Tafsmaterial - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsmaterial

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsmaterial

Hej allihopa!

Som nybörjare på flugfiske så är det så mycket man undrar över...

Vad ska man välja för tafsmaterial och kanske ett litet tips på var man ska inhandla det?

Tackar på förhand
    Peter
    Remember; never test the depth of water with both feet.

När jag flugfiskar så använder jag vanlig nylon lina.. och det funkar fint. flugfiskar så lite så det duger åt mig

Kommentera

Jag kör nylon jag med. Har några 25m spolar i olika dimensioner med mig och byter spets eller reparerar efter behov.

Dessa moderna flyt och sjunk tafsar tycker jag mer är ett försäljnings argument från tillverkaren och försäljarna än till någon egentlig nytta.

Vill du att din tafs ska flyta helt eller delvis? Fetta den med litet flugline fett.

Vill du ha den att sjunka igen? Ha med en mini plast flaska med ekologiskt diskmedel och en tyglapp. Droppa på litet disk gukka och dra tafsen ett par gånger genom lappen. Har funkat bra för mig i över 30 år. Så jag ser ingen anledning att köra annat en vanlig nylon tafs.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar för snabba svar!

Jock, du har börjat få mig att förstå att den här hobbyn verkligen är ett eldorado för prylfixerade...
        Så man blir glad när man läser dina inlägg och inser att man inte alltid behöver ha det senaste eller flashigaste då det ofta inte beror på såna faktorer huruvida man får fisk eller ej!

Fiskesebbe, blir vanlig nylonlina för mig...Damyl Tectan Premium i lämpliga dimensioner...hittar tyvärr bara 100 meters burkar...lite otympliga o ha med sig...
        Remember; never test the depth of water with both feet.

Kommentera

He, he, he! Jo flug fisket är grymt pryl fixerat. Det gäller att försöka sålla en del. Det är väl bara specimen och tävlings metet som är värre....kanske?

Wittlock, har bra nylon kit på 25 m spolar.

Rio, Guideline och Pool 12 är bra.

3x = 0.20, 4X = 0.18 och 5X = 0.15 är väl de mest andvändbara dimensionerna som tafs spetsar till allt "ädel fiske" utom för Lax och Havsöring då. 1x = 0.28 och 2X = 0.25 är bäst till mellan delar på en sådan tafs. Och runt 0X = 0.35 / 0.38 till -2X = ca 0.40 till "Butt delen" dvs. den närmast fluglinan.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-12, 16:33.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej jag kör flourcarbon. Högre hållfasthet och mindre synligt för fisken. Köper Riverge tafsar och sedan några spolar i lagom dimension. Flourcarbon sjunker lite snabbare än nylon.
            Kan dock rekommendera att köpa Rod walkers tafs packet med 3st kompletta tafsar när man är lite nybörjare eftersom man har tendens att konsumera många tafsar och då blir det för dyrt med flourcarbon. 12" räcker är cirka 1,5 spöläng vilket oftast räcker.
            Riverge:http://flyfishingmasters.se.server36...eb918.10454180

Rodwalker:http://flyfishingmasters.se.server36...997d7.24384999

Kommentera

Jag kör med Rodwalkers tafsar, mycket nöjd.

Kommentera

Polytafsar funkar bra för mej men använder också taperade köpta. Sen så byter jag bara ut spetsen med ett öglesystem så att tafsarna får avsevärt längre livslängd. Till spets så använder jag Stroft nylonlina.

En 25metersspole brukar kosta runt 40 kr.

/Valter
                Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                150 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Arbetar...
                X