dubbel post.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Börja fiska med fluga?
Collapse
X
-
Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-02, 09:25.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Jo, antingen får du ju en avi när paketet kommit eller om du har uppgett ditt mail och / eller mobil nummer? Så kommer väl ett meddelande den vägen. Då kan du följa paketets väg med hjälp av kolli nr. på Postens hemsida.
En guld fasan nacke bör du skaffa om du ska binda klassiska lax flugor. ¨
Om du tittar på Lax flugorna ovan, så ser du som en guld färgad "över liggare" högst upp på vingarna. Det är en del av guld fasanes nacke som kallas för "Crest" och de flesta Laxflugorna har en sådan fjäder. Likaså, används korta Crest fjädar som stjärt på väldigt många sådana flugor. Durham Rangerns vinge består helt av delar från Guld fasanens nacke. Och strån från dessa orange fjädrar med svarta band = Tippet, används också som stjärt till en hel del klassika Lax och våt flugor dessutom.
En annan fjäder som förekommer mycket är ju Djungel tuppens nack fjädrar, som används som ett slags ögon på flugan:

Men djungel tuppens nacke är svin dyr! mellan 700:- för budget nackar och upp till 1200:- - 1500:- kan man få betala för ett topp ex . utan spruckna ögon fjädrar. Numer odlas ju Djungel tuppen, eftersom den höll på att bli utrotad under 70 talet.
Ett par billigare alternativ är att antingen köpa ett Stare skinn istället som substitut. Eller köpa en 50 - 60 kr Indisk, svart höns nacke och dessutom vit, svart och en gul Acryl färg (Acryl färg = plast, konstnärs färg på tub) i rätt gul ton. + en liten, smal storlek 0 eller 1 konstnärs pensel. Plocka höns nacken på lämpliga hackle. Och sedan spänna upp dessa på en bit kartong i rader med pappers tejp och måla dina egna Djungel tupp fjädrar.
Dessa målade substitut, kan se mycket lika ut orginalet om man målar noggrant.
Stare skinn här:
Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-02, 09:37.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jungle cock används mycket till laxflugor har jag sett. Väldigt dyra som sagt. Hittade dock jungle cock på påse, som är mycket billigare! Hittar inte dom längre dock..
Det finns billiga substitut också:
Får hoppas på att avin ligger i brevlådan idag, annars får jag ringa och höra om dom har skickat det. Någon av grejerna jag har beställt kan ju vara slut eller så..
Kommentera
-
Just! Det där substitutet för Djungel tupp, är de målade höns hackle jag snackade om förut. 35:- kan man ju leva med eller hur?
Juste, då hinner du kanske få bind grejorna innan helgen? Hoppas att posten jobbar snabbt nu då! Man vill ju inte behöva vänta en hel helg.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Kanske det här kitet är något att ha? http://mistpool.com/product_info.php?products_id=845
Och förresten.. Kan man fiska lax/öring runt kusten med tubflugor eller använder man bara krok där?
Kommentera
Kommentera