Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det här... Spegelblank hemmasjö i går kväll, 10 minuter med bil. Små sippvak och enstaka plaskvak över hela sjön... flugspöt i handen... fan va gött!

Senast ändrad av UL0.04; 2010-08-31, 06:42.

Kommentera

• Ursprungligen postat av UL0.04 Visa inlägg
      Det här... Spegelblank hemmasjö i går kväll, 10 minuter med bil. Små sippvak och enstaka plaskvak över hela sjön... flugspöt i handen... fan va gött!

Vart är detta någonstans? Fint hur som helst! Någon fisk som fastnade på flugan?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Det är samma material = Kalkon dun. Men de som du köper på sportfiske butik är speciellt utvalda och har ingen fjäder längst ut i toppen som påsk fjädern har. Utan är finare i fjäder stråna än påsk fjädern. När jag binder Booby t.ex. och vill ha en riktigt fin siluett på flugan? Då kör jag med "köpe Marabou". Men till stjärt till en Wooly Bugger eller Dog Nobbler t.ex. Eller en marabou vingad fluga som ska se litet mer "luden" / lurvig ut så använder jag påsk fjäder. Detta, eftersom Marabou stråna på påsk fjädern ser ut som ett slags jätte likt CDC dun strå (fan) ungefär. Du kan t.om ta en 3 -5 st sådana strån som kropps material till mindre nymfer, om du virar dem runt bind tråden som förstärkning.
        Jaha, jag som trodde att Marabou kom från Maraboufågeln.. Fast nu vet jag inte hur deras fjädrar ser ut. Kalkondun låter mer rimligt.

Vad är det för fjädrar man använder till vingar på t.ex. laxflugor och Black Gnat? Är det Kalkon Biots?

Ja, linda marabou runt flugan som kropp är snyggt. Såg en på YouTube som visade hur man gjorde en McPhail Marabou Bug, (något liknande hette den) som han sen lackade översidan på för att få ett snyggt skal. Skall göra några vita såna, enda maraboun jag har tillgång till då.

Czech nymfer borde väl gå hem hos öringen?

Kommentera

• [QUOTE=UL0.04;569922]Det här... Spegelblank hemmasjö i går kväll, 10 minuter med bil. Små sippvak och enstaka plaskvak över hela sjön... flugspöt i handen... fan va gött!

Grymt foto och sjö! Som sagt, blev det något?
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
            Jaha, jag som trodde att Marabou kom från Maraboufågeln.. Fast nu vet jag inte hur deras fjädrar ser ut. Kalkondun låter mer rimligt.

Vad är det för fjädrar man använder till vingar på t.ex. laxflugor och Black Gnat? Är det Kalkon Biots?

Ja, linda marabou runt flugan som kropp är snyggt. Såg en på YouTube som visade hur man gjorde en McPhail Marabou Bug, (något liknande hette den) som han sen lackade översidan på för att få ett snyggt skal. Skall göra några vita såna, enda maraboun jag har tillgång till då.

Czech nymfer borde väl gå hem hos öringen?

Ja, Czech nymfen är ju en fin imitation av de små pung och sötvattens räkor vi har här från söder och upp till fjäll världen.
            Mysis Relicta = pung räka och gammarus = sötvattens räka.

Bågen, tackar ju sällan nej till en sådan heller.

Duger o.k. som ett slags nattslände puppa imitation om det kniper också. Dock finns där bättre sådana imitationer då.

I synnerhet är ju Czech nymfen bra då man fiskar i strömmar med mycket vatten / hård ström. Vilket det förtyngda orginalet var tänkt för från början först och främst.

Till (moderna) Lax och HÖ flugor är det nog mest natur hår vinge / syntet hår + flash material som gäller.

Tilll lodrät hacklade (klassiska) torr flugor typ Black Gnat etc. Är väl Antron och Poly garnsvingar nästan helt förhärskande nu. De gamla sortens torr fluge vingar gjorda av sektioner av en höger och en vänster ving penna. Eller hackle spetsar, används nog mindre och mindre nu för tiden antar jag?

Iaf gör jag mycket, mycket sällan torrisar med sådana vingar numer.

