Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gör det! Det är den minst krångliga fisk imitationen att binda. Jag har t.om sett Thunder Creek flugor med Marabou vinge på nätet.

Juste att paketet har kommit! Då är kvällen och helgen räddad med andra ord.

Köp inte den dyra, orginal Klinkhammer kroken från Partridge bara! Du kan binda fina, klinkisar på Kamasan B420 Sedges eller Mustad 80250 som bara kostar hälften av vad Partridge kroken kostar.

Då har du dessutom bra krok till Czech nymfer, Nattslände puppor och Streaking Caddis också. Köper du storlek 16 av en sådan böjd krok dessutom? Då är den fin till fjädermygg puppor b.la.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-09, 11:12.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Duger vilken epoxy som helst, eller måste det vara för flugbindning? Tänkte om man kunde köpa på typ järnaffären annars..

Ja exakt, kommer sitta där hela helgen nu. Kanske skulle sätta mig i soffan och binda... Ska bli spännande att se vilket städ det är i kitet. Hoppas på Regent, gillar att det är snabblåsning och att man kan byta till en fot.

Bra tips! Tack så mycket. Fiskar man bara Czech i strömmande vatten eller går det bra i en P&T damm med regnbåge?

Tänkte förresten dela med mig av "några" videos jag hittat på Youtube. Killen som binder heter Davie McPhail och är mycket skicklig bindare. Han är dessutom grym på klassiska laxflugor! Kan vara lite svårt att höra vad han säger, men det lär man sig efter en stund. http://www.youtube.com/user/DavieMcPhail

Kommentera

• Vanlig Epoxy funkar bra.

Czech nymfen fungerar i dammar / sjöar också. Men från början var den tänkt för strömmande vatten.

Imiterar div. små sötvattens räkor....Men funkar som nattslände puppa imitation också till nöds.

Bra flugbindar videos helt klart!

Ha det så kul vid städet nu då! Hoppas också att det är ett Regent.

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-09, 15:04.

Kommentera

• Hämtat paketet nu!

Vääääldigt mycket material måste jag säga! Visst att det var mycket, men väskan svämmade nästan över. Som jag trodde så var det Regent städet. Eller en kopia, jag vet inte. Det står ingenting på den. Jock, stor det något på ditt Regent städ? Ska köpa en fot till den så att jag kan ha den på bordet.. Mitt bord är ganska lågt så det är svårt att få städet där jag vill ha det, då det tar i benet..

Har inte bundit något ännu. Materialen ser väldigt fina ut dock. Rikligt med fjädrar i påsarna med småfjädrar!

Ska binda F-Fly's lite senare, samt några klassiska våtflugor som jag skall rama in.

Jag mycket nöjd med Deluxe kitet så här långt! Det enda minuset är väl att det var minimaliskt med Fly-Rite i påsarna.. Men jag antar att det räcker ett litet tag i alla fall.

Foto kommer imorgon förhoppningsvis. Har packat ner allt snyggt i en låda ny och orkar inte ta upp allt för fotografering nu. :P

Kommentera

• När jag har trätt igenom tråden på bindtrådshållaren och ska dra ut lite tråd, så brister den..? Spolen vill inte röra sig verkar det som. Vad är fel?

UPTADE: Har försökt att "tänja ut" hållaren så att det inte skall vara sånt stort tryck mot spolen.. Spolen rör sig (Segt) när man drar i tråden.. Men när man skall fästa den på kroken går den av när man försöker få ut mera tråd.. GAAH!
            Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-09-09, 16:38.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
              Hämtat paketet nu!

Vääääldigt mycket material måste jag säga! Visst att det var mycket, men väskan svämmade nästan över. Som jag trodde så var det Regent städet. Eller en kopia, jag vet inte. Det står ingenting på den. Jock, stor det något på ditt Regent städ? Ska köpa en fot till den så att jag kan ha den på bordet.. Mitt bord är ganska lågt så det är svårt att få städet där jag vill ha det, då det tar i benet..

Har inte bundit något ännu. Materialen ser väldigt fina ut dock. Rikligt med fjädrar i påsarna med småfjädrar!

Ska binda F-Fly's lite senare, samt några klassiska våtflugor som jag skall rama in.

Jag mycket nöjd med Deluxe kitet så här långt! Det enda minuset är väl att det var minimaliskt med Fly-Rite i påsarna.. Men jag antar att det räcker ett litet tag i alla fall.

Foto kommer imorgon förhoppningsvis. Har packat ner allt snyggt i en låda ny och orkar inte ta upp allt för fotografering nu. :P
              Trevligt!

Det är nog det riktiga, Indiska Regent städet. Jag kan inte hitta någon skrift på mitt heller.

