Hjälp med val av flugfiskeutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av flugfiskeutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Stort tack Jock Scott för fantastiskt utförliga och bra svar!

Det låter som om Vision Nite är ett mycket bra alternativ. Du rekommenderar WF7 lina till spöt, är det så att man bör gå ner ett snäpp och köpa WF6 till ett Vision Nite #5 för det fiske jag planerat för (regnbåge, abborre, öring och harr)??

Kommentera

Varsågod

Jo, jag funderade faktiskt när jag letade grejor, över om jag inte skulle råda dig att du skulle gå ner en klass till ett klass 5 Nite istället och en WF 6 lina. Då kan du ta den litet mindre Okuma SLV 5/6 rullen också. Hela kitet blir ju litet nättare på det sättet.

Tror att du skulle ha roligare med ett klass 5 kit. Speciellt när du fiskar Borre och Harr. Och i jämförelse med ett klass 6, är det bara marginellt mer vind känsligt.

Den enda lilla nackdelen är ju att ett klass 5 kit inte orkar med större och tyngre streamers speciellt bra. Men det kan man iof leva med. Och streamers upp till storlek 6 är det iaf inga problem med.

Å andra sidan, har ett lättare klass fördelen av att presenterar torrflugor och nymfer med mindre plaskande. Och att mjukare spö tar upp stötarna bättre en ett styvare dito. Det gör ju också att risken för tafs brott med tunnare spets under drillningen minskar.

EDIT.

Tittade en extra gång på Okuma SLV rullen, och upptäckte att rull foten är fast skruvad och inte gjuten i ett stycke.
      Tips: Lägg ett par droppar starkt lim över skruv huvudena. Då slipper du riskera att skruvarna kan vibrera loss. Finns inget så irriterande som när ett sådant rullfäste börjar skramla p.ga lös skruv. Och ännu värre är det om den skruven tappas bort! Jag har varit med om detta med lossnande rull fot skruv vid ett par tillfällen. Så numer limmar jag alltid dessa skruvar. Finns ju ändå mycket sällan reserv rull fot att få tag på om olyckan är framme. Så de där skruvarna fyller bara funktionen av att hålla fast foten vid stativet hur som helst.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-08, 23:28.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Är Vision Nite lite styvare än motsvarande Guidelinespö?? Lutar dock åt Ditt tips Jock Scott med Vision Nite #5. Min "övningssjö" som jag bor precis bredvid har rätt mycket abborre i storlek 500-1000g men det borde väl gå med ett klass 5-spö?

Tack för all input.

Kommentera

Jag kollade en spö data bas. Och enligt den är de snarlika i ryggrad. Guideline (LXPe) spöt jag gämförde med är marginellt styvare än Visíon Nite. Men inget jag tror att man skulle märka mycket av om man jämförde spöna när man kastar eller drillar fisk.

Abborre på runt kilot är inga som helst problem på en 5:a. Jag har tagit Regnbåge på 2kg på ett 4:ans spö utan bekymmer. Och även en riktigt stor Abborre, är ju inte i närheten av att vara en så uthållig fighter som en båge av samma kaliber. Så det ska nog gå bra.

Jag känner till folk som verkligen ställer saken på sin spets och fiskar Regnbåge på klass 2 och 3 spön t.om. Även om klass 1-3, kan räknas till det ultralätta flugfisket, och egentligen är mer tänkt för typ små åar och bäckar med fisk på max 5-10 hg. Men har man ett försiktigt handlag och gott om backing på rullen, så funkar även det bra med större fisk än så.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-09, 19:16.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ett 4-delat spö är ingen fördel i fjällen. I varjefall om man ser på pris, kastegenskaper och fler holkar som kan gå isär. 4-delt eller fler delar är bara till för flyg-ressenären.

Har alltid haft 2-delade spön på fjället med inga uppenbara nackdelar (upp till 10,5 fot vissa tillfällen) Ett 9-9,5 fot, 2-delat, max 3-delat tycker jag är optimalt om man önskar behålla riktigt goda kastegenskaper på ett spö. Blir häller inte dyrare. Ska man upp på längre tids fjällfiske så behöver man i tillegg ett reservspö annars vet du att det du har med på nått underligt vis blir skadat/eller avbrutet......... garranterat.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
            7 svar
            395 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
            8 svar
            252 visningar