Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Njae, det är trippel krok som är normalt för tub flugor. Som sagt storlek 4, 6 eller 8 är en lagom krok storlek för Gädda.

Mustad, är bra krokar till ett bra pris: http://www.wittlock.se/flugbindning/html/_tubkrok.html

Eftersom Gäddan oftast klipper sina byten tvärs över. Så kan du alltid förlänga vingen / vingarna en del om du tycker att en 3 tums, bomulls pinne eller slang tub är för liten?

I stort sett är de flesta hår vingade Lax flugor de samma som du fiskar HÖ med. Sedan, finns det ju ett antal speciella HÖ flugor för kust fisket också.

Den rosa räkan, Patte Grisen t.ex. Eller Fyggi för att ta ett par.

Här har du litet HÖ kust flugor att kika på:

Du kan ju för kust HÖ, främst rikta in dig på imitationer av små fisk såsom Tobis och Sill. Sedan Borst mask och räkor + märl kräftor. De är ju HÖ's bas föda. En svart eller brun Wolly Bugger streamer på storlek 8 och 10 streamer krok är en fin Borst mask imitation.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-27, 18:04.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Är det svårt att binda räkor? Är det lättare att kasta med en tubfluga i mässing än en torrfluga, eftersom de är tyngre? Eller är det tvärt om?

Kommentera

• Är det Pseudo Hair han använder här? http://www.youtube.com/watch?v=x-XW2vcCaiQ

Om inte, vad är det? Och vad är det för svart "garn" han använder?
        Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-05-27, 20:32.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
          Är det svårt att binda räkor? Är det lättare att kasta med en tubfluga i mässing än en torrfluga, eftersom de är tyngre? Eller är det tvärt om?
          Det finns både enkla och svåra räk imitationer att binda. Googla runt litet så hittar du ett antal "räkor" som du kan testa att binda. Men du bör skaffa s.k. "Shrimp krok" som är böjd fäör att få rätt stuk på räkan i så fall.

Typ Mustad C47S D i storlek 4.

Mustad C47S D

Litet "räk skal" typ Body Stretch/Scud Back, Clear.

Syntet hackle: Polar Chenille.

Och kanske "Räk ögon"? Om du inte gör dem självt av en bit 0.50 nylon lina som du värmer försiktigt, tills du får en liten kula i varje ände och lackar dessa ögon svarta eller färgar med vatten fast tusch.

Till antenner, kan du använda några strån Crystal Flash, gummi ben eller rent av hackle stammar från ett höns eller tupp hackle.

En tub fluga i mässing skulle jag inte ens tänka på att använda om jag inte hade ett stadigt 2 hands flug spö! Ju lättare fluga, ju mindre knyckiga kast får du. Och du behöver inte vara rädd att om spöt och klassningen inte riktigt klarar av en tung fluga? Riskera nacke, öron och andra kroppsdelar.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-27, 23:00.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
            Är det Pseudo Hair han använder här? http://www.youtube.com/watch?v=x-XW2vcCaiQ

Om inte, vad är det? Och vad är det för svart "garn" han använder?
            Nej, det ska vara Polar räv i gult och rött + några strån silver Crystal flash. Men Psydo, ska väl fungera det med? + att han dubbar kroppen med någon flsh dubbing. Men om du skaffar Crystal chenille med korta strån i guld är det lättare att jobba med. Finns också hos Wittlock.. Resultatet blir ungefär det samma sedan du bundit in det.

Sedan använder han bara vanligt, svart floss silke / garn till resten av kroppen. (Wittlock igen) Men här duger vilket tunnare, svart och slätt, glansigt garn du kan få tag på.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-27, 23:18.

Kommentera

• Arctic Runner, eller? För jag hittade inget som hette Polar räv på Wittlock.

Så man kan inte kasta tubflugor med spöt jag tänker köpa?
              Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-05-28, 05:25.

Kommentera

• Polar räv här: http://www.wittlock.se/flugbindning/html/_rav.html

Jo du kan kasta tuber med det spöt. Om de inte är metall modellen.

Kommentera

• Är Minex Base Vise bra? Tänkte mest för att man får olika chuckar till, om jag skulle vilja göra små flugor... men duger den till stora också? Typ 2/0 och 3/0 och ned till 16 eller 18 kanske.. Kostar 249:- Tyckte även det var bra att den hade bordsplatta till då jag inte vet om det går att fästa i mitt bord annars, då det är en "kant" under bordsskivan..

Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-05-28, 16:17.

Kommentera

• Får man ett städ med flera chuckar till det priset skulle jag dra öronen åt mig.

Då är det bättre att du köper ett Indiskt Regent Vise på platta istället.

Kostar 389:- på Wittlock. Det är nog det bästa städet man kan få för under 900:- iaf.

Fixar de krok storlekarna du vill binda på. Storlek 18, kan bli en aning pilligt p.ga. den breda chucken på detta städ. Men visst går det.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-28, 21:57.

Kommentera

• Väldigt dyr bara.. Men jaja, jag får se hur mycket pengar jag har i sommar.
                      Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-05-29, 13:38.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X