Var nästan säker på att du skulle få det städet med i kitet. När Capricorn ....eller vem det nu är som plockat ihop kitet? Verkligen har försökt ge kunden full valuta för de 1300:- kitet kostar i fråga om material. Då förstod jag att också städet skulle vara ett bra budget städ. Och det var ju vad du fick.

Ang lite Fly Rite i påsarna?

I kit...oavsett pris klass är det ju sällan om inte aldrig du får några mängder av något av de dyrare materialen egentligen. Tanken med kit är ju att du ska ha tillräckligt för att komma igång och sedan komplettera efter hand saker tar slut.

Ett sortiment med olika Fly Rite i låda = Dubbing dispanser är ju inte så dyrt. Och å andra sidan är det ju mycket lite av sådant dubbing material som går åt till varje fluga du binder.

Så det Fly Rite du fick kanske är drygare än du tror?

Ska bli kul att se bind grejorna sedan!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-10, 00:37.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
                När jag har trätt igenom tråden på bindtrådshållaren och ska dra ut lite tråd, så brister den..? Spolen vill inte röra sig verkar det som. Vad är fel?

UPTADE: Har försökt att "tänja ut" hållaren så att det inte skall vara sånt stort tryck mot spolen.. Spolen rör sig (Segt) när man drar i tråden.. Men när man skall fästa den på kroken går den av när man försöker få ut mera tråd.. GAAH!
                Det som hände dig med trådhållaren / tråden är ett ganska vanligt problem. Mata ut den tråd du behöver genom att snurra på tråd rullen med fingrarna de varv du behöver istället så är det inga problem.

Om man skulle tänja ut trådhållarens "ben" för mycket? Riskerar du att tråd rullen ramlar av hållaren. Vilket är om möjligt ännu mer irriterande.

Sedan, är vissa tråd rullar man får mycket tröga av naturen = hög friktion.

Man får heller inte glömma att de standard tråd hållare man köper eller får i kit kostar runt 20 - 30 kr.

De är ju o.k. att jobba med trots det problemet du har / hade. Och håller oftast i många år. Men har naturligvis sina begränsningar trots allt.

Vill man ha bättre kvalitet? Så kan en hållare kosta mellan 100:- till 165:-. Och nästan 500:- för de allra dyraste.

Men då är det nog lättare att leva med en standard hållares tröghet att mata tråd trots allt.

Ska du lägga ner ytterligare pengar på något verktyg? Köp i så fall en av de dyrare saxarna då för runt 100:- till 130:- Dr. Slick saxarna är väldigt bra! Men en sådan topp sax ska bara användas till mjuka material och fin trimmning. Klipper du hårda material med en sådan sax? Ja, då blir den nästan lika snabbt slö som en standard sax för 35:-

Jag har självt en Dr. Slick, Arrow head, som har tunna, mycket spetsiga och skarpa skär. Klipper mycket närmare hackle strån etc. än vad en billigare sax kan. Jag har haft den i ca ett halvår nu och klippt massor med den. Den är fortfarande lika skarp i eggarna som när den var ny.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-10, 00:55.

Kommentera

• Det har fixat sig med Trådrullehållaren. Bänder man lite ibland funkar det utmärkt. Ska köpa Power Silk sen istället.

Verktygen är mycket bra! Fly Dressing verkar ha plockat ihop kitet.. Står Fly Dressing på alla påsar. Det konstiga är att Capricorn verkar bara sälja deras produkter.. Det jag beställde på sidan av kitet var också där ifrån.

Tupphackle, duger dom bara åt stjärtspröt? Alla utom 1 påse har jättelång "spröt".. Och vilken av hönssadel och hönsnacke är det man använder till våtflugornas hackel?

Bundit fyra flugor. varav en jag blev riktigt nöjd med. De andra funderar jag på att göra om.. Ingen jag har gjort ännu är från ett mönster (Tror jag) utan jag har improviserat. Kul är det med flugbindning! Den jag blev nöjd med är en storlek 10 med kropp av påfågelherl och silvertinsel. Golden olive stjärtspröt och ett brunt hackel. Snyggt!

Är hemma och är sjuk idag också, så nu blir det fler flugor idag.

Kommentera

• Juste att du löst det med tråd hållaren!

O.k. Ja, Flydressing är ju gamla i gamet att sätta ihop bind kit.

#Tupphackle, duger dom bara åt stjärtspröt? Alla utom 1 påse har jättelång "spröt".. Och vilken av hönssadel och hönsnacke är det man använder till våtflugornas hackel? #

Vad! fick du inte hela tupp hackle fjädrar?! Skumt minst sagt! Eller så har jag missförstått vad du skrev?

Du kan använda både Höns sadel och Höns hackle till hackel på alla "våta" flugor och till stjärt spröt desutom. Saddle, är nog mest lämpat till större flugor typ streamers dock. Saddle, är ju det som du använder som kropps hackle på Wooly Bugger och Wooly Worm och HÖ / Lax flugor t.ex.

