Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Får bli så. Kollade på Wittlock men hittade inte vad det är för material man använder till gäddflugor? Tänker på "Håren" man har till kroppen. Någon som kan visa?

Kommentera

• Här har du litet gädd fluge stuff:

Krok: Saltvattens krok 2/0 eller 3/0. Mustad 34007

Kropps material:

Chenille i grovlek 1. Rött, gult, silver grey och svart.

Sparkle Yarn. Creme, Svart, rött och gult.

Tinsel: UNI oval, grov. Guld och silver.

Ving material: Pseudo Hair. Brunt, gult, kingfisher blue, rött, svart och vitt

Krystall Flash: Pearl. Detta kan du blanda in några strån i vingen för att få extra glitter effekt.

Ögon: Kulkätting silver medium.

Där har du tillräckligt med grejor för att komma igång med Gädd flug binderiet. Ja, om du nu har skaffat städ, tråd hållare, bind tråd (0/6 grovlek) dubbing nål, klar flug lack, whip finisher och ett par flug bindar saxar redan?

Annars:

Städ: Supreme Vise. Billigt men bra intro städ, som har en chuck som klarar stor krok utan att få allt för mycket stryk.

Tråd hållare: 50307 Thumb

Tråd svart 0/6. UNI 6/0 vaxad.

Saxar:

För fin liret: 50579 Arrow

Till hårda material: 50563 Standard

Dubbing nål: 50342 Hexa .

Whip fisher = knut verktyg : 50365 English

Lack: Veniards Cellire Varnish, klar.

Tips. Ring alltid Wittlock och beställ! Så att inget av det du vill ha råkar vara slut? I så fall kan killarna på Wittlock fixa fram ett ersättnings material med ganska stor sannorlikhet.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-23, 11:42.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Tack Scott. Skall kolla på det lite senare.

Kommentera

• Mycket bra scott. Det var Pseudo Hair jag menade. Tycker du jag skall köpa det det där löst eller köpa ett paket? Kommer nästan bara bli gäddflugor... Tror jag köper gädd material löst, kommer bli billigare än 1300:- i alla fall

Kommentera

• Är det samma grejer till tubflugor, förutom andra krokar och en sån där grej som man har till städet för tubflugor? + slangar då

EDIT: Skall man inte ha dubbing?
            Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-05-23, 19:50.

Kommentera

• Köp löst, ifall det bara handlar om Gädd flug binderi? Om du köper paket? Då får du mycket litet som du har nytta av för Gädd flugor. Kiten, är ju mest till torr fluga, nymf och streamers för de mindre ädel fiskarna.

Och det här materialet jag listade förut, funkar ju för tub flugor också. Kanske du ska lägga till medium. oval guld och silver tinsel till det du plockar ihop också? Detta för att på tuber, kan det vara bra att ha ett par olika dimensioner på tinslet till att ribba kropparna med.

Skaffa denna tub chuck till städet också då: Tube Chuck 65:-

Senare, kan du köpa stora saddle hackle i påse till att göra flugorna ännu lurvigare genom att binda in front och / eller kropps hackle också. Adderar "liv" till flugorna. Rött, gult och svart åtminstone. Vitt, är inte dumt heller.
              Saddle hackle, är tilll räckligt stora för att fungera bra på både Gädd och Tub flugor.

Du kan spara en slant på själva tuberna, genom att använda vanliga bomulls pinne (Topz) plast skaft och bara värma ena änden så att du får ett "stopp" där du ska ha flugans huvud. En liten 2 cm lång bit cyckel ventil gummi, håller tre kroken på plats i andra änden av denna tub. Det kan du hitta i meter vara om du Googlar litet. En tub trekrok storlek 4 eller 6 är nog lagom för Gädda. Med Topz skaft, får du upp till 3 tums tuber iaf. Brukar vara lagom stor för de flesta situationer. Och du kan ju alltid köra några cm längre vinge istället.

Varsågod
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-23, 20:50.

Kommentera

• Tack Scott! Exakt som jag tänkte, när jag kollade vad kitet innehöll så såg jag att det mest var hår och såna saker man inte behöver.

Det du skrev upp kostade runt 600:-, och då lade jag till några fler olika färger på bindtråd och 4 paket krok.

Skall man inte ha någon dubbing alls?

Godnatt"

Kommentera

• Och om man värmer ett "Stopp där man skall ha huvudet på topzen, hur får man då igenom linan?

Kommentera

• Dubbing är knappast nödvändigt till denna typ av flugor. Chenille, är ju litet små lurvigt och lika så "Sparkle yarn" om du pillar upp litet ludd med dubbing nålen efter att du har bundit in det. Vill du ha ännu mer dubbing / hår liknande garn? Stick in på närmsta garn butik och köp litet mohair garn. Det använder jag ofta till nymf kroppar istället för att grisa med flytande vax, dubbing ögla och hår. Samma sak med mohair garn. Pilla med dubbing nålen efter du har "dubbat" klart.

Sov gott!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-23, 21:13.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
                      Och om man värmer ett "Stopp där man skall ha huvudet på topzen, hur får man då igenom linan?
                      Du får värma försiktigt, så du inte värmer igen hålet. Eller trä plast skaftet på en bit cyckel eker eller dylikt medans du värmer litet. Ska ju bara bli en liten kant runt om som förhindrar att tråden glider av.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-23, 21:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      151 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X