Flugspö och rulle till mig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugspö och rulle till mig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugspö och rulle till mig

Jag flugfiskar mestadels i sjöar, öring/regnbåge/röding runt 0.5kg - 2kg. Sen blir det lite älvfiske också efter harr/öring.

Jag fiskar både från land och med flytring i goda väderlag mestadels. Blåser för mycket så lägger jag undan flugspöet.

Nu tänkte jag investera i en helt ny utrustning och behöver hjälp av er!
    Budget är max 4000 men ser gärna att det kostar mindre för spö+rulle+lina.

Jag är ingen prylbög som vill ha det lilla extra. Hellre flugvärldens motsvarighet till volvo 940, mest pang för pengarna helt enkelt

Om någon har begagnade fina grejer kan även detta vara intressant!
    Senast ändrad av Snorungen; 2010-03-20, 21:30.

jag skulle rekomendera Sameo classic #5 på www.flugor.se

eller ett loop adventure finns att köpa lite här o var. Kör själv med loop adventure spöet tycker de är ruggigt skönt! dock har jag annan lina o rulle men de funkar helt klart kanon!

Kommentera

Tack för svaret! Jag ska läsa på lite om det. Hoppas på fler tips också
      Jag har läst igenom en hel del gamla trådar och spön som ofta omnämns är:

Vision Nite, Attack, GTfour
      Guideline Lecie
      Senast ändrad av Snorungen; 2010-03-20, 21:42.

Kommentera

finns helt klart andra modeller med men dom två har jag fastnat för Sameo har ja aldrig hört ett dåligt ord av och tror inte du kommer ångra dig

Lycka till!

Kommentera

Håller med! Sameo är trevliga grejor och klass 5 är spot on till det fisket du tänker dig bedriva.

Annars, är ju dettta riktigt prisvärt också:

Spö:

Rulle:

Okuma SLV - 5/6

Lina och backing:

http://www.willyssportfiske.se/Produ...spx?id=1376268 (WF 6)

Tafs.3-4 st 0.20 och 0.18. Köp sedan sedan en spole 0.20 och 0.18 att fixa till tafs spetsen med så är du igång.

Du kan senare också köpa till 0.35. och 0.25 spolar så kan du bygga dina egna tafsar.

Detta är inget dåligt kit heller:

Spö: Hardy Uniqa klass 5. 2195 kr rea pris.

Rulle:

Loop CLW 5Eight 710:-

Lina: Rio Gold WF 6. 674 kr

Backing 20 pund:

Loop Dacron backing 20lbs 50yards. 125 kr

Tafsmaterial:

Loop Tafsmaterial. 47 kr st.

Hur du än väljer av ovan grejor? Så kan du växa länge med dem som flug fiskare.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-20, 22:11.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

sitter du o letar runt hela tiden ? hehe

Kommentera

Strålande Jock Scott!
              Jättebra att kolla på förslag med länkar och priser! Om du ser nåt till klipp vet du att jag kommer bevaka denna tråd

Intressant att alla säger #5, hade själv trott #6

Kommentera

Ursprungligen postat av ENEL Visa inlägg
                sitter du o letar runt hela tiden ? hehe
                Lol!

Näh, inte så mycket. Jag har hållit på att jaga kit åt folk så pass länge att jag i stort vet vad och var jag ska söka

Kommentera

Ursprungligen postat av Snorungen Visa inlägg
                  Strålande Jock Scott!
                  Jättebra att kolla på förslag med länkar och priser! Om du ser nåt till klipp vet du att jag kommer bevaka denna tråd

Intressant att alla säger #5, hade själv trott #6
                  Kul att du gillade vad jag listade

#6 är ju vad som normalt rekommenderas som allaround och nybörjar kit. Men många av oss här på forumet är eniga om att du har mycket roligare fiske (drillning) med en 5:a.

Perfekt klass till Harren t.ex. Och bara marginellt vind känsligare än en 6:a.

Tänkte lägga till "Sameo, Just Add Water - Öring" tidigare. Men det har gått upp rätt så mycket nu såg jag.

Edit. Det finns ett fett klipp. Men då blir det en 4/5:a Wittlock, rear ut ett RST M3. 8.6 fot för 2599:- Kostar fullpris: 5465:- ! Smäll ihop det med en Rio eller Scientific Angler lina och en Vision Koma rulle. Och du har ett grymt kit!!!

M3 spöt klarar även en WF 6 vid behov. Rätt snabb toppaktion. Dock utan att bli trist "telefon stolpe".

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-20, 22:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snorungen Visa inlägg
                    Jag flugfiskar mestadels i sjöar, öring/regnbåge/röding runt 0.5kg - 2kg. Sen blir det lite älvfiske också efter harr/öring.

Jag fiskar både från land och med flytring i goda väderlag mestadels. Blåser för mycket så lägger jag undan flugspöet.

Nu tänkte jag investera i en helt ny utrustning och behöver hjälp av er!
                    Budget är max 4000 men ser gärna att det kostar mindre för spö+rulle+lina.

Jag är ingen prylbög som vill ha det lilla extra. Hellre flugvärldens motsvarighet till volvo 940, mest pang för pengarna helt enkelt

Om någon har begagnade fina grejer kan även detta vara intressant!
                    Pang för pengarna har jag aldrig hört förut, roligt uttryck.
                    Sameos spön är populära idag och de är välbyggda av de jag har sett. men det finns en hel uppsjö av märken på marknaden som är bra. De nya spöna från vision har jag inte testat men deras äldre 3zone serie var ett riktigt fint verktyg i den prisklassen du är ute efter. Lecie har jag kastat med, OK men inte jämfört mot prislappen. Då är deras Lpxe ett bättre val. Loop har jag dålig koll på, de har aldrig tilltalat mig tidigare men har hört att många öringfiskare tycker om deras modell AEG. Sen har du alla amerkanska spön men då hamnar du ofta i en högre prisklass. Men ett tips är att kolla även begagnade spön som nya ligger i en högre prisklass, där kan man ibland göra en riktigt fin affär.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X