Iof, så kan du även använda en bunt hackle eller saddle strån till vingar på torr flugor också i stället för Antron eller Poly garn så länge. Det binds in på samma sätt som en garn vinge. D.vs. att du binder in bunt vingen och sedan reser den / håller den på plats med fingrarna, samtidigt som du lindar tråd framför och bakom ving basen tills den står rätt upp av sig självt. Vingen ska bara vara ca en 1/2 cm högre än hacklet. Blir vingen för hög? Då riskerar du att flugan tippar över på sidan i vattnet.

Kul att du kommit igång med binderiet och att du känner att det är din grej. Låter också som om du fått till ett gäng snygga flugor. Du får väl testa dem på bågen då.

En bus enkel fluga som också är effektiv på bågen + Öringen (speciellt i storlekarna 12, 14 och 16). Fiskad sakta straxt under ytan t.ex. är Black and Peacock Spider.

The Black and Peacock Spider was created as a good beetle imitation and has been used with success on the lakes of Wales.

Den blir ännu bättre om du börjar med att binda in 4-5 varv medium bred, flat silver tinsel straxt bakom Påfågel herl kroppen en bit nere i krok böjen. Linda tinslet så tätt att det inte blir några glipor emellan varje tinsel varv.

2-3 varv med ett mjukt och lång fibrigt, svart höns hackle räcker. Stråna, ska vara ca 2 cm längre än själva kroken.

Tvinga stråna lätt bakåt lutande med tråden när du gör huvudet på flugan.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-10, 12:43.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                      Juste att du löst det med tråd hållaren!

O.k. Ja, Flydressing är ju gamla i gamet att sätta ihop bind kit.

#Tupphackle, duger dom bara åt stjärtspröt? Alla utom 1 påse har jättelång "spröt".. Och vilken av hönssadel och hönsnacke är det man använder till våtflugornas hackel? #

Vad! fick du inte hela tupp hackle fjädrar?! Skumt minst sagt! Eller så har jag missförstått vad du skrev?

Du kan använda både Höns sadel och Höns hackle till hackel på alla "våta" flugor och till stjärt spröt desutom. Saddle, är nog mest lämpat till större flugor typ streamers dock. Saddle, är ju det som du använder som kropps hackle på Wooly Bugger och Wooly Worm och HÖ / Lax flugor t.ex.

Iof, så kan du även använda en bunt hackle eller saddle strån till vingar på torr flugor också i stället för Antron eller Poly garn så länge. Det binds in på samma sätt som en garn vinge. D.vs. att du binder in bunt vingen och sedan reser den / håller den på plats med fingrarna, samtidigt som du lindar tråd framför och bakom ving basen tills den står rätt upp av sig självt. Vingen ska bara vara ca en 1/2 cm högre än hacklet. Blir vingen för hög? Då riskerar du att flugan tippar över på sidan i vattnet.

Kul att du kommit igång med binderiet och att du känner att det är din grej. Låter också som om du fått till ett gäng snygga flugor. Du får väl testa dem på bågen då.

En bus enkel fluga som också är effektiv på bågen + Öringen (speciellt i storlekarna 12, 14 och 16). Fiskad sakta straxt under ytan t.ex. är Black and Peacock Spider.

The Black and Peacock Spider was created as a good beetle imitation and has been used with success on the lakes of Wales.

Den blir ännu bättre om du börjar med att binda in 4-5 varv medium bred, flat silver tinsel straxt bakom Påfågel herl kroppen en bit nere i krok böjen. Linda tinslet så tätt att det inte blir några glipor emellan varje tinsel varv.

2-3 varv med ett mjukt och lång fibrigt, svart höns hackle räcker. Stråna, ska vara ca 2 cm längre än själva kroken.

Tvinga stråna lätt bakåt lutande med tråden när du gör huvudet på flugan.
                      Jag skrev nog lite otydligt. Det är hela fjädrar i påsarna, men stråna på dom är jättelånga, tror knappt dom går att ha till en storlek 8..

Ska testa en Black and Peacock Spider. Får byta ut hacklet då jag inte har svart.. Får ta grå eller brun. Ska försöka ta lite bilder på mina flugor ikväll. Ett par av dom var bara "test" som ska göras om.. Behöver en flugask.

Ska beställa grejer till laxflugor senare, som jag bara skall ha på väggen. Ska göra enklare mönster som Silver Doctor och Blue Charm. Samt mycket mer krok! 14 och 10 börjar ta slut.

Bara spöt som fattas nu.. Förstår inte hur jag skall få råd med det, vill ju bara ha mer flugbindnings material.
                      Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-09-10, 14:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      605 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      115 visningar
                      0 gillar