Dels, så måste de gamla sortens torr fluge vingarna sitta perfekt, rakt på flugan för att inte flugan ska börja snurra i luften och orsaka tafs tvinn. Och de gamla fjäder sektions vingarna är bara vackra fram tills man använt flugan ett litet tag / fått fisk på den. Sedan är vingarna oftast bara en enda tofs av fjäder fan. Hackle spets vingar, är väl något tåligare iaf.

Antron garn t.ex är ju väldigt stryk tåligt och släpper igenom fart vinden när du kastar också. Sedan räcker det att ha gult och vitt ( Ev. ljus grått också) Antron eller Poly garn, istället för en dröse med olika ving pennor och dun till ving material som back in the old days.

Vill man ha en vacker torris men en riktig propeller? Då ska man binda de ack så vackra men jobbiga gamla "Fan Wing" flugorna (= Dag slände imitationer old style med hela dun som vingar). De lämpar sig nog bättre bakom glas och ram eller i hatt bandet på fiske hatten nu för tiden.

När man tittar på fotona nedan. Är det ju inte så svårt att räkna ut att kast egenskaperna och aero dynamiken hos en sådan fluga inte är de bästa lol.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-31, 17:13.

Kommentera

• Mycket snygga flugor! Har tänkt binda upp några klassiska flugor, bara för snyggt att rama in. Men får väl lära min binda först.

Jag tänkte mig att använda mycket CDC och CDC-dubbing. Har redan en idé för en egen fluga jag skall binda!
              Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-08-31, 16:02.

Kommentera

• Ja, det är ju läckert att ha en "flug tavla". En kompis till mig, gjorde en gång en enkel men läcker sådan på följande vis: Han tog en 30 x 50 cm plywood skiva (om jag minns rätt vill säga?) Klistrade dit små kork rundlar eller stavar som var ca 1 cm höga i jämna rader. Sedan, limmade / spikade han en klar lackad, ca 5 cm tjock trä sarg som ram runt plywood skivan. Och när han hade fyllt kork rundlarna / stavarna med snygga flugor. Så limmade han slutligen över "plast glas" som "tavel glas" Och hängde upp flug tavlan på väggen. Jätte läckert blev det!

#Jag tänkte mig att använda mycket CDC och CDC-dubbing. Har redan en idé för en egen fluga jag skall binda! #

CDC, är överhuvud taget ett väldigt bra material att jobba med. Hjort hår likaså. Enda abret med Hjort hår är att man får städa som fn efter att man suttit och friserat det!

Ser att dina flug bindare - hjärn kugghjul redan börjat snurra
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-31, 17:21.

Kommentera

• Låter snyggt! Måste lära mig att göra klassiska laxflugor. Får börja med enklare mönster

Ja, hjorthår verkar vara riktigt grisigt att jobba med. Som frigolit är ungefär.

Massor av idéer. Bara att vänta snällt på paketet. Visar bild på innehållet när det kommer.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Grymt foto och sjö! Som sagt, blev det något?
                    Japp, en liten en på just under kilot. Fiskad med en liten fjädermyggpuppa

Sjön är Gömmaren "mitt i" Stockholmsområdet, skriver lite om den i min nya fiskedagbok http://fiskebloggen.bloggo.nu/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
                      Låter snyggt! Måste lära mig att göra klassiska laxflugor. Får börja med enklare mönster

Ja, hjorthår verkar vara riktigt grisigt att jobba med. Som frigolit är ungefär.

Massor av idéer. Bara att vänta snällt på paketet. Visar bild på innehållet när det kommer.
                      Visst är klassiska Lax flugor riktiga små konstverk! Ingen kan ju säga något annat. Men bered dig på att lägga en fet slant på de oftast exklusiva materialen + en hel del olika floss silke till kropparna, olika färgade tupp saddle hackle och dyr krok.

Skulle inte bli speciellt förvånad om du landar på minst vad du köpte De Luxe setet för faktiskt.

Durham Ranger, är väl den klassiska Lax flugan som är "lättast" att binda. "Doctor serien" och Jock Scott de svåraste.

"Married wings" tekniken är väldigt vanlig när man binder gamla klassiska Lax fluge vingar:

Durham Ranger:

Ska bli spännande att se grejorna och flugorna som sagt!
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-31, 21:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      160 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      0 svar
                      83 visningar
                      0 gillar