#6 lina, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

#6 lina, tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• #6 lina, tips?

Tjenis Jag ska inköpa en ny lina till mitt #6 spö, halvaktion i princip. Vilken lina rekommenderas? Kommer mest fiska regnbåge i sjöar, torrisar och mindre streamers!

Hej!

Beror litet på dina kriterier på presentation v.s. snabba skjut egenskaper?

Vill du ha bra presentationer av torrisar och nymfer med fin "mjuklandning"? Då är väl en DT 6 lina att föredra. Baksidan med en DT, är att den skjuter något långsammare än en dito WF lina. Detta, beroende på att klumpen sitter på mitten av linan. Å andra sidan, kan du vända en DT när ena spetsen på linan börjar uppvisa slitage.

Om snabba och långa kast är viktigare? Är nog en WF 7 att föredra till ett #6 spö.

Nackdelen med en WF, är att den landar litet mer "brutalt" än en DT.

Dan Tackel 2.a sortering linorna är ett väldigt bra budget alternativ.

Funkar utmärkt och har litet "lin minne". Dvs. den korvar sig inte så mycket efter att ha suttit ett tag på rullen.

Vill du ha en mer exklusiv lina? Då har du ju RIO Gold rikigt bra. Också Scientific Anglers har en del väldigt trevliga linor.

Glöm inte att köpa minst 50 Yard (ca 45m) 20 pund (9.17 kg) backing oxå.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-12-26, 09:33.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för hjälpen Jock scott Backing och sånt har jag redan på rullen, så det är bara att skarva på linan när jag kommit hem.

WF-lina köper jag helst, och föredrar längd även om det kan bli klumpiga presentationer En lina jag dock kollat på är Guideline's 4Cast och/eller Bullet. Båda linorna ska finnas på rea här, eller finns det någon annan att föredra? Pris runt 600-700 helst.

Kommentera

Tjena beror på vilka avstånd du kastar. Bulleten har en väldigt kort klump så den är kul o underhandskasta men kommer inte vara så bra att kasta långa överhandskast. 4cast är som en standard fluglina när det gäller längden på klumpen. Tycker själv mycket om Snowbees produkter skulle rekommendera denna lina:

Lycka till

Kommentera

Jag har också ett klass 6 spö och jag kör med loop multi flyline. Fungerar hur bra som hällst. annars är loops opti linor väldigt bra, både opti stillwater och stream. Loop opti stream är faktiskt så bra att man inte ens behöver något flugspö för att kasta med den. Man kan bara hålla den i handen

Kommentera

Tack för svaren grabbar. Får se vad butiken har inne imorgon!

Något jag dock oroar mig över är min rulle. Den är klassad ända ifrån #4 linor till #6. Med en vanlig 6:a så stöter linan emot rullen när man rullat ihop ända till spetsen. Jag vet inte hur detta påverkar linan, men kan man t.ex ta bort 1-2 meter ifrån backingen och hoppas att linan inte stöter emot rullhuset?

Kommentera

Att linan stöter emot rullhuset är inte bra. Det skadar både linan och försämrar bromsen.

Kommentera

Håller med! Ta av litet backing och rulla på fluglinan utan att koppla den till backingen så länge, tills du har tagit av så pass med backing att du kan linda på flug linan litet små slarvigt och ändå ha några millimeter frigång mellan lina och rull gavel. 50 yards (ca 45m) 20 pund backing räcker gott till båge, Harr, Öring och Röding fisket.

Kommentera

Nu var lina inköpt, och påspolad. Jag tog bort en del backing men tillräckligt för att "rädda" rusande fisk Linan blev en SA Sharkskin Magnum Taper, rea på 50% så jag kunde inte låta bli! Men den sitter som smäck på rullen, tar inte i ett dugg i rullgaveln - skjuter dessutom som en kanon. Inget fel med linan m.a.o!

Kommentera

Grattis till en riktigt fin lina! Om du rengör den i ljummet vatten och disk medel. Och sedan fettar in den med linfett ett par gånger om året, så lär du kunna ha den i många år.

Gott nytt år på dig!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    601 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, igår, 13:25
                    1 svar
                    64 visningar
                    0 gillar