gäddflugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddflugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kollade runt litet. Men det blir svettigt att köpa morsan med frakten. Willy's hade bara till klass 9. Och Fishit hade den inte. Så i så fall får du köpa den på Wittlock istället.

Men Fishit, hade en annan nice lina:

Ta den flytande då.

Backing lina 30 pund:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-04, 21:22.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Men de är djup i sjön vi fiskar i 4 5 meter typ.. tror inte de funkar bra med flylina där allså :S

Kommentera

Du kan ju köra litet längre tafs än 9 fot = Spö längden = 2,7 m. Kör 13 fot tafs t.ex = 3,9 m. Flyt lina funkar ju bättre än en sjunk om du ska in bland näckros bestånd m.m ibland och leta krokodiler.

Annars, kanske du ska köpa "sjunk 1" modellen av Guideline pike? Dvs. mycket sakta sjunk.

Gör dina egna Gädd tafsar. Köp ett par spolar nylon = .50 och 0.45. Sedan en rulle Gädd tafs vire 15 kg.

Gör en tafs, som är 9 fot, genom att ta: 1.5 m 0.50, 1 m 0.45 och 20 cm vire. t.ex. Det viktiga är att nylon delarna är i samma förhållande som ovan om du förlänger tafsen ännu mer?

Exempel.

13 fot tafs = 2m 0.50, 1.7 m 0.45 och 20 cm vire.

Vire tafsen, knyter du till nylonet med Albright knuten.

Nylonet, skarvar du med kirurg knuten.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-04, 21:42.

Kommentera

Jag fiskar från o med i år med Snowbees Pike line. En sjukt bra lina som hanterar stora flugor och skjuter långt trots sin korta klump. 2-3 luftkast o sen iväg. Linan är intermediate och halvt genomskinlig för skygga gäddor. Har olika sjunktafsar med vajer ifall jag behöver fiska djupare.

Kommentera

Säkert ingen dum lina alls det! Har hört en del Gädd och HÖ fiskare som gillar den skarpt.

Kommentera

Tack jock scott du e den bästa medlemen på hela fiskesnack och tack för att du hittade de där broman o dell spöet har letat efter de men inte hittat de så tack.

Kommentera

Ska du också beställa ett sånt?

Kommentera

Ja tror det

Kommentera

Jag beställde mitt i går kväll fan =)
                    hoppas jag får det innan helgen ^^
                    Frågan är bara Vad man ska ha för rulle och lina och backning och sånt till.. Kan typ inget ting om sånt. Scott har iof hjälp till som fan på den biten :>

Kommentera

auu men hadde satsat på en guideline pikelina, loop Evotec CLW, 30 ibs backing sen göra en sån tafs som jock beskriver ovan...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                      8 svar
                      542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      576 visningar
                      0 gillar