Tack för alla svaren! ..Jo, spöna var min morfars..Han hade väl ett tjugo tal spön till som spreds ut.. Jag som hade tänkt använda thomas spöt till gädda. Om det är så fint så blir det nog endast till ädelfiske Eller vad hade ni gjort ? :P

Kommentera

Om du ska fiska Gädda? Så bör nog spöt och linan vara minst AFTM klass 7. Detta för att kunna kasta de stora och tunga flugorna som behövs vid Gädd fiske. Så iof, funkar T&T spöt bra. Antagligen, hade din morfar T&T spöt till Havsöring antar jag?

Men som sagt, handskas med dessa guld grejor med den vördnad de förtjänar. Man kör bara inte Rally Cross med en Ferrari eller en Rolls Royce som bekant.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-28, 21:36.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för alla svar!

Kommentera

St. Croix Legend tillverkas än idag har jag för mig. Om det inte står längd på spöt så är det ju bara att mäta klingan så vet du.
                Thomas & Thomas har gjort mycket olika spön genom åren och var en ledande tillverkare när kolfibern var ung och producerade "exklusiva" spön. Nuförtiden hör och ser man inte så mycket från dem längre.

Men iaf det är rätt bra att ha en flugfiskande morfar som man får ärva ibland!
                Grattis till prylarna!!!
                sigpic

Kommentera

Tack igen! Någon som förresten vet om dessa prylar jag nämnt oftast tål saltvatten. Fiskar själv i bräckt men det kan vara bra att veta.

Kommentera

Som sagt fina spön. En del St. croix Legend serier går att köpa fortfarande. Finns lite olika modeler av den men gå in på st. croix hemsida så kan du kanske hitta den modelen du har, http://www.stcroixrods.com/product/legend-ultra

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X