gädd flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gädd flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av fiske_robin Visa inlägg
    fungerar det bra att flugfiska gädda med nylontafs ?
    isåfall hur tjock bör den vara ?
    Jag kör 0.35 nylontafs om jag inte minns fel och sen yttersta delen en bit stålwire och ett litet beteslås just för gäddflugfiske. Funkar kanon

Kommentera

Ursprungligen postat av 3peggy Visa inlägg
      men jag undrar... blir det inte jobbigare att kasta med Shooting Heads eller är det samma sak..
      Det blir lite slängigare i kasten. Men skjuter bra kommer du göra med klump, dvs inga problem och kasta. Jag gillar deras klumpar.
      Dock tycker jag loops runningline som följer med håller sämst kvalite. Blir torr och går av som ett snöre.
      Fördelen med loops klumpar är att det går ruggigt snabbt och byta från flyt till intermediate eller sjunkklump beroende på fiskesituationen. Dock kör jag 99% av fallen med flytlina på grunt vatten för störst visuell effekt.

Jag har läst att den bästa combon mellan GL och LOOPS spön är pikebooster klingan med gudielines lina. Läste i nån fisketidning.

Antar att det är klass9 som gäller då, alternativt en tyngre lina i 10? Någon som också läst den artikeln?
      Senast ändrad av karki; 2010-01-19, 09:25.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Knappen Visa inlägg
        Jag kör 0.35 nylontafs om jag inte minns fel och sen yttersta delen en bit stålwire och ett litet beteslås just för gäddflugfiske. Funkar kanon
        okej tack men kan man bara ta ett vanligt beteslås och knyta i stålwiren ?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiske_robin Visa inlägg
          okej tack men kan man bara ta ett vanligt beteslås och knyta i stålwiren ?
          Det är jag inte riktigt säker på, läste någonstans att dem vanliga beteslåsen inte var optimalt, men som sagt, inte riktigt säker. Jag hade dock rekommenderat att gå till en affär och köpa riktiga grejor. Kostar ju knappt någonting

Kommentera

Det finns en wire sim du kan knyta som en vanlig tafs. Jag har testatr Loops lite och den har funkat hittills. Men då har jag bara fått en liten gurka.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Knappen Visa inlägg
              Det är jag inte riktigt säker på, läste någonstans att dem vanliga beteslåsen inte var optimalt, men som sagt, inte riktigt säker. Jag hade dock rekommenderat att gå till en affär och köpa riktiga grejor. Kostar ju knappt någonting
              okej tack

Kommentera

okej tack för alla svaren men vilka flugmönster har ni haft störst framgång med då??

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                153 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Arbetar...
                X