vilka flugor till öring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilka flugor till öring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller fullständigt med dig.

Black Gnat, är en väldigt bra fluga!

Jag binder den med några svarta hacklespröt som stjärt. Och en ganska slank, svart bindtråds kropp och antingen en vit polygarn tofs som vinge eller bara några strån, pearl Crystal flash som syns väldigt bra på långt håll. Jag binder också en Klinkenhammer version på Kamasan B420 Sedges krok. Men med ett rött tag på några mm bredd till stjärt, bestående av rött poly garn, svart poly garn kropp, svart parashute bundet hackle och samma vinge(ar) som ovan.

Den är grym på bågen!

Här kan du kolla Crystal Flash om du inte redan vet hur det ser ut?

Black Gnat, kan mycket väl representera det om de svarta torrflugorna i storlek 10 - 16 (men lägg gärna till storlek 18 också) jag skrev om tidigare i tråden.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-22, 23:53.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Förlåt för att jag lånar tråden lite men hur ser en "dito"fluga ut??
      http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

Med en "dito fluga", menar jag typ. Dvs. i detta fall = Enkel torrfluga.
        Enkel torrfluga = Torr fluga" utan vinge / vingar. Red Tag, är ett bra exempel på en brun sådan fluga.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-23, 12:46.

Kommentera

Aahhh nu fattar jag.

Tack
          http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

Men vilka linor ska jag använda??? Till bäcköring alltså=) Kommer inte ihåg vad spöet heter
            Senast ändrad av Jakeoley; 2010-01-23, 15:45.

Kommentera

En flytlina räcker gott för det mesta. Det kan vid högvatten och stark ström vara bra att ha en sink tip också. Dvs. 3/4 flytande och den sista 4:e delen mot linspetsen sjunkande.
              Om du fiskar i en å som är förhållandevis djup å dvs.? Annars, klarar du dig med en flytlina och förtyngda flugor då med.

En DT flyt lina är att rekommendera för bäcköring fisket då du får mjukare och mer precis presentation av nymfer och torr flugor. Vid bäck och små å fisket, är du ju inte beroende av några längre kast längder hur som helst.

Om du skaffar sink tip senare? Ta en WF eller Longbelly lina.

Om du har ett....låt oss säga klass 3/4 spö? Då är det en DT 3 lina som gäller. Och en WF eller Longbelly 4:a.

Om spöt är en "ren" klass 3:a. Så gäller ändå samma linklass val. WF och LB, ska alltid vara en klass / klassen högre än dito DT lina.

Dan Tackel, har 2:a sorterings linor för 125:- som är klart prisvärda. Varför de är så billiga beror på små skönhets fel vid produktionen. Inget som påverkar linans egenskaper.

Vill du ha en topp flyt lina som kan sägas vara skräddarsydd för fiske i små vatten med skygg fisk? Då är RIO Selective Trout II ( DT versionen ) ett mycket bra val.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-26, 18:49.

Kommentera

tack så mkt för tipset

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

någon so har erfarenhet av flugorna: öring dubbel special goldhead (röd) och våtflugan professorn

Kommentera

Tyvärr inte av "Öring, dubbel special goldhead".

Men Professor, är en bra våt fluga för både Harr och Öring.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                      8 svar
                      554 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      584 visningar
                      0 gillar