Dags att börja flugfiska - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att börja flugfiska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att börja flugfiska

Som rubriken lyder har jag bestämt mig att börja med flugfiske.
    Jag är helt färsk på flugfiske fronten och behöver hjälp att välja ut spö, lina, rulle, ja hela paketet.

Jag har kikat runt på forumet och bli inte det minsta klokare, det verkar finnas en hel värld att utforska.

Om det är till någon hjälp så är det mest regnbåge, öring och harr som ska fiskas och detta i en å.

Tack snälla för alla svar!

(kan tänka mig att lägga ut 3-4000 kr)

Hej!

Ett bra nybörjar kit borde vara ett klass 5/6. 8.6 eller 9 fot långt. Grövre grejor än så och Harren blir inte lika kul att drilla. Ett klass 4/5 är också nice, men kanske är litet för lätt klass för en nybörjare? Speciellt om det blåser litet motvind.

Bäcksländan XPC klass 5/6 är ett mycket prisvärt kit.

Olssons fiske har det kitet väldigt billigt just nu. Ungefär 400:- billigare än på andra ställen.

Här är en bra väst att starta i och hyfat billig oxå.

RT Aquasafe

Oxå hos Olssons fiske.

Färdigbundna flugor och askar till bra priser hittar du hos Flugbiten:

De är väldigt bussiga och bra att ha att göra med.

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-12-26, 20:07.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Åk till närmaste sportfiskebutik och ge dem info om vad det e du ska fiska efter, i vilken viktklass (på fisken) och hur mycket du kan tänka dig att lägga ut så plockar de nog ihop vad du behöver.

Lycka till !!

<*))))><
      http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

De är rätt att du ska börja flugfiska!
        Ett bra nybörjarkit är faktiskt ett Ron Thompson steelhead pro klass 5/6 spö, som endast kostar 7-800kr. Det kastar enligt mig riktigt bra, trots sitt låga pris. Rulle är inte lika viktigt, köp bara en som du gillar och har skön broms. LIna tycker jag du ska välja Scientific Anglers Air Cel, som kostar cika 400kr och kastar mycket bra.
        Flugor kan du köpa på www.flugor.se, , om du inte ska binda då....

Kommentera

Tafsar

Just detta företag har en sk Reconnectable Leaders 9ft. 2x 9,5Ib tafs med verktyg för snabbt byte av densamma. Finns det någon som provat detta kit och i så fall vad tycker du?

//rolf

Kommentera

Härligt med så snabba och bra svar/tips.

Visst kommer jag att vandra ner till fiskebutiken innan jag helt bestämmer mig. Av min erfarenhet brukar spön och dylikt vara billigare över nätet, det är mestadels därför jag behöver tips. Sen är jag en rejäl nybörjare också..hehe

Kom gärna med andra tips som rör sig om flugfiske, filmer att rekommendera, allt som kan vara nyttigt för en nybörjare.

Tacksam för alla svar och tips!
            Senast ändrad av darko0o; 2009-12-26, 20:22. Anledning: Lite ändringar

Kommentera

Ursprungligen postat av darko0o Visa inlägg
              Kom gärna med andra tips som rör sig om flugfiske, filmer att rekommendera, allt som kan vara nyttigt för en nybörjare.

Tacksam för alla svar och tips!
              Låna mycket böcker, jag började själv flugfiska i våras och böckerna har lärt mig en hel del.
              http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

Hej igen!

Tvivlar på att du hittar något bättre kit under 1500:- / 2000:- än Bäcksländan. Ska var om någon on line shop har dunder rea på Scierra, Guideline eller dylikt då?

Om du kan hitta en kast instruktör / kast kurs i närheten där du bor så är det ju väldigt bra. Kolla på Edge, flugfiske forum t.ex.

Som sagt låna böcker i ämnet på biblan är bra. Kan tänkas att de har någon vettig DVD du kan låna hem med. Kolla Klippen om flug fiske på You Tube. Där finns ett jätte gäng att kolla in. Även fiske tekniker efter Båge, Harr och Öring.

Försök hitta en erfaren flugfiskare som du kan hänga med ut nästa säsong? Bästa sättet att lära sig lura de olika fisk arterna.

Och var inte rädd att fråga om råd här eller på Edge heller.

Skaffa ett antal 25m spolar med nylon lina, och knyt dina egna tafsar. En tafs bestående av 0.35. 025. 0.20 och / eller 0.18. En standard tafs, består av 3 delar olika dimensioner av nylon. Den grövsta delen (närmast flug linan) ska var den längsta.

En standard tafs, är lika lång som avståndet mellan toppöglan på spöt och till halva handtaget ungefär.

Använd kirurg knuten till att skarva ihop de olika tafs delarna.

Köp en så kallad "nagel tång" på Aoteket. Den är fin - fin till att knipsa nylon med.

Tips. Ska du träna mothugg på torrfluga och nymf? Leta reda på någon sjö med mycket Mört och Löja. De fiskarna spottar ut flugan fortare än någon ädel fisk gör. När du kan kroka mört / löja på löpande band? Då har du en bra grund att stå på.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2009-12-26, 21:26.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag tycker att du ska kolla på flugor.se dom har kompletta set i olika klasser till helrätta priser,kolla på "Just add water" du kommer inte att bli missnöjd jag lovar.

/rolf

Kommentera

Om du verkligen har tänkt att satsa seriöst på flugfisket (hur du nu kom på det?) så finns bara ett grundråd att ge: sök till och ta del av en kastkurs, och inte en engångskurs/möte men en som går över 2-4 dagar. På en kastkurs får du för det första lära dig rätt på en gång (fungerar inte att läsa sig till flugkastarkonsten).
                    Du sparar på det viset många år av "trial and error" och du kan fiske direkt efter en kurs.

I tillägg till själva kursdelen så brukar kursorganisatören kunna erbjuda flugfiskepaket, kompletta utrustningar eller delar av som gör att man sparar in många kr på själva kursen.

Sök t.ex. på nätet under kastkurs fluga etc så finner du kanske nått. Ta oxå kontakt med någon lokal flugfiskeklubb, det brukar vara ett av de mest positiva saker man kan göra om man vill lära sig en ny fisketeknik, för att inte snacka om vilka möjligheter man får då det gäller tips till vatten, utrustning, flugbindning, resor, nya kamrater och jag vet inta vad....
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    545 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    576 visningar
                    0 gillar