Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lol!

Varsågod du.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Tackar båda två, skall not köpa ett Zulu istället!

Just bundit en mayfly (min egen variant)

Strl. 12 krok, olive dubbing, gul floss som ribbing samt bränd CDC som vingar.

Kommentera

• Ja, Zulu är ju ett bra kit att välja som en start.

Fn, du börjar bli avanserad inom flug bindningens sköna konst märker jag.

Får man se flugan tro?

Kommentera

• Absolut kan du få det när jag fotograferat den.

Måste man fiska Czech nymfer i strömt vatten eller går det att fiska i stilla vatten också? Funderar på att köpa ett Czech-bindar kit.

Kommentera

• Czech nymfen, var först och främst tänkt för ganska strida strömmar från början. Men visst kan du köra med den i stilla vatten också....Banta bara förtyngningen något.

Kommentera

• I Zulu kitet, ingår då bara spö, rulle, flytlina och tub, eller sitter backing på också?

Och när man fiskar Czech i stilla vatten, kastar man bara ut den och låter den sjunka, tar sakta in, eller ryckigt som t.ex. mygglarver?

Kommentera

• Du får hela shebangen inklusive 1 st tafs. Men du bör förståss skaffa extra tafsar + ett par 25 m spolar nylon för reparation av tafs spetsarna ändå.

" Och när man fiskar Czech i stilla vatten, kastar man bara ut den och låter den sjunka, tar sakta in, eller ryckigt som t.ex. mygglarver? "

Med serier om 4-5 st små, korta knyckar med någon sekunds paus mellan serierna. Generellt sett kan man ta in alla nymfer på det sättet. Eller med s.k. "Hand twist".

Sedan bör man ju försöka att variera hastigheten på intagningen tills du "hittat rätt". Ibland fungerar sakta / uber sakta. Ibland, ganska snabbt.

Edit.

Alla nymfer, flymfer och spiders etc. kan du fiska från botten och upp till ytan.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-17, 20:15.

Kommentera

• Lite bilder som lovat:

Mayfly med CDC vingar

Hatchmaster Mayfly

Sen var jag bara tvungen att göra en åt gäddorna också..

Kommentera

• Trevligt!

Så du har fått marabou nu?

Ett litet tips. På den may fly där du har använt ving brännare? Linda ett parashute hackle runt ving basen. Då flyter den bättre. Men låt då ving paret peka rätt uppåt.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-18, 17:43.

Kommentera

• Nej, jag har bara maraboun (den vita) som jag fick med kitet. Det guldiga är en påskfjäder!

Ja, jag tänkte på det också. Skall göra det nästa gång.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      607 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      130 visningar
                      0 gillar