Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Direkt från edge forum.

KVALITEN på Whitings hackel är den samma oavsett grad. Graderingen beräknas utifrån 3 saker:
    * Hur långt ner på nacken det finns hackel som matchar krokstorlek #10 och mindre...
    * Hur långa hacklen är... (Guld ska räcka till 2 flugor, Silver till 1,5, Bronze till 1)
    * Hur tätt fjädrarna sitter...
    Kort sagt: Hur många flugor man kan binda från produkten... men hacklens kvalitet är fortfarande densamma. Faller en nacke i hur många hackel, kan den säljas som 'Pro Grade'. En sådan är RIKTIGT prisvärd.

Guld ska inte ha några missfärgningar, Silver ska inte ha några missfärgningar och Bronze tillåter missfärgningar till en viss gräns. Dessutom vill jag minnas att Whiting gör lika som Conranch Hackles... en silvernacke med missfärgningar (igen till en viss gräns), säljs den som Bronze. "En Bronze med fler hackel än den som hänger bakom."
    Så om man har tur kan man få en silver nacke som är klassad som bronze om den har lite missfärgningar.

/Valter
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

• Tack för alla finfina tips.

Någon som har tips på något materialpaket? Mad hackles, krokar, olika sorters hår (Sett isbjörn någonstans? använder man det ens?) osv...?

Kommentera

• Används mest till undervingar på moderna laxflugor men även på kända saltvattensmönster som T.ex. Crazy Charlie.

/Valter
        Senast ändrad av Valt3r; 2010-04-22, 17:45.

Kommentera

• Kanske man kan ha det till "tofsen" på en Klinkhammer?

Redan fått idéer till häftiga mönster på flugor. Det mönstret förblir dock hemligt tills jag bundit flugan.

Kommentera

• Såg förresten nu att jag har ett paket med olika tunga jiggkrokar. Man kanske kan binda fast några fjädrar eller så på dem utan städ och med sytråd?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
              Kanske man kan ha det till "tofsen" på en Klinkhammer?

Redan fått idéer till häftiga mönster på flugor. Det mönstret förblir dock hemligt tills jag bundit flugan.

Nej, där använder man Poly garn, som är tämligen vatten avstötande. Kan användas till vingar på nästan alla torrisar btw.

Sedan, är äkta Isbjörns hår förbjudet att handla med sedan några år tillbaka. Det som används nu är konst substitut eller gamla, äkta hår bitar som man ska vara VÄLDIGT rädd om, om man lyckas få tag i.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-22, 18:54.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
                Såg förresten nu att jag har ett paket med olika tunga jiggkrokar. Man kanske kan binda fast några fjädrar eller så på dem utan städ och med sytråd?
                Visst kan du. Men det blir rackarns mycket besvärligare utan städ och trådhållare.

Kommentera

• Man tycker att dom som bor på ställen med isbjörn att dom borde få ta skinnet av dom ifall dom har självdött.

På tal om jiggar.
                  Jiggarna på flugor.se. Där står det:
                  På grund utav sin höga egenvikt, rekommenderar vi traditionell jigg utrustning.
                  Varför säljer man såna på en flugfiskesida? Eller finns det jigg flugspö? Har i såna fall aldrig hört talas om såna.

/Valter

Kommentera

• Såg isbjörnshåret på Wittlock (Eller vad den affären nu heter?) tror jag.

Ja, men nu tänkte jag jiggen till mitt Ron Thompson haspelspö. Kanske med skruvstäd och en penna genom sytrådsrullens hål?

Nån här som har msn förresten, som vill snacka flugfiske?
                    Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-04-22, 20:02. Anledning: Felstavinig

Kommentera

• Ursprungligen postat av Valt3r Visa inlägg
                      Man tycker att dom som bor på ställen med isbjörn att dom borde få ta skinnet av dom ifall dom har självdött.

På tal om jiggar.
                      Jiggarna på flugor.se. Där står det:

Varför säljer man såna på en flugfiskesida? Eller finns det jigg flugspö? Har i såna fall aldrig hört talas om såna.

/Valter
                      Jag har då aldrig hört talas om dylika spön iaf.

Det där måste ha hamnat under fel avdelning. Skulle nog vara under spinn grejorna istället antar jag?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X