Hjälp med val av flugfiskeutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av flugfiskeutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med val av flugfiskeutrustning

Hej alla duktiga flugfiskare på FS.

Jag fiskar mycket men är fortfarnade en novis inom flugfisket vilket ska ändras på 2010. Jag har hittills lånat polarens lyxspö (Orvis...) när jag har gjort mina taffliga försök vid vattnet. Nu är det dags att inhandla egen utrustning. Jag vill ha ett flugfiskeset som är lättkastat för nybörjare men som man kan "växa i" kommande åren (max 3000:-). Fisket kommer framförallt vara inriktat på regnbåge, abborre samt harr/öring. Jag har kikat på Guidelines set. Vad har Ni för åsikter om följande set:

1. Guideline Explorer set #6.
    Spö: Nya Guideline Explorer 9`#6 (4-delat)
    Rulle: Reelmaster rulle.
    Lina: Guideline WF lina
    Backing: Guideline
    Pris: 1895:-

2. Guideline ACT4 set #6.
    Spö: Guideline ACT4 9' #6
    Rulle: Guideline Reelmaster
    Lina: Guideline Tricast
    Pris: 2595:-

3. Guideline LPXe 9 fot #6 (2-delat).
    Rulle: Guideline Reelmaster
    Lina: Guideline highwaterlina
    Pris: 2595:-

Har Ni andra förslag så tas de emot med stor tacksamhet.

Med vänlig hälsning,

Doctool

Jag vet inte så mycket om de här setten men jag har testat explorer och tycker det är mycket spö och rulle för pengarna, men åk till en butik och känn på dem vad du tycker om dem.

lycka till!

Kommentera

Hej!

Ska du ha grejor att växa i och är är nog LPXe kitet det bästa valet. Det är riktigt bra grejor. Avstå bara om setet innehåller ett LXPe RS spö. Det är nog i snabbaste laget för en nybörjare. Med ett allt för snabbt spö i början, riskerar du att nöter du in eventuella små misstag i kast tekniken som kan vara väldigt svåra att arbeta bort sedan. Dessutom, ju styvare spö. Ju tristare blir Aborre fisket.

Guideline Explorer setet är ju deras intro kit. Kanske inte riktigt det du ska ha då?

Act 4, är kvalitets mässsigt snäppet under LPXe. Båda har samma medium snabba aktion. Är annars ett helt o.k. kit.

Hör dig för samtidigt vad en reserv spole till rullen kostar? Du kommer alla gånger att vilja ha en sjunk lina ganska snart också. Den behövs tidigt på säsongen. Och när fisken står och trycker på djupet när vattnet är riktigt varnt t.ex.

20 punds backing (9.17 kg) är lagom till de fiskar du nämnt. Men innan du kopplar (sjunk) linan till backingen? Linda bara på den uppe på backingen först och kolla att du har några mm frigång mellan spole och rullgavel....Även när du vevar upp flug linan litet slarvigt. 50 yards (ca 45m) backing räcker gott till det slags fiske du ska ha grejorna till.

Behöver du flugor? Då kan den här fyllda asken vara en bra start. En hel del av flugorna funkar för Aborren med.

Regnbåge Rainbow Trout 40st 395,00 kr

http://www.fiskeflugor.se/.

Kolla under " Flugaskar + flugor"

Om du inte börjar binda flugor självt ganska snart? Komplettera med denna torrfluge / nymf ask: Torr/Nymf/Våt Ask stor 80st. 615,00 kr

Några 25m spolar nylon lina till att reparera eller bygga dina egna tafsar är bra att ha. Det räcker med 0.35, 0.25, 0.20 och 0.18 till att börja med.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-08, 10:49.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för snabba och bra svar!!

En nackdel med LPXe-spöt är att det är 2-delat (problem vid fjällfisket...). Hur står sig linorna i jämförelse (Tricast i ACT4-setet och Guideline highwaterlina i LPXe-setet)?? Duger linorna eller bör man satsa på någon annan lina?

Andra förslag på set i motsvarande prisklass??

Med vänlig hälsning,

Doctool

Kommentera

Varsågod.

Jo, ska du upp och vandra i fjällen är nog ett 4 delat spö att föredra. Tänk bara på att ju fler holkar du adderar. Ju långsammare blir spöt. Men 4 delat är inte så mycket långsammare dock.

Guidelines linor i allmänhet är bra.

Blir litet tufft att hitta ett likvärdigt kit för 3000:- om du inte självt plockar ihop ett?

Jag kan kolla upp grejor om du självt vill plocka ihop ett combo om du vill?

Man kan nog banta priset på rullen och linan en del. Och ändå hitta justa grejor.

Rullen för allt slags flugfiske annat än Gädda, Havsöring och Lax, är ju mer eller mindre bara en lin behållare.

Men för den skull ska man ju inte köpa värsta budget rullen.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-08, 11:05.

Kommentera

Här är ett bra spö och o.k. rulle + lina:

Vision Nite 9.0 #6 1995:-

Rulle, backing och lina:

Rulle : Loop CLW 5eight

Lina (or)

WF7 passar till Nite spöt.

Backing:

Totalt med en flyt lina = 3050:-
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-08, 11:25.

Kommentera

tja, har inte full koll på alla saker inom flugfiske men köpte på mig lite prylar nu i mellandagarna:

Guideline EXP3 9.6" 7 4-delat - ett bra nybörjarspö vad jag förstått som endå håller i längden.

Loop LTS Ultimate WF 8 flyt fluglina - verkar helt OK, har bara hunnit dra några kast vid ån, kylan sätter stopp :S

backing vet jag inte va de va för nån.
              sen rio tafs till det.

rulle: okuma airframe - ville egentligen ha guideline reelmaste la men var slut.

8st flugor, blandat ullsock och pattegris.

1700:- reapris. spöet och linan är väl det som är bra grejor vad jag förstått, rullen ska eventuellt uppgraderas. behöver kunna testa av de först.

Kommentera

Hur är Vision Nite i jämförelse med Guideline ACT4-spöt?? Självklart är det ett alternativ att plocka ihop ett eget set (med Er hjälp då man själv lätt går vilse bland alla spön och linor i butikerna/på nätet......).

Tack för alla svar hittills!!!

Kommentera

Vision Nite, är väl snäppet bättre an ACT 4:an. De är båda 4 delade och har medium snabb aktion.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-08, 20:10.

Kommentera

När jag letade grejor åt dig hittade ett Vision Nite klass 6. 9 fot till kanon pris! 1.690,00 kr

Rulle:

Okuma SLV - 7/8 . 599,00 kr. Ordinarie pris 999,00 kr

Lina: Guideline 4 Cast - WF7 Flyt 599:- Dan Tackel, har reserv spolar för 500:- till SLV rullen vilket är ett o.k pris. Så, senare kan du köpa en sådan spole och en Dan Tackel 2:a sort sjunk lina (125:-) WF 7. + 50 yards, 20 pund Loop backing.

Backing: Sufix Backing Neon Orange 20 Lbs - 100 Yards 89:-

Totalt 2989:-

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-08, 21:12.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    554 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    583 visningar
                    0 gillar