Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• He, he, he! Du går verkligen in för detta med flug bindningen ser jag.

Men sämre hobby kan man ju ha. Eller hur?
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Absolut! Skönt att sitta vid städet nu när det är vinter på väg.

Kommentera

• Ja, när säsongen är över, så är det riktigt mysigt att sitta och binda diverse kusar i stug värmen. Sedan har man ju askarna ordentligt laddade till kommande säsong start.

Kommentera

• Jag har sjävt suttit ikväll och bundit upp min favorit P&T nymf, Black Martinez i en rackarns massa storlekar idag. Och en liten #12 streamer variant på Dyson.

Black Martinez:

Bind beskrivning:

Dyson:

Den enda skillnaden mot den torra varianten av Dyson på fotot och den jag gjorde. Var att jag använde en streamer krok, rött garn istället för fjäder strån, och att jag tvingade hacklet något bakåt + förtyngde flugan framåt krok ögat med koppar tråd.

Dyson, är en klassisk, både torr och våt fluga som är lätt att binda.

Bindtråd: Svart.

Kropp: Ett eller 2 st Påfågel herl.

Stjärt: Orginal mönstret föreskriver röd färgad Gås alternativt Ibis. Men du kan ta några röda strån av vilken fjäder som helst som substitut. Rött hackle t.ex.

Hackle / kropps hackle: Brun tupp eller för våt flugan Dyson, brun höna eller tupp saddle. Lindat i en gles spiral över kroppen bort mot stjärten. Hacklet låses med ribbingen.

Ribbing: Oval guld tinsel.

På våt flugan Dyson. Tvinga hacklet något bakåt lutande med bind tråden när du gör huvudet.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-05, 21:32.

Kommentera

• Snygga! Ska testa en Black Martnez någon gång. Beställde klockan 9 igår kväll och mitt paket skickades klockan 14:30 idag. Får den antagligen imorgon eller i övermorgon då jag valde snabb frakt!

Kommentera

• Ja, de är snygga och dessutom väldigt bra flugor. Dyson, gillas skarpt av Harren och Öringen. Och Black Martinez är en Regnbåge och HÖ fluga av rang!

Då vet jag någon som kommer att vakta brevlådan i morgon då.

Kommentera

• Ska binda några dyson, har någon sen förr men jag räknar med lite harrfiske på söndag. Ska göra en variant med mörkrött kroppshackel.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

• Återkom med fångstrapport Guideline!

Såg nyligen en ny (för mig) teknik att fiska karp! Man kastar i bröd för att få upp dom till ytan, och kastar sedan i en äggimitation som sakta får sjunka. Detta imiterar en brödbit som dom förhoppningsvis hugger på.

Alt. samma teknik med hundpellets och fiskar med en fluga som är gjort på hjorthår som formats till en pelletsbit.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                    Ska binda några dyson, har någon sen förr men jag räknar med lite harrfiske på söndag. Ska göra en variant med mörkrött kroppshackel.
                    Låter som en intressant färg variant detta. Som sagt, fiske rapport motsees sedan !

Btw, hittade en trevlig on line, flug fiske butik. Har justa priser också. Jag ska b.la köpa Röd rävs hår till streamer vingar därifrån. Kan tänka mig att den röd / bruna färg nyansen kan var intressant och lockande för bågen och Öringen.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-06, 21:34.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
                      Återkom med fångstrapport Guideline!

Såg nyligen en ny (för mig) teknik att fiska karp! Man kastar i bröd för att få upp dom till ytan, och kastar sedan i en äggimitation som sakta får sjunka. Detta imiterar en brödbit som dom förhoppningsvis hugger på.

Alt. samma teknik med hundpellets och fiskar med en fluga som är gjort på hjorthår som formats till en pelletsbit.

Du menar typ så här? Tror att killen anväder en fluga gjord av en bit Rockwool eller dyl.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X