Hjälp med identifiering av flugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med identifiering av flugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med identifiering av flugor

Har fått för mig att jag ska börja flugfiska till våren, mest put&take regnbåge, men ev även mindre gäddor och abborrar för att lära mig flugfiska. Köpte ett set igår med ett klass 6/7 spö med rulle och 3 olika linor. fick även lite flugor till och glömde fråga om vad det var för flugor.
    Så finns det någon som kan hjälpa mig att identifiera vad det är för flugor jag har, namn på dom, ifall det är torr eller våt flugor och vad dom är lämpligt att använda till för fiske och om dom är något att fiska med.
    MVH Calle
    Bifogade filer

Hej!

De flugorna (streamers) på höger sida är från vänster till höger:

1. Svart Zonker.

2. Vit Wooly Bugger med guldskalle.

3. Zonker.

Vänster sida.

Från vänster till höger:

1. Någon slags marabou stjärtad nymf. Troligen flugbindarens egna komposition.
    2. Wooly Worm. Streamer / Lure
    3. Montana nymfen med Marabou stjärt. (Hökensås Montana).

Rad 2 Vänster till höger:

1. Brun Montana nymf.
    2. Royal Coachman streamer version. (Normalt ett gammalt torr och våtfluge mönster).
    3. Någon slags nymf. Troligen bindarens eget mönster.

Rad 3.

Från Vänster till höger:

1. Om den har mycket "ben" = hackle? Super puppa. torr fluga. Kan fiskas halv dränkt också. Imiterar en kläckande nattslända / Nattslände puppa.
    2. Geting imitation torrfluga.
    3. Torrfluga. Bindarens eget mönster.
    4. Skalbagge.

De här flugorna fungerar för Put and take fiske på regnbåge, Bäckröding. Harr, Röding och Öring.

Zonker flugorna, soch speciellt den svarta är en bra streamer för regnbågen. Wooly Bugger, brukar vara bra den med. Har dock aldrig prövat en vit variant. I stora storlekar, bra för Gädda och Havsöring också.

Montana nymfen, är nästan ett måste i Put and take flug fiskarens ask.

Wooly Worm är inte dum för P&T fisket heller. Min favorit har gul / grön kropp och grått hackle.

Super puppan, fungerar bra överallt från senvåren och frammåt. Speciellt bra på sen sommaren / hösten.

Geting imitationer, är bra vid samma tidpunkter som super puppan.

Skalbaggar och bärfisar, både torra som våta varianter är bra från sen våren och framåt.

Royal Coachman, har jag bara fiskat sporadiskt med som torrfluga och våt fluga. Hade väl ingen större framgång med den. Men för den skull ingen dålig fluga. I synnerhet sägs den vara bra för Harr och Öring.

De där "hem snickrade" mönstren får du väl testa och se hur de funkar i dina vatten?

Streamer flugorna i den storleken, är säkert Aborren intresserad av också.

För att ha ett mer heltäckande flug sortiment. Bör du skaffa:

Några färg glada streamers för vårfisket. Storlek 6 och 8 brukar vara bra allaround storlekar.

Gärna röd och orange Booby också. Boobyn, fiskas främst med sjunk lina men fungerar fiskad i ytan med flyt lina också.

Några fler svarta, vita och röda Zonkers är bra, liksom svart, brun , gul och röd Wooly Bugger.

Muddler Minnow storlek 6, 8 och 10. Fiskas oftast ytligt med långa drag så den plogar ordentligt i ytan. I storlek 10, fungerar den som gräshopps imitation också. Då fiskar man den väldigt sakta som torrfluga.

Streamers, fiskas i början och i slutet av säsongen med sjunk lina eller Intermediate (mycket sakta sjunkande). När vattnet blir litet varmare längre fram på säsongen fungerar flyt lina också.

För Gädd fisket fins det speciella flugor. Undvik dock jätte Zonkers som kan bli för tunga när de blir våta för ditt klass 6 / 7 spö. Undvik också de allra största krok storlekarna.

Torrflugor.

Bruna, grå, gröna och svarta från storlek 10 ner till storlek 16.

Komplettera med Flickslända, Storlek 12, Nattslända storlek 12. Typ Goddards sedge eller Europea 12 t.ex.
    Getingar storlek 10 och 12, myror storlek 12 och 14.Gul sjösand slända storlek 12 och fjädermygg storlek 16 och 18.

Några kläckare, typ Klinkenhammer i brunt, svart och olive i storlekarna 12, 14 och 16.

Nymfer. Bruna , grå, gröna och svarta samma storlekar som torrflugorna.

Komplettera med : Husmask storlek 12, Nattslände puppa storlek 12, dykarbagge / corixa 10 och 12, Flickslände nymf storlek 12 och 14. Gärna med marabou stjärt. Czech nymfen 12, 14 , Haröre nymfen. ( Egentligen = Golden ribbed hares ear ) 12, 14 och 16. Fjädermygg puppa storlek 16 och 18.

Ja, dessa flugor, borde täcka hela ditt behov av flugor tror jag?

Bra flug butik:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-22, 16:30.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar så mycket för det snabba och utförliga svaret! Jag är väldig imponerad! Hoppas att jag ska kunna komma ihåg i alla fall 5 av namnen på flugorna...
      Jag ska försöka kompletera med de förslagen på flugor jag fick också.
      Tackar och bugar än en gång för svaret!

Kommentera

Varsågod.

Bara kul att kunna hjälpa dig komma igång.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
        3 svar
        604 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
        2 svar
        102 visningar
        0 gillar